Velvære i vækst
Velvære er blevet et super-buzzword i de seneste par år. Men hvorfor er trivsel blevet en så vigtig del af forbrugernes mindset, hvad betyder det? Og vigtigst af alt, hvordan kan detailbutikkerne få mest muligt ud af denne tendens? Det har Autumn Fair sat fokus på.
Som i mange andre situationer findes den bedste definition på velvære i ordbogen: Velvære er "at føle sig godt tilpas fysisk eller mentalt". I branchen betyder det et produkt eller en tjeneste, der gør det muligt for en kunde at føle netop det. I bund og grund handler det om tilstanden af at være tilpas.
Men hvad er trivselsbranchen? Velfærdsbranchen er bred, og der er mange brancher, der falder ind under den paraply. Fitnesscentre, kurbade og saloner, helsekost, mode- og skønhedsmærker og boligindretning... Listen er lang! Så selv om det et nyt-agtigt buzzword, er velværebranchen faktisk ikke så ny. Men dét, der har boostet velvære i de seneste år, er forbrugernes holdninger til deres egen komfort, sundhed og lykke og til, hvad de ønsker af deres livsstil.
Det gælder selve indretningen, men det gælder også en lang række velværeprodukter, der sagtens kan tages på hylderne i design- og livsstilsbutikker; duftlys og duftpinde, håndcreme, bodylotion, bodyoil, sæbe og meget mere.
Men hvorfor er det så populært?
Som en verdensomspændende 23 billioner kroners branche, er der ingen tvivl om, at wellness-industrien er populær, og det forandrer sig ikke i den nærmeste fremtid. Men hvad er det, der gør den så populær?
Velstand har indflydelse, men de sociale medier har også spillet en stor rolle i skiftet i forbrugernes tankegang i forhold til en bedre måde at leve på. Instagram, med sine talrige foodies og #fitspos, har fyldt feeds og gjort en sundere livsstil den nye norm for mange forbrugere, især dem, der falder ind under Millennial og Gen Z kategorierne. Og det er ikke bare en sundere livsstil, disse bloggere og influencers lægger navn til. Det er også en følelse af luksus.
Boligtendenser bliver hyggelige
Hvem husker ikke, da scandi blev mainstream? Boligtendenser som hygge og æstetisk har bragt komfort, taktilitet og tryghed ind i hjertet af alt bolig-relateret. Alle makro tendenser peger på, at verden bliver et mere skræmmende og mindre sikkert sted at være, og som reaktion på det, skaber mange forbrugere nu hjem med en udpræget følelse af beskyttelse og sikkerhed. Og nu, hvor coronaen har holdt os hjemme, har tanken om "nesting" aldrig været så relevant.
Viden er magt
Viden om mentalt, fysisk, ernæringsmæssigt og følelsesmæssigt velvære vokser hver dag, og med den viden kommer samtalerne. Igen i vid udstrækning næret af de sociale medier, er bevidstheden om disse spørgsmål stigende. Hertil kommer, at forbrugerne nu har en mere holistisk tilgang til sundhed. Den bevidsthed og holistiske tilgang betyder, at alle aspekter af velvære er med i tankerne forud for ethvert køb, fra fittness-medlemskab til boligindretning. Og med velvære så meget i fokus hos forbrugerne, som det er lige nu, er tiden derfor også helt rigtig til at bringe velvære ud i boligbutikkerne.