TikTok er den nye SoMe-platform

Vil du ramme den yngre målgruppe, skal din salon være på TikTok. Men tilgangen er en anden. Her gælder det små, upolerede videoer med sjovt eller anderledes indhold. Maria Røser fra OnlineSynlighed.dk iver her en guide til, hvordan man kommer i gang på TikTok, og hvordan man i det hele taget kan arbejde med det nye sociale medie.

Foto: OnlineSynlighed.

Facebook er for 40+, Instagram er lidt outdated. Det nye medie er TikTok. Ikke mindst, hvis din målgruppe er de unge, er det her, du skal være på de sociale medier. 

”TikTok er et fremadstormende medie for de unge generationer”, fortæller Maria Røser, der er SoMe specialist ved OnlineSynlighed.dk.”TikTok er selv sagt ikke udviklet som et erhvervsmedie, men det er et medie, som virksomheder, kan have rigtig god gavn af at benytte”.

Maria Røser fra OnlineSynlighed.dk er ekspert på sociale medier, bl.a. TikTok. Foto: OnlineSynlighed.

Facebook og Instagram bliver i dag brugt af rigtig mange både i forhold til organisk indhold og i forhold til annoncer, men Maria fortæller, at de to ”etablerende” sociale medie-platforme efterhånden har udviklet sig, så det kun er 1-2 pct. af det organiske indhold, der reelt bliver vist til din målgruppe. ”De justerer hele tiden på deres algoritmer, så det er svært at nå ud til følgerne uden også at annoncere”, forklarer hun.

Samtidig er mange mennesker ved at være trætte af bl.a. Facebook, fordi hver fjerde post, ifølge Maria faktisk er en annonce.

”På TikTok er det endnu ikke så udbredt med annoncer, og faktisk kan man komme rigtig langt med organisk indhold – det vil sige opslag, der ikke er annoncer. Det er dog vigtigt, at det er spændende og sjovt indhold. Det behøver bestemt ikke være pænt, og det er helt fint med indhold optaget på mobiltelefonen, men det skal være anderledes og skille sig ud”, råder Maria.

Hun anbefaler faktisk, at man begynder med organisk indhold, for når man har en række indholdsvideoer, og når man ved, hvad ens følgere gerne vil interagere med, så kan man målrette både indhold og en eventuel annoncering.

TikTok har ikke helt så gode analyseværktøjer som Facebook og Instagram, dog har man mulighed for at se, hvilke videoer, der performer bedst. Men man må i højere grad fornemme sig frem til, hvad der fungerer. Men det handler i høj grad om brandawareness, om at øge kendskabet til sin butik, og om at synliggøre, at du er med på beatet, ved hvad der sker og følger de tendenser, der hele tiden skifter.

Vis det sjove og det anderledes

TikToks målgruppe er de 16-24 årige, men Maria fortæller også, at flere og flere, der er ældre end den oprindelige målgruppe, nu bruger TikTok. ”Der er ved at ske et generationsskifte. Facebookbrugerne synes nu også, det er spændende at følge TikTok”, siger hun og fastslår videre: ”Derfor er der også god mulighed for at få en organisk rækkevidde til rigtig mange aldersgrupper, ligesom TikTok er internationalt, så har man de ambitioner, giver TikTok muligheden”.

Det, man skal lægge på TikTok kan være alt fra reaktioner på en flot vase, der lægges op, tips & tricks, man kan vise produkter eller eksempelvis et øjebliksbillede eller en interaktion, hvor man spørger en medarbejder i butikken om bud på en trend eller noget helt andet.  Det vigtigste er, at det ikke virker opstillet.

Sådan kommer du i gang

Maria giver en række gode råd til, hvordan man kommer i gang med at bruge TikTok professionelt.

Kig i app’en. Det kommer man langt med i forhold til at forstå mediet. Se hvad andre butikker – nationale og internationale - lægger op, se hvad der trender, og skabt dit eget indhold med udgangspunkt i det.

Søg på brands, design eller designers.

Skab videoer uden tekst, for det er det, TikTok kan. Skal man have en lille tekst på, skal den være kort og relevant. Har man brug for at skrive mere, skal man benytte Facebook eller Instagram.

Skæve vinkler og skøre indfald får man points for, og ”How to” eller hacks er et godt udgangspunkt.

Når man har brugt TikTok organisk i nogen tid, og man har fundet frem til, at mediet rammer den rigtige målgruppe, kan man overveje at annoncere, men også her er der forskellige muligheder.

Til design- og interiørbranchen anbefaler Maria In feed-annoncer, der ikke er dyre, men som er annoncer, der indgår i feedet så de ligner almindeligt indhold – næsten så man ikke lægger mærke til, at det er en annonce.

En anden mulighed er Hashtag challenges: Man laver en video og skaber en hashtag challenge ved at bede sine følgere om at lave den samme video og bruge hashtagget. ”Efterfølgende kan man sponsorere hashtaget for et endnu større engagement”, forklarer Maria. Dog slår hun fast, at In feed-annoncer nok er det, der fungerer bedst for de fleste. ”Men man må prøve sig frem, for hands-on erfaring giver rigtig meget på de sociale medier”.

Men generelt anbefaler Maria, at man bare går i gang, prøver sig frem og ser, hvad der fungerer. 

”Tænk kreativt og ud ad boksen og læg videoer op, der er spændende og har et interessant indhold”, fastslår hun.

Når det gælder frekvensen, kan den være lidt svær at leve op til, for Maria fortæller, at man faktisk skal lægge op 2-3 gange om dagen for at fastholde sine følgere, men hun siger dog også, at lægger man op 2-3 gange om ugen, mener hun, det er OK.

”En god idé er at sætte noget tid af en gang om ugen til at optage en masse små videoer, som man så kan have på ”lager” og lægge op løbende. Det gør det nemmere at agere i, og vil man have fat i en målgruppe, er hashtags perfekte; skriv bynavn, salonnavn med videre, så du rammer dem, du gerne vil have til at se dine opslag på TikTok”, slutter Maria.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023