Stærke samarbejder og bæredygtighed

Børge Mogensen var ifølge ham selv ikke designer, men håndværker. Og med hans arv og hans tanker om demokratisk design for alle i sit DNA, har hans barnebarn Emilie Mogensen skabt By Mogensen Conscious Living, hvor kodeordene er bæredygtighed i alle aspekter og stærkt samarbejde. For dét, mener hun, er fremtiden.

Demokratisk design for folket var Børge Mogensens udgangspunkt..

By Mogensen Conscious Living er et nyt tekstilbrand. Bag brandet står Emilie Mogensen, der er barnebarn af den verdenskendte danske designer Børge Mogensen, og det er netop hans design og ikke mindst hans tanker og visioner omkring demokratisk design, der danner rammen om kollektionen.
“Jeg er vokset op med min farfars design i deres hus i Gentofte. Her var trygt og rart, her fik vi god mad, og her levede hans design. Her kom også de fine væversker, kvinder som Lis Ahlmann og Vibeke Klint. Så arven har påvirket mig, og By Mogensen Conscious Living brandet udspringer herfra”, fortæller Emile.
Det er heller ingen tilfældighed, at det er et home brand, Emilie introducerer.

Emilie Mogensen. .


“Jeg vil gerne være med til at gøre hjemmet hyggeligt med håndvævede tekstiler, der kan danne basis for mange gode minder, for det er der behov for i vores forbrugssamfund. Men samtidig handler det for mig også om holdbart design, bæredygtighed og ikke mindst bæredygtig æstetik. For jo længere f.eks. en dug bruges, jo mere bæredygtig er den”, siger hun.


Og selv om hun holder af nærværende oplevelser, der huskes, har det også været vigtigt for hende, at dugene ikke skiller sig alt for meget ud – at de er mainstream eller dét, hendes farfar kaldte for demokratisk design til folket.
Af samme grund er priserne også ganske fornuftige. “Ellers giver det ikke mening i forhold til den arv, jeg viderefører”, siger hun, og hun fortæller med et smil, at hendes farmor ofte har sagt, at Børge ville vende sig i sin grav, hvis han vidste, hvad hans tremmesofa bliver solgt for i dag.
“Han skabte ikke design til eliten, men til bredden, og i øvrigt kaldte han ikke sine møbler for design men for håndværk”.
Den håndværkstradition har Emilie nu oversat til et nutidigt formsprog, med et mål om at skabe et hjemligt og nærværende udtryk, der kan nå bredt ud.
“For mig handler det om balance. Om at finde de metervarer, der fortæller en historie, samtidig med at de er kommercielle, så der kan skabes en brand-identitet og en brand-awareness”.
Derfor har Emilie hentet gamle mønstre fra arkiverne og ladet sig inspirere af dem til at designe en ny kollektion. Det nye brand lanceres i Danmark, Norge, Sverige og Finland i butikkerne til efteråret og i 2023 i flere lande udenfor Norden. Der vil løbende blive tilføjet nye styles og produktkategorier til brandet.

Børge Mogensen..


Gode samarbejder er kodeordet
Faktisk begyndte rejsen med Børge Mogensens spanske stol, som designvirksomheden Mater gerne ville relancere i Mater Circular Material; et upcyclet fiberbaseret materiale af affald og plastik som i dette tilfælde også blandes med savsmuld fra FSC-træet fra stolens ben.
“Mater – og Hamonoya, der står bag den nye tekstilkollektion – og jeg har et fantastisk samarbejde, og det er egentlig det, der videreføres nu – og helt i Børges ånd, for han arbejdede af princip udelukkende sammen med sine venner”, fortæller Emilie, der har etableret virksomheden Emilie Mogensen Cocreation, netop med det klare formål at skabe stærke samarbejder.
“Fremtiden består af sunde samarbejder. Vi skal væk fra konkurrencementaliteten og i stedet styrke samarbejdet til gavn for alle”, mener hun, selv om hun godt er klar over, at samarbejde kan kræve forhandlinger.
Hun kan godt lide samarbejdsprocessen med leverandørerne. “Men jeg er ikke nogen hård hund, og derfor er den blevet endnu sjovere nu, hvor Hamonoya tager alle diskussionerne omkring produktion, priser, salg og logistik, og jeg bare skal tale med dem om farver og kvaliteter – de bløde værdier, hvor jeg føler mig bedst tilpas”, siger Emilie med et smil.

Mindful business
Emilie har netop færdiggjort sin master i Conscious Business and Entrepreneurship med det formål at introducere mindfulness på danske arbejdspladser, og faktisk er hun headhuntet af den amerikanske uddannelsesinstitution, der står bag uddannelsen, til at udbrede det community i Europa.
“Jeg er meget optaget af at bringe en større bevidsthed ind i vores virksomheder. Bevidsthed handler om balance, for alle er forskellige, og alle arbejder forskelligt, og kan man i højere grad implementere det i virksomhederne, er det en bæredygtig beslutning, der giver gladere medarbejdere og større produktivitet”, forklarer Emilie og siger videre:
“Det handler nemlig om andet og mere end bare certificeringer. Skal man skabe en bæredygtig virksomhed, må man helt ind til mennesket og have hjertet med”.


Emilie mener, man skal tænke i helheder og tænke over, hvad der bidrager til helheden. For bidrager noget ikke til helheden, bidrager det ikke til formålet om at skabe en mere bæredygtig verden.
“De fleste mennesker vil gerne være med til at skabe en bæredygtig verden. Og dét, vi har præsenteret indtil nu, har jo ikke ligefrem været fantastisk”, siger hun. Netop derfor kalder hun også sin nye kollektion By Mogensen Conscious Living.
“Vi skal have bæredygtige produkter i hjemmet, og vi skal have en mere holistisk tilgang til verden”. Og historien er vigtig for Emilie, for det er historien, der vækker noget i os.

Fra kollektionen By Mogensen Consious Living. .

Brandet skal udvikle sig
Men Emilie tænker også kommercielt, og planen er, at brandet skal udvikle sig til flere linjer og produkter i årene frem med det tidløse design som omdrejningspunkt.
“Jeg er opdraget med at kigge på smukke former, på det enkle og det tidløse, så det er en del af mit DNA. Samtidig skal kvaliteten være i orden. Det gælder fra materialerne og ned til de franske sømme, som den gammeldags skrædder på hjørnet syede dem, og så arbejder vi ikke med sæsoner, som mange andre brands gør. Jeg vil hellere skabe noget, der er pænt nu, og som også er pænt om 20 år”.


At det er Mogensen-navnet, der videreføres i virksomheden, har Emile naturligvis også tænkt over.
“Det forpligter naturligvis at bruge min farfars navn i brand-navnet, og jeg har haft mine overvejelser. Men jeg ser forpligtelsen på den måde, at får jeg succes, kan jeg få en større indflydelse på fremtiden, og hvis Børges design kan være med til at skubbe den bæredygtige agenda, er vi nået et stykke af vejen. Det er helt i hans ånd, ikke mindst fordi alle skal kunne være med, hvis vi skal lave verden om”.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.01.2025Designbase.dk

Designers Saturday 2025

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

21.01.2025Designbase.dk

Fra kapsejlads til direktør for Stelton

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023