10.09.2018  |  Interior  |  Dekoration

Som mor, så datter?

Bag en stærk forretningskvinde står… hendes mor, eller er det omvendt? I virksomheden Columbine, der ejes og drives af mor Helle og datter Sarah Boye Udesen, er der i hvert fald ingen tvivl om at støtten går begge veje – også selvom de måske ikke ligner hinanden på alle punkter. Men de komplementerer hinanden og som hinandens forbilleder, inspireres de af hinanden, og så griner de sammen. ”For det skal være sjovt!”

Columbine holder til i Allerød, nærmere bestemt Lillerød og ved første blik syner bygningen ikke umiddelbart af meget, men indenfor mødes man af et væld af lækre designprodukter, møbler og pyntegenstande. Her er en naturlig varme og en hjemlighed. Denne bliver endnu tydeligere, da jeg mødes af Helles lille hund Chili og imødekommende smil fra både Sarah og Helle.

Vi placerer os i firmaets køkkenområde med møbler og design fra J-Line og Present Time, der er de to brands, som Columbine repræsenterer på det skandinaviske marked. Kollektionerne fra henholdsvis det belgiske og det hollandske brand er gevaldige, og Columbine har lige nu godt og vel 13.000 varenumre i sortiment. Helle og Sarah udvælger selv de produkter, de repræsenterer i Skandinavien, og sammensætter dem, så der tilføres og sikres en skandinavisk stemning, der matcher den nordiske design dna, vi kender herhjemme.

”J-Line er rigtig gode til bredde, til sjov og ballade, men også til seriøse produkter – You name it, they got it! Present Time derimod er mere fokuserede, de har en superstram design dna, næsten alt bliver designet på designstudier i Amsterdam og ellers in-house af deres egne designere. De bruger meget krudt på at forske i, hvilke materialer og farver, der er oppe i tiden, og dét de er rigtig gode til, er deres lamper og deres ure”, fortæller Sarah, og Helle supplerer:
”Det er gode lamper og ure til meget konkurrencedygtige priser, og i så fede kvaliteter!”

Passionerede partnere
Det fremgår tydeligt, at både Helle og Sarah bruger rigtig meget tid – også fritid på Columbine. Men alligevel synes de at kunne kombinere det på en harmonisk måde, og der er ingen tvivl om, at de vil det her. Også selvom en familiemiddag nemt udvikler sig til et forretningsmøde.

”Vi lægger mange timer i det, rigtig mange timer. Der går ikke mange weekender, uden vi trækker i arbejdstøjet og arbejder på kontoret bare én af dagene. Men så mødes vi i joggingtøj, laver the og hygger os, og så føles det ikke altid som arbejde”, lyder det fra Sarah.

Sådan er det ofte med passion. Den er ikke bare lige sådan at slå til og fra, og det er helt sikkert, at Helle og Sarah har passionen med i dette projekt. De er som Columbine på scenen – dedikerede, til stede, professionelle, men ligeledes ærlige og ikke mindst underholdende. Selvom det er virksomheden, vi taler om, griner vi meget undervejs. Det er sådan, de kan lide det, og det meget arbejde er ligeledes et tegn på, at det går rigtig godt.

Jeg elsker når Sarah siger: Jeg tænker lige højt! Så ved jeg, der kommer noget godt.

Mor Helle

Interiør ved et tilfælde
Egentlig startede Helle virksomheden Columbine op som et børnebogsforlag. Helle kommer oprindeligt fra bogbranchen og valgte tilbage i starten af år 2000 at starte sit eget forlag for børnebøger. Det var faktisk lidt et tilfælde, at det så skulle ende ud med interiør.

”To måneder efter jeg havde startet Columbine som børnebogsforlag, kom der en veninde forbi, og siger, at hun importerer de her fede israelske lys med dekoration og rigtige blomster i. Men hun havde ikke kapacitet til at gå ind i engrossalg, så om jeg ville påtage mig den del? Så tænkte jeg børnebøger og lys, nå ja, hvorfor ikke. Så det var begyndelsen, og så har det udviklet sig derfra”, fortæller hun om opstarten.

Efterfølgende blev sortimentet stille og roligt udvidet, og der blev indgået samarbejder med spændende leverandører og nye partnere. Men så kom krisen. Finanskrisen, der fra 2007 og flere år frem gjorde det umådeligt svært for de fleste og endda umuligt for mange virksomheder, der så sig nødsaget til at lukke ned. Men Columbine holdt fast og holdt ud.

”Vi er gode til at omstille os og tilpasse os til forskellige situationer, om det så er en krise, nye trends, samarbejdspartnere eller lignende. Vi er gode til at tage action, når der sker noget, og vi er hurtige til at navigere”, lyder det fra Helle, og Sarah stemmer i med: ”Ellers ville vi nok ikke sidde her i dag!”

På trods af krisens stadige tydelige eftervirkninger synes der ifølge Sarah og Helle at være fremgang i branchen nu, og det kan de mærke:
”De virksomheder, der overlevede krisen står meget stærkere i dag, både i butikkernes og forbrugernes bevidsthed. Under krisen blev alt overflødigt skåret væk, og det har været med til at gøre, at virksomhederne står skarpere og mere sikre i dag. Vi lærte utrolig meget, om os selv og det at drive virksomhed – også når tiderne ikke er gode”, fortæller Sarah.

Så selv om det var lidt af et tilfælde, at det skulle handle om design og interiør, er der ingen tvivl om, at det giver mening for både mor og datter i dag. Og især Sarah har altid haft en passion for design, mode og indretning, hvor Helle derimod efter eget udsagn er mere en drengepige, der går op i nogle helt andre ting, hun kan køre lastbil, og så går hun på jagt.

”Det er derfor hun har mig!”, fastslår Sarah også, når snakken går på indretning og design, og Helle må erkende, at det ikke altid har været noget, hun har interesseret sig for.

”Jeg kan godt lide at bo pænt og rart, og det sniger sig da også ind derhjemme, må jeg indrømme”, siger hun om udvalget af produkter, som Columbine repræsenterer.

”Jeg er rigtig god til hele strukturen i virksomheden og hele den økonomiske side med budgetter og regnskab, det er mine forcer”, forklarer hun, og Sarah uddyber:
”Jeg har altid interesseret mig for og arbejdet med mode og design – også mens jeg studerede. Jeg har tidligere været en del år i modebranchen. Jeg synes, det er vildt interessant. Det, at vi kan kombinere hele denne verden med design og interiør med business, det synes jeg, er perfekt”.

En perfekt kombination
Det synes virkelig at være en perfekt kombination, de to har både i hinanden, men som de ligeledes synes, virksomheden er et udtryk for.

”Vi er ikke kun drevet af en drøm om design, for os er det en forretning – og det er en af grundene til, at vi står stærkt i dag”.

Der er ingen tvivl om, at de to kvinder supplerer og komplementerer hinanden og hinandens styrker, men de bruger også hinanden. Så selvom de har hver deres kvaliteter i forhold til virksomheden, så virker det samtidig som om, at de gør mange ting i fællesskab og bruger hinanden hele tiden til at sparre med og få gode ideer. Og så inspirerer de hinanden konstant.

”Jeg elsker når Sarah siger: Jeg tænker lige højt! Så ved jeg, der kommer noget godt”, fortæller Helle begejstret, mens stoltheden stråler i hendes øjne.

Det er primært Sarah, der bestemmer opbygningen og står for stylingen af deres show­room og messestande. Hun kan godt lide at være kreativ. Men også Helles interesser spiller ind, og derfor er en del af standen på efterårets Formland lavet som en jagtstue – selvfølgelig er det også en trend i tiden, og det passer godt sammen med efterårets farver og lidt tungere materialer. Men mon ikke Sarah har haft sin mor i tankerne under udformningen af jagttemaet.

Fremtiden byder på vækst på e-commerce området, og noget af det som Columbine har været tidligt ude med, er at tilbyde drop-shipping, og det kommer der helt sikkert meget mere af. Desuden er der ifølge Helle og Sarah flere gode ting i støbeskeen og masser af spændende nyheder på vej.

Vi slutter mødet af efter godt og vel to timer, selvom det egentlig blot skulle være et kort interview. Men tiden går jo også hurtigt i godt selskab. Og det er netop sådan det føles, når man er sammen med Helle og Sarah, som at være i godt selskab, lidt som at være sammen med familie.

-SSK

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere