Sensationelt messe-comeback

Det var et sensationelt comeback for Ambiente, Christmasworld og Creativeworld, der for første gang var gået sammen for at inspirere som det globale knudepunkt for kommende livsstilstrends. De afspejler den stigende sammensmeltning af livsstil og fokuserer på det øverste tema bæredygtighed.

Udpluk fra de tre trendområder. Fotos Pia Finne.

4,561 udstillere fyldte alle Frankfurt messecenters 352,950 bruttokvadratmeter og imponerede 154,000 detailhandlere fra 170 nationer over hele verden besøgte messen. Dermed var over 70 pct. af de besøgende fra lande udenfor Tyskland.

Mere end nogensinde blev Frankfurt hjemsted for det globale marked for forbrugsvarer. I fem dage summede de fuldt bookede udstillingshaller af gensyn og en energisk ordrestemning. 

"Med en overvældende deltagelse og enorm internationalitet har vi gjort et utroligt comeback for den globale forbrugsvareverden efter to års pandemi. Frankfurt har styrket sin førende position og er nu den førende inspirations-, ordre- og netværksbegivenhed. Vores nye koncept One-Stop-Shop virker", siger Detlef Braun, medlem af direktionen. 

Køberne nød godt af et unikt udvalg af friske forretningsimpulser: Hos Ambiente Dining blev Living and Giving udvidet med den nye arbejdssektion med henblik på moderne arbejdsliv. Christmasworld inspirerede sektoren med sæsonbetonede blikfang og festlige dekorationer med en wow-effekt til den smukkeste og bedst sælgende tid på året. 

Med adskillige kreative tilbud og interaktive workshops fejrede Creativeworld det igangværende DIY-boom. "Det nye messeformat bestående af Ambiente, Christmasworld og Creativeworld er meget sammenhængende og perfekt skræddersyet til fagets behov, da sortimenterne i hjemme- og boligsegmentet også i stigende grad smelter sammen. Stemningen blandt vores medlemmer var positiv, og det blev endnu en gang bekræftet, at vores branche har brug for messerne som platform for netværk, ordregivning og oplevelse af produkterne," siger Christian Haeser, administrerende direktør for Handelsverband Wohnen und Büro e.V. 

Future Work og bæredygtighed

Et særligt højdepunkt var området Future of Work i den nye Ambiente Work-sektion, der præsenterede individuelle løsninger til moderne arbejdsmiljøer. 

Når alt kommer til alt smelter arbejdspladsen i stigende grad sammen til sociale steder, hvor interaktion og social udveksling sker,og etableringen af kontorfællesskaber imødekommer det presserende behov for fleksibilitet og mobilitet. 

Emnet bæredygtighed var allestedsnærværende på alle tre messer med innovative produkter - ifølge Zukunftsinstitut er det i stigende grad efterspurgt blandt forbrugerne og bliver et afgørende købskriterium i fremtiden.

"Mere end 70 procent af verdens befolkning foretrækker stadig at handle i butikkerne. Men de ønsker at gøre det mere lokalt, mere bæredygtigt og mere samarbejdende. Enhver krise skaber modstandsdygtighed, mod og kreativitet, og ændringer skaber nye muligheder og potentiale for detailhandlere. Her er det vigtigt at sætte kursen tidligt og konsekvent tage forbrugerens briller på," foreslår fremtidsforsker og detailekspert Theresa Schleicher fra Zukunftsinstitut. 

Digital extension

Digital Extension er en udbygning af messen, der muliggør over 80.000 kontakter og udvider messeoplevelsen.

Den afgørende faktor i forhold til inspirationen var den fysiske oplevelse, som var klart i fokus i 2023.  Men på onlineplatformen Digital Extension var i alt 80.242 deltagere virtuelt på farten, der var over 8.000 netværksinteraktioner, omkring 4.000 chatbeskeder blev sendt og over 1.000 timers indhold blev set. 

I løbet af året er online udstillersøgningen, ordre- og indholdsplatformen til Home & Living nmedia.hub, vidensplatformen Conzoom Solutions, Ambiente Blog og de sociale mediekanaler Ambiente, Christmasworld og Creativeworld også tilgængelige for netværk, bestilling og opnåelse af viden. 

Ambiente trends +23

Ambiente Trends 23+ er bygget op omkring levende verdener, der byder på nye fornemmelser og oplevelser. De tre trendverdener giver nye impulser, stimulerer kreativitet og inviterer til at se tingene fra usædvanlige perspektiver. Dermed hænger tendenserne sammen med udviklingen fra tidligere år og bringer dem overbevisende videre. Det gælder især bæredygtighed og den tilhørende materialeforskning, nye æstetiske løsninger, håndværk og digitale innovationer.

"Efter to år i undtagelsestilstand peger alt på en ny begyndelse. I vores arbejde har vi fundet stærke levende temaer, der søger at besvare de presserende spørgsmål i vores tid på meget forskellige måder. Fælles for dem alle dog er en tæt forbindelse til mennesker, deres følelser og deres oplevelser," siger Annetta Palmisano.

Fra trenden unknown beauty_strange + gracious: Reality-æstetik møder det ukendte. Foto: Pia Finne.

unknown beauty_strange + gracious: Et miks af reality-æstetik møder det ukendte

unknown beauty_strange + gracious er navnet på den første af de tre tendenser. Her spiller længslen efter nye, overraskende oplevelser en afgørende rolle. Trenden afspejler et levende tema, der kombinerer ukonventionel tankegang og utrolige, nye kreationer. Det uventede finder vej ind i det velkendte boligmiljø. 

unknown beauty_strange + gracious farvepaletten byder på intense, ekstravagante farver vekslende med blide og bløde nuancer. 

Materialemæssigt er der fokus på abstrakte, fremmede former og ukonventionelle overflader. Grænserne mellem det analoge og digitale flyder ud, og det samme gør de virkelige og de virtuelle verdener. Konvergensen mellem håndværk og teknologi frembringer nye produkter. 

Fra trenden calming nature_careful + pleasant: Ny vitalitet møder nærhed til naturen. Foto: Pia Finne.

calming nature_careful + pleasant: Ny vitalitet møder nærhed til naturen

Den anden tendens, calming nature_careful + pleasant, fokuserer på naturens beroligende kraft. Organiske former, blide farver og en gennemtænkt brug af ressourcer er lige så meget i fokus her som forholdet mellem mennesket og naturen. Organiske former og designs understøttes af bløde farver. 

”Farvepaletten fokuserer på naturlige toner, som har en særlig blid effekt med deres sarte pigmentering. Den køligere orientering har nuancer fra planteverdenen, mens den neutrale palet rummer sten- og metalfarver. Mos, ler og en rosénuance giver et varmere udtryk”, "siger Palmisano.

calming nature_careful + pleasant udvisker grænserne mellem teknologi, forskning, kunst og håndværk. Materialernes livscyklus er en vigtig inspirationskilde. Nye løsninger tilbydes for eksempel af affaldsmaterialer, der bliver til nye råvarer.

Fra trenden lasting ideas_passionate + evocative: Designikoner møder tiden her og nu. Foto: Pia Finne.

lasting ideas_passionate + evocative: Designikoner møder tiden her og nu

Den tredje trend, lasting ideas_passionate + evocative, kondenserer ideerne om fremragende designikoner til et levende tema, der søger løsninger lige her og nu. Designerne har de klassiske, ikoniske designs i tankerne, men designresultaterne er fundamentalt nye og moderne.

lasting ideas_passionate + evocative farvepaletten danner grundlaget for kraftfulde designs: Benzin og blå nuancer dominerer den kølige ende af farveskalaen, mens intens orange-rød med nuancer af violet og gul ses i den varme farveskala. Både den enkelte farve og de sofistikerede farvesammensætninger. Eksempelvis karakteriserer grafiske plakmønstre og moderne mosaikker denne tendens. 

"Samtidig spiller håndværk og ideen om en produktion, hvor specialfremstilling af små mængder eller unika, en vigtig rolle. Mange produkter er funktionelle og alligevel altid et design statement," siger Palmisano. 

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsat blive holdt i Frankfurt messecenter. Ambiente/Christmasworld: 26. til 30. januar 2024 Creativeworld: 27. til 30. januar 2024

Karim Rachid og aida

Aida havde besøg af ingen ringere end den internationale topdesigner Karim Rachid. ”Aida starter nu et helt nyt spændende og større samarbejde med Karim Rachid”, fortæller Peter Maae Jensen.

Det gælder dækkeservietter i 95 pct. recycled læder i skønne Karim Rachid-farver. ”Vi har allerede de første designs på plads, og planen er, at de skal lanceres med åbnings af Karim Rachids fiskerestaurant i Bukarest til april”, fortæller Peter. Herefter sælges de i en limited edtion. Men senest til Formland i august lover Peter, at designet vil være at finde i lidt mere tilgængelige farve-versioner.

Det var Karim Rachid selv, der tog kontakt til aida efter at have set brandet på messer rundt omkring i verden, og ikke mindst set det store fokus, der er på naturen, det rå med Raw-serien og det recycled, hvilket er kæpheste for Karim Rachid.

Karim Rachid mødtes med Peter Maae Jensen på aida’s stand på Ambiente. .

Og der er flere produkter i støbeskeen. ”Vi forventer helt klart at fortsætte samarbejdet med andre table top-produkter”, siger Peter.

Igennem de seneste mange år har aida udelukkende samarbejdet med danske designere. ”Men da vi fik henvendelsen fra Karim Rachid, var det indlysende for os at gå ind i et samarbejde”, slutter Peter Maae Jensen.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023