Sådan kan detailbranchen sikre sig i 2019 og frem
Alle brancher er truet af ny teknologi, og i detailbranchen, der er kendt for at være en af de mest konkurrencedygtige, er man nået til en skillelinje.
De fysiske butikker kæmper for at overleve. De mere agile og skalerbare startups på internettet er de digitale udfordrere, der truer de fysiske butikker. Takket være internetbutikkernes konstante investeringer i nye teknologier har de gjort store fremskridt på deres rejse inden for digital transformation – og endda i sådan en grad, at analysevirksomheden Aruba mener, at man i år globalt i detailbranchen vil se en stigning på 3,6 % i investeringerne i ny teknologi svarende til DKK 1.349 mia.
”Mange fysiske forhandlere har desværre været for langsomme til at tilpasse sig. Nu handler konkurrencen i høj grad om at transformere sig digitalt og skabe hyper-personlige kundeoplevelser. Forbrugerne skelner nemlig ikke længere mellem de fysiske butikker og onlinebutikkerne. Forbrugerne lever i en digital verden, der er forbundet til den fysiske. Og hvis de fysiske butikker skal overleve, skal de tappe ind i denne virkelighed”. Det mener Lasse Garby, landechef for Aruba i Danmark.
Ved at have medarbejdere, der har fornyet indsigt og viden på butiksgulvet, kan de klassiske detailhandlere for alvor begynde at tage konkurrencen op med de digitale butikker.
Lasse Garby, landechef for Aruba i Danmark
Så kan de fysiske butikker indhente first moverne? Eller er det allerede for sent?
”Det korte svar er, at det aldrig er for sent. Udfordringerne for de fysiske butikker er ubestridelige, men ikke uovervindelige – så længe de er villige til at udvikle sig i takt med, at forbrugernes adfærd ændrer sig. Fremtiden ser lys ud for dem, der genopfinder sig selv og investerer med det formål at kunne give kunderne den oplevelse, de forventer”.
En digital arbejdsplads giver øget konkurrenceevne
For at genopfinde sig selv kræver det, at man styrker medarbejderne gennem digital teknologi og digitalt forbundne arbejdspladser.
I en ny detailhandelsrapport, som Aruba har udarbejdet, peger indsigterne på, at de detailforhandlere, der anvender digital teknologi på arbejdspladsen, ikke kun er mere produktive (72%), men også bedre til at differentiere sig i forhold til konkurrenterne (59%).
”De medarbejdere, der er blevet spurgt i undersøgelsen, synes, at fordelene ved digitalisering er helt tydelige. Alligevel har mere end en tredjedel af de adspurgte detailhandlere været længe om at implementere teknologi på arbejdspladsen sammenlignet med andre brancher. Og mere end halvdelen (51%) mener, at hvis man bliver bedre til at implementere teknologi, kan det have en positiv effekt på samarbejdet”, forklarer Lasse Garby, og han spørger: ”Så hvad stopper detailhandlen i at omfavne teknologien, selvstændiggøre medarbejderne og forbedre bundlinjen?”
Baglokalet skal kobles bedre sammen med kundeservice i butikken
Svaret har han selv et bud på: ”Efter mange års tilbageholdenhed må detailhandlere nu acceptere behovet for langsigtede investeringer i systemer og mennesker. Medmindre detailhandlen reviderer infrastrukturen og opnår de nødvendige færdigheder, er detailhandlernes chance for at gennemføre den digitale transformation med succes minimal”.
Det handler om at prioritere langsigtede investeringer frem for hurtige gevinster. Når detailbranchen bliver fortrolig med dette, kan branchen begynde at fokusere på at opbygge smarte digitale arbejdspladser. Arbejdspladser der forbinder back-end-medarbejderne med de medarbejdere, der står på gulvet i butikkerne, og samtidig giver dem alle de værktøjer og den fleksibilitet, der skal til, for at de kan udføre deres arbejde korrekt.
”Det betyder helt konkret, at man skal være i stand til at registrere data f.eks. om kundernes opholdstid i butikken, lagerstatus i realtid og effektivt kommunikere disse oplysninger til butikkerne via digitalt smarte IoT- og mobile værktøjer”, siger han, og slår fast, at en sådan tilgang giver detailbranchen præcis, hvad den higer efter. En enkelt, flerkanalsvisning af kundernes adfærd, uanset om de besøger butikken fysisk eller online.
”Ved at have medarbejdere, der har fornyet indsigt og viden på butiksgulvet, kan de klassiske detailhandlere for alvor begynde at tage konkurrencen op med de digitale butikker.
I modsætning til web-butikkerne kan de fysiske butikker tilbyde kunderne en unik oplevelse, hvor man kan gå på opdagelse og samtidig få råd med på vejen. Hvis traditionelle detailhandlere har styr på dette, vil de sikre deres relevans hos forbrugerne – også i fremtiden”.