02.11.2018  |  Kitchen  |  Udstyr

Støbejernet er vores DNA

Det er snart 100 år siden, den første Le Creuset gryde forlod fabrikken i Frankrig. I dag er støbejern stadig Le Creusets DNA, men kollektionen breder sig over stentøj, vinværktøjer og gryder og pander i andre metaller. Det fortæller Henrik Dahl og Henrik Ekelin om en dag på kontoret.

I 1925 startede passionerede mennesker Le Creuset i en lille by i Frankrig. Det er stadig den lille by, Fresnoy-Le-Grand, halvanden times kørsel fra Paris, der danner rammen om fabrikken og produktionen af støbejernsgryderne og -panderne – selv om fabrikken naturligvis er vokset anseeligt i størrelse. Og selvom rigtig meget af produktionen stadig foregår ved håndkraft, er fabrikken up-to-date på alle fronter.

”Faktisk har ejeren investeret godt en lille milliard i at modernisere fabrikken, købe nye maskiner med videre, og i dag er Le Creuset en af de vigtigste fabrikker i området, hvor både mænd og deres hustruer, onkler, tanter og børn arbejder. Netop derfor har det også været essentielt for ejerne, at fabrikken forbliver på franske hænder også i fremtiden”. Det fortæller Henrik Ekelin og Henrik Dahl, da vi en morgen mødes i showroomet på det skandinaviske hovedkontor i Taastrup.

Her fornemmer man kvaliteten, man kan se de mange farver, og man kan kigge nærmere på de mange produkter, der spænder fra det traditionelle støbejern til en fuld serie vinværktøjer, salt- og peberkværne samt både non-stick- og rustfri stålpander og gryder samt en rigtig fin serie af kopper og krus i stentøj. Alt sammen produkter med en rød tråd, der fører tilbage til det oprindelige – til støbejernet.

En af grundene til, at det faktisk er så vigtigt for ejerne af Le Creuset, at produktionen forbliver i Frankrig er, at man dermed har 100 pct. styr på, hvad der er i metallet, hvilket ikke altid er tilfældet med kopivarer.
”I vores støbejern er der 10 pct. rent jern, 35 pct. stål og 55 pct. genbrugsjern, der findes lokalt i Frankrig. På alle vores støbejernsprodukter findes mærket Made in France 1925”, og vi giver livsvarig garanti på fejl i produktet. Så sikre er vi på, at det holder”, fortæller Henrik Dahl, der står for salget af Le Creuset i Sverige, og Henrik Ekelin supplerer med en historie om en 87-årig dame, der kom ind i en butik for at købe en ny lågknop til sin gryde, for gryden var helt OK – den var fra 1956!

Vi uddanner personalet
”Vi gør rigtig meget for at uddanne personalet ude i butikkerne, for det er vigtigt, at de kan fortælle kunderne, hvorfor en Le Creuset støbejernsgryde koster, hvad den koster, hvad forskellen på at lave mad i en støbejernsgryde og i en almindelig gryde er, at støbejern kan stå i en ovn med en gryderet, og når den er kølet ned, kan den sættes i fryseren, og hvad forskellen er på billige støbejernsgryder og støbejernsgryder af god kvalitet”, fortæller Henrik Ekelin, og i øvrigt er de to enige om, at en investering i en støbejernsgryde er en investering for livet, og at en støbejernsgryde set ud fra den betragtning jo ikke er dyr.
Netop for at få det budskab kommunikeret ud til branchen, underviser Le Creuset også branchens elever på Handelsfagskolen. ”Og det er lærerigt for begge parter”, lyder det.

Noget af det, man forsøger at få de unge til, er at sælge op i stedet for at sælge ned.
”Det er selvfølgelig nemmest bare at give kunden det billigste produkt med hjem, men kunden får betydeligt mere ud af det dyrere produkt, og alt andet lige så er fortjenesten på et produkt til 1900 kr. højere end fortjenesten på et produkt til 300 kr. Samtidig er der en betydelig større tilfredsstillelse for sælgeren i butikken at have ”solgt” noget frem for bare at have scannet noget”, siger Henrik Ekelin.

For at give butikspersonalet de bedste muligheder for netop at kende forskellen på de forskellige materialer og ikke mindst på, hvornår man skal bruge det ene materiale frem for det andet, hvad stentøj kan tåle, og hvordan støbejern skal behandles, har Le Creuset skrevet en kategori-guide, hvor det let og overskueligt er beskrevet. Den sendes til alle forhandlere, ”og den er ikke specifikt målrettet Le Creuset’s produkter, men sætter fokus på materialerne”, forklarer Henrik Ekelin, og Henrik Dahl tilføjer, at der på YouTube ligger små videoer til såvel forbrugerne som butikspersonalet, hvor det netop beskrives, hvordan man arbejder med de forskellige typer gryder; støbejern, non-stick og rustfrit stål.

120 farver
Den mest kendte og bedst solgte Le Creuset gryde i alle de tre nordiske lande er den røde (Cerise), men den oprindelige er faktisk den orange eller Volcanic, som den hedder. Men faktisk findes gryderne og panderne med emalje i 120 farver!

”I Norden generelt sælges den røde Cerise rigtig fint i alle lande, mens sort, Volcanic og andre farver er de næstfølgende sællerter. I Sverige, hvor man altid har haft en tradition for at lave mad i støbejern, er det den traditionelle Volcanic-nuance, der er bestselleren, mens danskerne er glade for den sorte, som ikke sælger i Sverige”.

Nye farver lanceres minimum en gang om året, ”og selv da den nye farve var pink, var den en succes”, lyder det fra de to, der ikke er i tvivl om, at farver sælger farver, og ikke mindst når det gælder krus, kombinerer forbrugerne farverne på kryds og tværs.
Alle Le Creusets støbejernsgryder og -stegepander er emaljerede indvendigt og udvendigt – også den sorte selv om det ikke ses.
”Jern afgiver smag, og det eliminerer vi med en emaljebelægning”, fortæller Henrik Dahl.

Det er mennesker i alle aldre, der køber Le Creusets gryder og pander. ”Selv unge mennesker, der godt kan lide at lave mad, kommer ind i butikkerne for at købe en god gryde, og så ser vi også ofte, at vores gryder og stegepander er på unge menneskers bryllupsgavelister i både Danmark og Sverige”.
Henrik og Henrik mener, det er ganske naturligt, ”for det er en god følelse at lave mad med godt grej, som at skære med en god kniv eller at købe et smykke eller et ur, man rigtig gerne vil have”, forklarer de.
Holdbarhed og bæredygtighed går således hånd-i-hånd hos Le Creuset uanset produkttype. Og selv om støbejernet ligger nr. 1 på omsætning følger stentøjet og kværnene efter som nr. 2 og 3.

Stentøjet startede Le Creuset op med for godt 20 år siden, det matcher perfekt i stilen med støbejernet, og det er blevet en stor succes.
”Kunderne samler på kopperne, krusene og tallerkenerne, de mikser farverne og skaber deres eget Le Creuset-udtryk”, lyder det. Og de køber stentøjsfade, der matcher det øvrige service.

Vinværktøjsserien er også en succes. Faktisk vandt Le Creusets proptrækker titlen som ”Bedst i Test” i det svenske Aftonbladet for nylig.
Salt- og peberkværne er også en del af Le Creusets sortiment, og igen; de matcher rigtig fint med stentøjet og støbejernet i udtrykket. De er solide og holdbare, og farverne spiller naturligvis op til Le Creusets øvrige farvesortiment.

Selv rengøringsmiddel til støbejernsgryderne findes i sortimentet, når de lige trænger til at blive piftet op.
Ydermere har de forskellige markeder igennem tiden fået lov til at udvikle specifikke produkter. Det vil sige, at man i Danmark har en æbleskivepande, der er usælgelig andre steder end lige i Danmark, og at man i Norden har fyrfadsstager, som man ikke kender til i resten af Europa. Selv krusene er specialudviklede. I Danmark går kunderne efter én type, mens man i Sverige hellere vil have en anden type krus.

Kæder og specialbutikker
I Danmark og Sverige arbejder man på samme måde med de store kæder og de mindre specialbutikker, og ét er sikkert: Le Creuset er en faghandelsleverandør.

”Det er de store kæder, der trækker læsset i begge lande, men de mindre specialbutikker er naturligvis også med, og så sælges en del B-2-B til restauranter og lignende. ”Bl.a. har Scandic kæden i Sverige netop købt Le Creusets gryde til alle sine køkkener.
Netop fordi Le Creuset også fortsat vil samarbejde med faghandlen, bruges der mange kræfter på uddannelse.

”Vi skal løfte faghandlen, så den kan differentiere sig fra den øvrige handel. Derfor stiller vi meget gerne op til morgenmøder og andet i både Norge, Sverige og Danmark.

Spørger man, hvordan Le Creuset vil agere på det skandinaviske marked i fremtiden, siger Henrik Dahl og Henrik Ekelin, at de håber på, at branchen fortsætter med at være en faghandel, der baserer sig på viden og storytelling, og at man bevarer ekspertisen i faghandlen ved at uddanne et godt og vidende personale. ”Og det vil vi gerne være med til”.

Når det gælder markedsføring, er de to enige om, at de sociale medier er en vigtig markedsføringskanal, og Le Creuset gør en del netop her. ”Vi samarbejder med journalister, bloggere og andre influencers, og vi bruger både Facebook og Instagram”, lyder det, og så er product placement også et vigtigt element. Så når man ser Modern Family, er det Le Creuset, der bruges, og på Sveriges TV4 serveres der med Le Creusets kopper og tallerkener.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere