Sådan kan detailbranchen sikre sig i 2019 og frem

Alle brancher er truet af ny teknologi, og i detailbranchen, der er kendt for at være en af de mest konkurrencedygtige, er man nået til en skillelinje.

De fysiske butikker kæmper for at overleve. De mere agile og skalerbare startups på internettet er de digitale udfordrere, der truer de fysiske butikker. Takket være internetbutikkernes konstante investeringer i nye teknologier har de gjort store fremskridt på deres rejse inden for digital transformation – og endda i sådan en grad, at analysevirksomheden Aruba mener, at man i år globalt i detailbranchen vil se en stigning på 3,6 % i investeringerne i ny teknologi svarende til DKK 1.349 mia.  

”Mange fysiske forhandlere har desværre været for langsomme til at tilpasse sig. Nu handler konkurrencen i høj grad om at transformere sig digitalt og skabe hyper-personlige kundeoplevelser. Forbrugerne skelner nemlig ikke længere mellem de fysiske butikker og onlinebutikkerne. Forbrugerne lever i en digital verden, der er forbundet til den fysiske. Og hvis de fysiske butikker skal overleve, skal de tappe ind i denne virkelighed”. Det mener Lasse Garby, landechef for Aruba i Danmark.

Ved at have medarbejdere, der har fornyet indsigt og viden på butiksgulvet, kan de klassiske detailhandlere for alvor begynde at tage konkurrencen op med de digitale butikker.

Lasse Garby, landechef for Aruba i Danmark

Så kan de fysiske butikker indhente first moverne? Eller er det allerede for sent?
”Det korte svar er, at det aldrig er for sent. Udfordringerne for de fysiske butikker er ubestridelige, men ikke uovervindelige – så længe de er villige til at udvikle sig i takt med, at forbrugernes adfærd ændrer sig. Fremtiden ser lys ud for dem, der genopfinder sig selv og investerer med det formål at kunne give kunderne den oplevelse, de forventer”.

En digital arbejdsplads giver øget konkurrenceevne
For at genopfinde sig selv kræver det, at man styrker medarbejderne gennem digital teknologi og digitalt forbundne arbejdspladser.

I en ny detailhandelsrapport, som Aruba har udarbejdet, peger indsigterne på, at de detailforhandlere, der anvender digital teknologi på arbejdspladsen, ikke kun er mere produktive (72%), men også bedre til at differentiere sig i forhold til konkurrenterne (59%).

”De medarbejdere, der er blevet spurgt i undersøgelsen, synes, at fordelene ved digitalisering er helt tydelige. Alligevel har mere end en tredjedel af de adspurgte detailhandlere været længe om at implementere teknologi på arbejdspladsen sammenlignet med andre brancher. Og mere end halvdelen (51%) mener, at hvis man bliver bedre til at implementere teknologi, kan det have en positiv effekt på samarbejdet”, forklarer Lasse Garby, og han spørger: ”Så hvad stopper detailhandlen i at omfavne teknologien, selvstændiggøre medarbejderne og forbedre bundlinjen?” 

Baglokalet skal kobles bedre sammen med kundeservice i butikken 
Svaret har han selv et bud på: ”Efter mange års tilbageholdenhed må detailhandlere nu acceptere behovet for langsigtede investeringer i systemer og mennesker. Medmindre detailhandlen reviderer infrastrukturen og opnår de nødvendige færdigheder, er detailhandlernes chance for at gennemføre den digitale transformation med succes minimal”.

Det handler om at prioritere langsigtede investeringer frem for hurtige gevinster. Når detailbranchen bliver fortrolig med dette, kan branchen begynde at fokusere på at opbygge smarte digitale arbejdspladser. Arbejdspladser der forbinder back-end-medarbejderne med de medarbejdere, der står på gulvet i butikkerne, og samtidig giver dem alle de værktøjer og den fleksibilitet, der skal til, for at de kan udføre deres arbejde korrekt. 

”Det betyder helt konkret, at man skal være i stand til at registrere data f.eks. om kundernes opholdstid i butikken, lagerstatus i realtid og effektivt kommunikere disse oplysninger til butikkerne via digitalt smarte IoT- og mobile værktøjer”, siger han, og slår fast, at en sådan tilgang giver detailbranchen præcis, hvad den higer efter. En enkelt, flerkanalsvisning af kundernes adfærd, uanset om de besøger butikken fysisk eller online.  
”Ved at have medarbejdere, der har fornyet indsigt og viden på butiksgulvet, kan de klassiske detailhandlere for alvor begynde at tage konkurrencen op med de digitale butikker.

I modsætning til web-butikkerne kan de fysiske butikker tilbyde kunderne en unik oplevelse, hvor man kan gå på opdagelse og samtidig få råd med på vejen. Hvis traditionelle detailhandlere har styr på dette, vil de sikre deres relevans hos forbrugerne – også i fremtiden”.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023