Velvære i vækst

Velvære er blevet et super-buzzword i de seneste par år. Men hvorfor er trivsel blevet en så vigtig del af forbrugernes mindset, hvad betyder det? Og vigtigst af alt, hvordan kan detailbutikkerne få mest muligt ud af denne tendens? Det har Autumn Fair sat fokus på.

Bodyoil, tandpasta, serum med vider i lækker indpakning fra Uashmama..

Som i mange andre situationer findes den bedste definition på velvære i ordbogen: Velvære er "at føle sig godt tilpas fysisk eller mentalt". I branchen betyder det et produkt eller en tjeneste, der gør det muligt for en kunde at føle netop det. I bund og grund handler det om tilstanden af at være tilpas.

Men hvad er trivselsbranchen? Velfærdsbranchen er bred, og der er mange brancher, der falder ind under den paraply. Fitnesscentre, kurbade og saloner, helsekost, mode- og skønhedsmærker og boligindretning... Listen er lang! Så selv om det et nyt-agtigt buzzword, er velværebranchen faktisk ikke så ny. Men dét, der har boostet velvære i de seneste år, er forbrugernes holdninger til deres egen komfort, sundhed og lykke og til, hvad de ønsker af deres livsstil.

Det gælder selve indretningen, men det gælder også en lang række velværeprodukter, der sagtens kan tages på hylderne i design- og livsstilsbutikker; duftlys og duftpinde, håndcreme, bodylotion, bodyoil, sæbe og meget mere.

Men hvorfor er det så populært?

Som en verdensomspændende 23 billioner kroners branche, er der ingen tvivl om, at wellness-industrien er populær, og det forandrer sig ikke i den nærmeste fremtid. Men hvad er det, der gør den så populær?

Velstand har indflydelse, men de sociale medier har også spillet en stor rolle i skiftet i forbrugernes tankegang i forhold til en bedre måde at leve på. Instagram, med sine talrige foodies og #fitspos, har fyldt feeds og gjort en sundere livsstil den nye norm for mange forbrugere, især dem, der falder ind under Millennial og Gen Z kategorierne. Og det er ikke bare en sundere livsstil, disse bloggere og influencers lægger navn til. Det er også en følelse af luksus.

Boligtendenser bliver hyggelige

Hvem husker ikke, da scandi blev mainstream? Boligtendenser som hygge og æstetisk har bragt komfort, taktilitet og tryghed ind i hjertet af alt bolig-relateret. Alle makro tendenser peger på, at verden bliver et mere skræmmende og mindre sikkert sted at være, og som reaktion på det, skaber mange forbrugere nu hjem med en udpræget følelse af beskyttelse og sikkerhed. Og nu, hvor coronaen har holdt os hjemme, har tanken om "nesting" aldrig været så relevant.

Viden er magt

Viden om mentalt, fysisk, ernæringsmæssigt og følelsesmæssigt velvære vokser hver dag, og med den viden kommer samtalerne. Igen i vid udstrækning næret af de sociale medier, er bevidstheden om disse spørgsmål stigende. Hertil kommer, at forbrugerne nu har en mere holistisk tilgang til sundhed. Den bevidsthed og holistiske tilgang betyder, at alle aspekter af velvære er med i tankerne forud for ethvert køb, fra fittness-medlemskab til boligindretning. Og med velvære så meget i fokus hos forbrugerne, som det er lige nu, er tiden derfor også helt rigtig til at bringe velvære ud i boligbutikkerne.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

26.12.2024Designbase.dk

Ny taskforce til kamp mod ulovlige produkter online

23.12.2024Designbase.dk

Kampagne skal hjælpe virksomheders digitale sikkerhed

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023