Trends til udendørslivet
Tidligere udvidede man huset nu åbner man i stedet op til haven og lader den blive en del af huset i sommermånederne. Vi har set på de tendenser, der er i havelivet.
Haven forvandles til et feriested, lysten til at udvide boligen udendørs gør, at forbrugerne leder efter produkter, der er stærke nok til at klare dårligt vejr, men som samtidig er designmæssigt flotte. Haven skal være et sted, man har gæster, bruger tid med familie og venner og får et afbræk fra den hektiske hverdag.
Folk bruger ikke deres penge på rejser i samme grad, som de gjorde engang. Det betyder, at de investerer mere i hjemmet, og at de bliver mere kreative i haven, lyder det fra Suzi McCoy, grundlægger og CEO af Garden Media Group.
Mange nuancer
Lyse og glade farver spiller en vigtig rolle i den udendørs indretning, og hvor puder og hynder tidligere var noget, der blev skiftet, når de var nedslidte, er det i dag et uundværligt tilbehør. Neutrale farver, som f.eks. grå, brun eller hvid, ses også.
Trends:
Lyse, glade farver præger udendørs produkterne
Puder bliver brugt som accessories
Geometriske, art-deco mønstre er populære udendørstekstiler
Tilføj et globalt udtryk med etniske motiver og stammetemaer.
Neutrale farver er altid essentielle
Nødvendige udendørs produkter får en makeover
Grillen er centrum
De chilipebre, der gror i haven, ender højst sandsynligt på grillen!
Alle vil gerne være kok, siger Randy Dye, udgiver af Tailgater Magazine, og det tilskriver han de populære madudsendelser og magasiner, såvel som den nemme adgang til opskrifter på nettet. Forbrugerne prøver gerne nye udfordringer på grillen. De er blevet mere kreative, og det handler ikke længere bare om burgere og pølser.
Gasgrillen har holdt sit indtog i de danske haver, og forbrugerne forsøger sig med rygeovne, pizzaovne og hele udendørskøkkener.
Trends:
Grillmasters er vilde med vildt kød
At eje mange grillprodukter er en norm hos entusiaster.
Grilludstyr og tilbehør forbliver essentielle.
Det rigtige udstyr
Billigere priser kan være det, der styrer lysten til at eksperimentere, dog er grills noget, der investeres i.
Vi er i en branche, som ikke fokuserer på behov, men på lyst, siger Dye. Når der er noget, du vil have, så prøver du typisk, at finde en måde, du kan få fat i det på.
Udvidelsen af køkkenet ude i det fri gør, at kunderne gerne vil investere i en grill, som både kan bruges til familiemiddage, men også til større arrangementer.
God service
Garden Media Group peger på, at specielt mænd fortrækker at shoppe i de lokale byggemarkeder og isenkrambutikker, hvor de kan få den hjælp, de søger. Derfor er eksempelvis demonstrationer af grills eller andet haveudstyr en god idé for butikkerne at gå i gang med.
Plads til at vokse
Haven er også stedet, hvor man gror sine egne grøntsaget og krydderurter, og også det er der fokus på.
Det handler om smag, sundhed og retten til at føre sig lidt frem på den bekostning, siger Sue McCoy.
Nogle mennesker har en køkkenhave, andre skaber en køkkenhave i krukker og potter, og så er der trenden med de hængende haver, der også ses, og hvor designbutikkerne kan spille en rolle.
Trends:
Fra haven til bordet er in.
Køkkenhaver i krukker er en voksende tendens.