Stærke samarbejder og bæredygtighed
Børge Mogensen var ifølge ham selv ikke designer, men håndværker. Og med hans arv og hans tanker om demokratisk design for alle i sit DNA, har hans barnebarn Emilie Mogensen skabt By Mogensen Conscious Living, hvor kodeordene er bæredygtighed i alle aspekter og stærkt samarbejde. For dét, mener hun, er fremtiden.
By Mogensen Conscious Living er et nyt tekstilbrand. Bag brandet står Emilie Mogensen, der er barnebarn af den verdenskendte danske designer Børge Mogensen, og det er netop hans design og ikke mindst hans tanker og visioner omkring demokratisk design, der danner rammen om kollektionen.
“Jeg er vokset op med min farfars design i deres hus i Gentofte. Her var trygt og rart, her fik vi god mad, og her levede hans design. Her kom også de fine væversker, kvinder som Lis Ahlmann og Vibeke Klint. Så arven har påvirket mig, og By Mogensen Conscious Living brandet udspringer herfra”, fortæller Emile.
Det er heller ingen tilfældighed, at det er et home brand, Emilie introducerer.
“Jeg vil gerne være med til at gøre hjemmet hyggeligt med håndvævede tekstiler, der kan danne basis for mange gode minder, for det er der behov for i vores forbrugssamfund. Men samtidig handler det for mig også om holdbart design, bæredygtighed og ikke mindst bæredygtig æstetik. For jo længere f.eks. en dug bruges, jo mere bæredygtig er den”, siger hun.
Og selv om hun holder af nærværende oplevelser, der huskes, har det også været vigtigt for hende, at dugene ikke skiller sig alt for meget ud – at de er mainstream eller dét, hendes farfar kaldte for demokratisk design til folket.
Af samme grund er priserne også ganske fornuftige. “Ellers giver det ikke mening i forhold til den arv, jeg viderefører”, siger hun, og hun fortæller med et smil, at hendes farmor ofte har sagt, at Børge ville vende sig i sin grav, hvis han vidste, hvad hans tremmesofa bliver solgt for i dag.
“Han skabte ikke design til eliten, men til bredden, og i øvrigt kaldte han ikke sine møbler for design men for håndværk”.
Den håndværkstradition har Emilie nu oversat til et nutidigt formsprog, med et mål om at skabe et hjemligt og nærværende udtryk, der kan nå bredt ud.
“For mig handler det om balance. Om at finde de metervarer, der fortæller en historie, samtidig med at de er kommercielle, så der kan skabes en brand-identitet og en brand-awareness”.
Derfor har Emilie hentet gamle mønstre fra arkiverne og ladet sig inspirere af dem til at designe en ny kollektion. Det nye brand lanceres i Danmark, Norge, Sverige og Finland i butikkerne til efteråret og i 2023 i flere lande udenfor Norden. Der vil løbende blive tilføjet nye styles og produktkategorier til brandet.
Gode samarbejder er kodeordet
Faktisk begyndte rejsen med Børge Mogensens spanske stol, som designvirksomheden Mater gerne ville relancere i Mater Circular Material; et upcyclet fiberbaseret materiale af affald og plastik som i dette tilfælde også blandes med savsmuld fra FSC-træet fra stolens ben.
“Mater – og Hamonoya, der står bag den nye tekstilkollektion – og jeg har et fantastisk samarbejde, og det er egentlig det, der videreføres nu – og helt i Børges ånd, for han arbejdede af princip udelukkende sammen med sine venner”, fortæller Emilie, der har etableret virksomheden Emilie Mogensen Cocreation, netop med det klare formål at skabe stærke samarbejder.
“Fremtiden består af sunde samarbejder. Vi skal væk fra konkurrencementaliteten og i stedet styrke samarbejdet til gavn for alle”, mener hun, selv om hun godt er klar over, at samarbejde kan kræve forhandlinger.
Hun kan godt lide samarbejdsprocessen med leverandørerne. “Men jeg er ikke nogen hård hund, og derfor er den blevet endnu sjovere nu, hvor Hamonoya tager alle diskussionerne omkring produktion, priser, salg og logistik, og jeg bare skal tale med dem om farver og kvaliteter – de bløde værdier, hvor jeg føler mig bedst tilpas”, siger Emilie med et smil.
Mindful business
Emilie har netop færdiggjort sin master i Conscious Business and Entrepreneurship med det formål at introducere mindfulness på danske arbejdspladser, og faktisk er hun headhuntet af den amerikanske uddannelsesinstitution, der står bag uddannelsen, til at udbrede det community i Europa.
“Jeg er meget optaget af at bringe en større bevidsthed ind i vores virksomheder. Bevidsthed handler om balance, for alle er forskellige, og alle arbejder forskelligt, og kan man i højere grad implementere det i virksomhederne, er det en bæredygtig beslutning, der giver gladere medarbejdere og større produktivitet”, forklarer Emilie og siger videre:
“Det handler nemlig om andet og mere end bare certificeringer. Skal man skabe en bæredygtig virksomhed, må man helt ind til mennesket og have hjertet med”.
Emilie mener, man skal tænke i helheder og tænke over, hvad der bidrager til helheden. For bidrager noget ikke til helheden, bidrager det ikke til formålet om at skabe en mere bæredygtig verden.
“De fleste mennesker vil gerne være med til at skabe en bæredygtig verden. Og dét, vi har præsenteret indtil nu, har jo ikke ligefrem været fantastisk”, siger hun. Netop derfor kalder hun også sin nye kollektion By Mogensen Conscious Living.
“Vi skal have bæredygtige produkter i hjemmet, og vi skal have en mere holistisk tilgang til verden”. Og historien er vigtig for Emilie, for det er historien, der vækker noget i os.
Brandet skal udvikle sig
Men Emilie tænker også kommercielt, og planen er, at brandet skal udvikle sig til flere linjer og produkter i årene frem med det tidløse design som omdrejningspunkt.
“Jeg er opdraget med at kigge på smukke former, på det enkle og det tidløse, så det er en del af mit DNA. Samtidig skal kvaliteten være i orden. Det gælder fra materialerne og ned til de franske sømme, som den gammeldags skrædder på hjørnet syede dem, og så arbejder vi ikke med sæsoner, som mange andre brands gør. Jeg vil hellere skabe noget, der er pænt nu, og som også er pænt om 20 år”.
At det er Mogensen-navnet, der videreføres i virksomheden, har Emile naturligvis også tænkt over.
“Det forpligter naturligvis at bruge min farfars navn i brand-navnet, og jeg har haft mine overvejelser. Men jeg ser forpligtelsen på den måde, at får jeg succes, kan jeg få en større indflydelse på fremtiden, og hvis Børges design kan være med til at skubbe den bæredygtige agenda, er vi nået et stykke af vejen. Det er helt i hans ånd, ikke mindst fordi alle skal kunne være med, hvis vi skal lave verden om”.