Storytelling på fremtidens måde
Der er lidt magi over det, når 3D-hologrammerne afspilles. Forbrugerne stopper op, budskabet fortælles. Men frem for alt kommer det til at handle om storytelling af produkterne frem for om pris. Realfiction udvikler unikke in-store displays med 3D hologrammer. ”Forbrugerne gider ikke længere almindelige 2D tv-skærme – nu skal der 3D til”, lyder det fra COO Søren Steen Pedersen.
Et glas står i en smuk montre, pludselig dumper der kølende isklumper ned i det, og efterfølgende fyldes det med en læskende drik. Eller dåsen med te, der står midt i et hav af de smukkeste, flagrende sommerfugle og de farverigeste blomster…, og selv om det næsten ikke er til at tro, så er det alt sammen illusioner skabt med 3D hologrammer – den nyeste måde, at fange forbrugernes interesse på i detailbranchen.
”Tiden, hvor der kørte reklamefilm på en tv-skærm i butikken, er ved at være forbi. Der er så mange skærme alle vegne i hverdagen, at forbrugerne ikke længere ænser dem. Derfor skal der nyt til, og 3D-hologrammerne fanger i den grad interessen hos forbrugerne”. Det fortæller Søren Steen Pedersen fra Realfiction, der står bag udviklingen og distributionen af in-store displays med 3D-hologrammer.
Ny i virksomheden er en gammel kending fra interiørbranchen, nemlig Michael Eggert Rasmussen, der er key account manager hos Realfiction, og det er hans job, netop at formidle den nye markedsføringsform til design- og interiørbranchen.
Selv om 3D hologrammerne er nyt for de fleste, har Realfiction faktisk 10 år på bagen. I begyndelsen producerede man retail displays i glas og stål i en patenteret konstruktion. Og det er denne konstruktion, der er blevet videreudviklet på.
”95 pct. af vores displays eksporteres”, siger Søren Steen Pedersen, og han fortæller videre, at man for tre-fire år siden ændrede fokus fra udelukkende at sælge displays og teknologi til i dag at lægge mere energi i, hvad selve 3D-hologrammerne og de tilhørende displays kan bruges til i detailbranchen.
3D er jo meget oppe i tiden. Goggle har lanceret VR-briller, og det samme har en række af de store net-relaterede virksomheder. ”Vores displays kræver ingen briller eller anden hardware – kunden kan se oplevelsen direkte i butikken, hvilket fjerner barrieren og gør det til en stærk måde at reklamere på. Vi åbner tingene op, og synliggør mulighederne for at bruge 3D-hologrammer som en ny måde at markedsføre sig på i retail ”.
Søren kalder Realfiction for en ”koncept solution provider”. ”Vi hjælper detailhandlen med at promovere deres produkter på en utrolig visuel måde, så kunderne hurtigt kan forstå, hvad der gør produktet unikt.”
”I dag er der utroligt stort fokus på pris, pris, pris i specielt interiørbranchen. Vi giver detailhandlen en mulighed for at sætte fokus på produktet i stedet. Vi skal have forbrugerne til at forstå, at de står overfor et knaldgodt produkt, så de vil være villige til at betale prisen. Derfor handler det om at fortælle historien om produktet”, forklarer Søren.
”Displayet får kunderne til at stoppe op. Det har en helt klar WOW-faktor på alle, der ser det, og i det magiske øjeblik, hvor kunden stopper op og bliver interesseret, fortæller vi budskabet”.
Og essentielt er det naturligvis, at budskabet skal koges ned til det centrale, der i sidste ende gør, at kunden lægger varen i kurven.
Faktisk fortæller han, at butikker, der har haft displayet med 3D-hologrammer stående melder om en omsætningsfremgang i perioden på det specifikke produkt på mellem 25 og 50 pct. i forhold til en tilsvarende forretning, der ikke havde displayet stående. ”Og bedst af alt kommer virksomhederne, der har benyttet 3D-hologrammet i markedsføringen, tilbage med nye produkter som de også ønsker, at vi laver en kampagne for. Det må være den bedste garanti for effektivitet”.
Storytelling på en ny måde
Søren forklarer, at 3D-hologramløsningen er designet til high-end produkter med en historie.
”Vi skaber 3D content i samarbejde med leverandøren. Vi laver et gennemarbejdet storyboard, og vi sørger for, at de mange displays kommer ud og stå i butikkerne. Det leverandøren skal forholde sig til er, hvilket produkt det skal dreje sig om, hvem man gerne vil ud til, samt i hvor stort et antal forretninger. Så klarer vi resten for dem”.
Siderne på displayet kan i øvrigt også tilpasses til leverandøren, og dermed opnår man yderligere synlighed og en fantastisk branding, der i høj grad skiller sig ud fra den øvrige markedsføring i butikken.
Realfiction’s displays er bygget op som et lejekoncept. Det vil sige, at man som leverandør kan komme ud i en række kædebutikker i kampagner á eksempelvis 14 dage. Realfiction håndterer kampagnen og får tandhjulene til at dreje; stiller displays op, sætter dem i gang, og så skal butikspersonalet blot sørge for at fylde varer på hylderne efterhånden som de bliver solgt. Når tiden er gået, fjerner Realfiction de opstillede displays igen.
”Vi sørger med andre ord for alt, og letter dermed også både leverandøren og butikspersonalet for en arbejdsbyrde i en travl hverdag”, lyder det.
3D-hologrammerne kan både bruges til at promovere et produkt og til at lette forklaringen af en ny teknik, netop fordi det er meget visuelt, og både Søren Steen Pedersen og Michael Eggert Rasmussen fornemmer allerede nu en stor interesse fra en række af branchens leverandører og kæder.
”Vi udstiller på Formland, og her kan såvel leverandører som detailhandlere for alvor få fornemmelsen af, hvad det handler om, og hvilke nye muligheder, det bringer. ”Vi glæder os meget til at vise systemet, for det er i princippet kun fantasien, der sætter grænserne for, hvad det kan bruges til”, siger Søren og slår fast, at den kæde i design- og interiørbranchen, der begynder at bruge 3D-hologrammerne, vil være first movers.
Når det gælder prisen, fortæller Søren og Michael, at det afhænger meget af, hvor længe og hvor bredt markedsføringen skal ud, så det bedste er at tage en snak med Realfiction teamet – evt. besøge dem på Formland.