TikTok er den nye SoMe-platform

Vil du ramme den yngre målgruppe, skal din salon være på TikTok. Men tilgangen er en anden. Her gælder det små, upolerede videoer med sjovt eller anderledes indhold. Maria Røser fra OnlineSynlighed.dk iver her en guide til, hvordan man kommer i gang på TikTok, og hvordan man i det hele taget kan arbejde med det nye sociale medie.

Foto: OnlineSynlighed.

Facebook er for 40+, Instagram er lidt outdated. Det nye medie er TikTok. Ikke mindst, hvis din målgruppe er de unge, er det her, du skal være på de sociale medier. 

”TikTok er et fremadstormende medie for de unge generationer”, fortæller Maria Røser, der er SoMe specialist ved OnlineSynlighed.dk.”TikTok er selv sagt ikke udviklet som et erhvervsmedie, men det er et medie, som virksomheder, kan have rigtig god gavn af at benytte”.

Maria Røser fra OnlineSynlighed.dk er ekspert på sociale medier, bl.a. TikTok. Foto: OnlineSynlighed.

Facebook og Instagram bliver i dag brugt af rigtig mange både i forhold til organisk indhold og i forhold til annoncer, men Maria fortæller, at de to ”etablerende” sociale medie-platforme efterhånden har udviklet sig, så det kun er 1-2 pct. af det organiske indhold, der reelt bliver vist til din målgruppe. ”De justerer hele tiden på deres algoritmer, så det er svært at nå ud til følgerne uden også at annoncere”, forklarer hun.

Samtidig er mange mennesker ved at være trætte af bl.a. Facebook, fordi hver fjerde post, ifølge Maria faktisk er en annonce.

”På TikTok er det endnu ikke så udbredt med annoncer, og faktisk kan man komme rigtig langt med organisk indhold – det vil sige opslag, der ikke er annoncer. Det er dog vigtigt, at det er spændende og sjovt indhold. Det behøver bestemt ikke være pænt, og det er helt fint med indhold optaget på mobiltelefonen, men det skal være anderledes og skille sig ud”, råder Maria.

Hun anbefaler faktisk, at man begynder med organisk indhold, for når man har en række indholdsvideoer, og når man ved, hvad ens følgere gerne vil interagere med, så kan man målrette både indhold og en eventuel annoncering.

TikTok har ikke helt så gode analyseværktøjer som Facebook og Instagram, dog har man mulighed for at se, hvilke videoer, der performer bedst. Men man må i højere grad fornemme sig frem til, hvad der fungerer. Men det handler i høj grad om brandawareness, om at øge kendskabet til sin butik, og om at synliggøre, at du er med på beatet, ved hvad der sker og følger de tendenser, der hele tiden skifter.

Vis det sjove og det anderledes

TikToks målgruppe er de 16-24 årige, men Maria fortæller også, at flere og flere, der er ældre end den oprindelige målgruppe, nu bruger TikTok. ”Der er ved at ske et generationsskifte. Facebookbrugerne synes nu også, det er spændende at følge TikTok”, siger hun og fastslår videre: ”Derfor er der også god mulighed for at få en organisk rækkevidde til rigtig mange aldersgrupper, ligesom TikTok er internationalt, så har man de ambitioner, giver TikTok muligheden”.

Det, man skal lægge på TikTok kan være alt fra reaktioner på en flot vase, der lægges op, tips & tricks, man kan vise produkter eller eksempelvis et øjebliksbillede eller en interaktion, hvor man spørger en medarbejder i butikken om bud på en trend eller noget helt andet.  Det vigtigste er, at det ikke virker opstillet.

Sådan kommer du i gang

Maria giver en række gode råd til, hvordan man kommer i gang med at bruge TikTok professionelt.

Kig i app’en. Det kommer man langt med i forhold til at forstå mediet. Se hvad andre butikker – nationale og internationale - lægger op, se hvad der trender, og skabt dit eget indhold med udgangspunkt i det.

Søg på brands, design eller designers.

Skab videoer uden tekst, for det er det, TikTok kan. Skal man have en lille tekst på, skal den være kort og relevant. Har man brug for at skrive mere, skal man benytte Facebook eller Instagram.

Skæve vinkler og skøre indfald får man points for, og ”How to” eller hacks er et godt udgangspunkt.

Når man har brugt TikTok organisk i nogen tid, og man har fundet frem til, at mediet rammer den rigtige målgruppe, kan man overveje at annoncere, men også her er der forskellige muligheder.

Til design- og interiørbranchen anbefaler Maria In feed-annoncer, der ikke er dyre, men som er annoncer, der indgår i feedet så de ligner almindeligt indhold – næsten så man ikke lægger mærke til, at det er en annonce.

En anden mulighed er Hashtag challenges: Man laver en video og skaber en hashtag challenge ved at bede sine følgere om at lave den samme video og bruge hashtagget. ”Efterfølgende kan man sponsorere hashtaget for et endnu større engagement”, forklarer Maria. Dog slår hun fast, at In feed-annoncer nok er det, der fungerer bedst for de fleste. ”Men man må prøve sig frem, for hands-on erfaring giver rigtig meget på de sociale medier”.

Men generelt anbefaler Maria, at man bare går i gang, prøver sig frem og ser, hvad der fungerer. 

”Tænk kreativt og ud ad boksen og læg videoer op, der er spændende og har et interessant indhold”, fastslår hun.

Når det gælder frekvensen, kan den være lidt svær at leve op til, for Maria fortæller, at man faktisk skal lægge op 2-3 gange om dagen for at fastholde sine følgere, men hun siger dog også, at lægger man op 2-3 gange om ugen, mener hun, det er OK.

”En god idé er at sætte noget tid af en gang om ugen til at optage en masse små videoer, som man så kan have på ”lager” og lægge op løbende. Det gør det nemmere at agere i, og vil man have fat i en målgruppe, er hashtags perfekte; skriv bynavn, salonnavn med videre, så du rammer dem, du gerne vil have til at se dine opslag på TikTok”, slutter Maria.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023