Sådan forberedes krisekommunikationen

Både fysiske detailbutikker og onlinebutikker er i dag på de sociale medier. Men netop her kan en lille ting, pludselig udvikle sig til en shitstorm. Derfor er det vigtigt at have en strategi for sin tilstedeværelse på de sociale medier og en strategi for, hvad man gør, hvis der opstår en krise.

En ordre, der trækker ud, en defekt levering, en kunde, der ikke er tilfreds med servicen – negative, ting, der hurtigt spredes på internettet, og som kan have negative konsekvenser for detailhandleren.
Alexander de Ruiter fra OBI4wan, der netop arbejder med krisekommunikation, fortæller i forbindelse med Euroshop messen, hvorfor situationerne opstår, og hvorfor de ofte er mere komplekse i online-handel end i de fysiske detailbutikker og i forbindelsen mellem offline og online.

Krisestyring – hvad betyder det præcist?
”Krisestyring beskriver processen og de strategier, der anvendes i en organisation til at håndtere begivenheder, som kan have en negativ indvirkning på dens omdømme.”

Hvilke steps består denne proces af?
”Først og fremmest skal en krise eller en situation opdages på et tidligt tidspunkt, så man kan handle hurtigt og minimere følgerne. Der findes medieovervågningsværktøjer, som advarer virksomheder øjeblikkeligt, når der er tegn på, at en potentiel krise opstår. For eksempel kan en pludselig stigning i mængden af meddelelser på sociale medier eller en ændring i stemningen i budskaberne på de sociale medier udløse en sådan advarsel.
Det næste skridt er at indsamle viden om hvem, hvad, hvor og hvornår, krisen er opstået. Begynd med at finde ud af, hvem de vigtigste opinionsdannere er, og hvad stemningen i den diskussion, der er opstået, er. Desuden bør man undersøge, hvad der driver diskussionen, og hvilke temaer der diskuteres i forbindelse med krisen. Som virksomhed er du meget bedre i stand til at formulere den rigtige strategi og respons, når du har et komplet billede af, hvad det faktisk er, der sker.
Det er også vigtigt at holde nøje øje med reaktionerne og handlingerne i forhold til din reaktion på krisen. For gør du det, har du et rigtig godt indblik i krisens langsigtede virkninger på dit omdømme, og det gør det lettere for dig at evaluere på hvilke foranstaltninger, du som virksomhed skal træffe for at forhindre yderligere skader.”

Hvordan fungerer krisestyring inden for onlinedetailhandel?
”De nævnte punkter gælder også for onlinedetailhandlere. Selvom overvågningen, der er et ”must” her, skal være på plads og sandsynligvis i en mere omfattende grad end i en fysisk detailbutik, ikke mindst hvis man ser på de mange forskellige produkter og brands.
Desuden forventes detailhandlere ofte at have en holdning til en lang række emner, såsom bæredygtighed, dyrevelfærd, diversitet osv. For at kunne træffe de rigtige strategiske beslutninger er det derfor vigtigt at have et klart billede af, hvad dine kunder tænker og deler på (online) medier og at følge med på platforme om de relevante emner.”

Hvad skal online detailhandlere være særligt opmærksomme på?
”Det er vigtigt at kende dine kunder og din målgruppe og vide hvilke emner, der er vigtige for dem på et givet tidspunkt. Ofte ser vi, at de områder, der er vigtige for forbrugerne, skifter; eksempelvis fra en stor interesse for bæredygtighedsrelaterede emner til en interesse for diskussioner omkring mangfoldighed. Du bør også altid være opmærksom på virkningsfulde kilder/influencers og på viralt indhold – og være i stand til at reagere hurtigt.”

Forebyggelse: kan en krise forebygges?
”Det er ikke alle kriser, der kan forhindres, men de kan afbødes. Hvis virksomheden ikke kun overvåger deres eget omdømme, men også overvåger den sektor, de opererer i, har de et langt bedre helhedsbillede af den offentlige mening om udvalgte emner og kan identificere områder, der kræver særlig opmærksomhed, så kriser kan undgås.”

Hvor ser du potentiale for yderligere udvikling inden for krisestyring?
”Opret AI-løsninger (Artificial Intelligence), der kan analysere krisedata fra andre detailhandlere. Dermed kan man få en fornemmelse af, hvad der skaber de potentielle kriser, samt hvem der driver dem, og dermed ved du også, hvor en potentiel krise opstår, og hvordan du kan ”kvæle” den i opløbet – før den udvikler sig til en reel krise.”

Hvad med krisestyring i den fysiske detailhandel. Hvordan adskiller den sig fra krisestyring i onlinedetailhandlen?
”I verden i dag er alt forbundet - en negativ begivenhed i en lokal butik kan blæses op af de sociale medier og gå viralt på samme måde som det kan ske for online-detailhandlen. Så også her er det vigtigt at overvåge vigtige mediekilder.”

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023