Skagerak vinder Designbaseprisen 2016
Skagerak Flagship Store i København har netop vundet Designbaseprisen 2016, der uddeles til den mest innovative og nytænkende detailbutik inden for design- og livsstilsbranchen i Danmark. Prisen blev uddelt på Formlands første dag.
Skagerak Flagship Store i København har netop vundet Designbaseprisen 2016, der uddeles til den mest innovative og nytænkende detailbutik inden for design- og livsstilsbranchen i Danmark.
Prisen uddeles på Formland i et samarbejde mellem Designbase og International Home + Housewares Show i Chicago, og vinderen af Designbaseprisen vinder samtidig en nominering til den globale Gia Award, hvor verdens mest fremtrædende detailhandelseksperter udvælger verdens bedste detailbutikker.
Vinderen af Designbaseprisen får foruden æren og designbaseskulpturen således også en rejse til Chicago til International Home + Housewares Show og Gia Award uddelingen.
Læs også: Nominerede til Designbaseprisen 2016
"Nytænkning og kreativitet og et hus, der skaber både nærværende og inspirerende rammer om produkterne" er blandt de ord, juryen, bestående af Lars Birklykke og Stine Andsbjerg, der står bag bloggen Happy Mountain, projektleder på Formland, Mai-Britt Risvig Flyvholm, Rasmus Brylle, adm. direktør i Horisont Gruppen og redaktør på Designbase Pia Finne satte på Skagerak Flagship Store.
Butikken ligger i Københavns Frihavns tidligere Post & Telegrafhus, og er en livsstilsbutik, der formår at kombinere interiør, møbler såvel udendørs møbler som møbler til indendørs brug - og design, så der skabes et suverænt helhedsbillede. Her forenes traditionerne med det nye, og man fornemmer kvaliteten og de værdier, Skagerak-brandet står for, i butikken.
Stilen er enkel og skandinavisk - men med et internationalt såvel som meget tidssvarende udtryk. Og på fornemmeste vis, har man formået at skabe indretninger i indretningen små øer - der tager imod kunderne, og præsenterer produkterne bedst muligt og i en afslappet stemning.
Hver eneste kvadratmeter er gennemtænkt både ude og inde. Her kan kunderne komme forbi og teste havemøblerne i den tilhørende skønne have, og her kan man opleve møbler såvel som interiørelementer i et inspirerende indkøbsmiljø i det gamle hus, hvor alle de mange kringelkroge er udnyttet i to etager.
Men Skagerak bruger ikke kun huset til salg af produkter. Efter nyistandsættelsen af huset i 2015 har Skagerak taget deres Flagship Store i brug på en anderledes og nytænkende måde, for både at skabe kontakt til lokalområdet, og for at vise værdien af de miljøer, som deres designs både påvirker og påvirkes af.
Således har man skabt konceptet Skagerak Talks, hvor forfattere, musikere, kunstnere og andre personligheder kommer og holder foredrag for interesserede i Skageraks rammer, og hvor ideen er at skabe et afslappet miljø, med mulighed for at skabe nye relationer og udvikle nye projekter og ideer, der kan sætte design i yderligere kontakt med kunst, kultur og mennesker. En pop-up planteskole har øvrigt også været på programmet, ligesom butikken er stedet, hvor Skageraks ansatte kan komme helt tæt på de designs, de er med til at udvikle og kommunikere omkring, for på den vis at skabe en stærk synergi mellem organisationen Skagerak og selve butikken.
Læs også: Illums Bolighus blandt verdens 5 bedste butikker
I dag ejes Skagerak af Jesper Panduro og hans kone, Vibeke. De overtog virksomheden Trip Trap i 2010, og navneskiftet til Skagerak skete tidligere på året i år. Siden Jesper og Vibeke overtog Skagerak har man oplevet en positiv omsætningsudvikling. Og faktisk kan Skagerak fejre sit 40 års jubilæum i 2016.
Blandt de yderligere elementer, juryen også lagde vægt på i valget af Skagerak, er den måde konceptet er gennemtænkt på og ikke mindst den stil, butikken arbejder med. En stil, der i øvrigt er gennemført i alt fra indretning til skiltning, personlig betjening og ikke mindst den hyggelige og personlige stemning, man har formået at skabe i butikken, og som gør, at de besøgende gerne bliver lidt længere.
Skagerak Flagship Store er således en progressiv forretning; en butik, hvor man trækker på den store erfaring, man har, hvor man har skabt en Skagerak-atmosfære, og hvor man samtidig hele tiden tænker nyt og ud ad boksen. Man formidler tidens tendenser til forbrugerne på bedste vis og i Skagerak ånden.
Skagerak Flagship Store er med andre ord eksperimentende og visionær, men med stor respekt for den mangeårige historie, der danner basis for virksomheden.