Rosendahl Design Group leverer største omsætning nogensinde
Sidste år blev et rigtig godt år for Rosendahl Design Group, faktisk et af de bedste i virksomhedens historie, og måske er flere opkøb på vej.
Rosendahl Design Group (RDG) har netop offentliggjort deres regnskab for 2017, og det viser en nettoomsætning, der passerede 500 millioner kroner, hvilket er knap 12 pct. mere end året før, mens resultatet steg knap 30 pct. og landede på 38,7 mio. I en pressemeddelelse fra RDG lyder det at konsolideringen af nye brands, målrettet fokus på medarbejdertrivsel og vækst i eksporten er de væsentligste faktorer til rekordomsætningen.
"Det har været et fantastisk år, og resultatet er et godt springbræt for os ind i et 2018, hvor vi er fuldt fokuserede på at melde os på opkøbsmarkedet og fortsat vækste", lyder det fra CEO Henrik Rosendahl i en pressemeddelelse.
I brandporteføljen har RDG otte brands, nemlig: Rosendahl, GLOBAL, Holmegaard, Kay Bojesen, Bjørn Wiinblad, Lyngby Porcelæn, Arne Jacobsen Ure og JUNA. Og tekstilbrandet JUNA er et af de interiørbrands, der har præsteret rigtig godt siden opkøbet i 2016. Med mere end 600.000 solgte duge og dækkeservietter og 140.000 solgte sengesæt er omsætningen øget med mere end 50 procent.
"Gennem tiden har vi bevist, at vi både organisatorisk og kulturelt er i stand til at opkøbe og ikke mindst udvikle brands, der taler ind i vores danske designæstetik", fortæller Henrik Rosendahl og fortsætter:
"2017 var i høj grad et konsolideringsår, hvor vi havde stort fokus på at integrere nye brands i forretningen. Det er vi i den grad lykkes med."
Efter endnu et opkøb kunne RDG også i 2016 tilføje Lyngby Porcelæn til porteføljen og med relanceringen af den riflede Lyngbyvase, der er yderst populær på det danske marked virker det til RDG har fat i den lange ende med hensyn til at integrere nye brands i virksomhedens DNA.
Bestsellers fra Rosendahl Design Group
Mest solgte produkter pr. brand fra Rosendahl Design Group i 2017:
Rosendahl: Grand Cru vandglas, 6 stk. 22 cl.
Lyngby Porcelæn: Lyngbyvasen, 20 cm, hvid.
Kay Bojesen: Abe, lille.
Arne Jacobsen Ure: Bankers vægur, Ø29 cm.
Holmegaard: Design with Light lanterne, klar, H25 cm.
Bjørne Wiinblad: Blomsterhoved vase, 13,5 cm.
GLOBAL: G-2 kokkekniv, spids, 20 cm.
JUNA: Cube sengetøj, Smoked Pearl.
Fokus på mere end produkterne
Selvom bundlinjen selvfølgelig fylder meget i designvirksomheden, er det ifølge CEO Henrik Rosendahl ligeså vigtigt at være bevidst om, hvordan man er kommet frem til den, og med hvilke kompetencer:
"Vi vokser, og vil gerne vokse endnu mere og dermed blive flere. Men vores fokus på vækst må aldrig gå ud over sammenhængskraften her i virksomheden. Derfor har vi også brugt 2017 på at kigge indad og investere i vores medarbejdere. Det fortsætter vi selvfølgelig med i 2018".
Som direkte konsekvens heraf, blev et uddannelsesprogram for samtlige medarbejdere på tværs af organisationen søsat i løbet af året. Det sker for at udvikle lederegenskaberne i huset, og samtidig sikre, at virksomhedens årlige trivselsmåling placerer sig blandt de bedste ti procent på landsplan.
Mulige opkøb på vej
Samtidig er virksomheden aktivt på markedet for opkøb af flere designbrands, der komplimenterer husets otte andre brands, men det er grundigt og potentielle opkøb gennemtænkes nøje.
"Det er mindre og mellemstore virksomheder, vi holder øje med. Men det skal have et godt strategisk fit. Vi vil gerne købe ind i en lang og troværdig historie, det skal være godt design, og det må gerne matche vores kanaler. Vi køber ikke for enhver pris, men er der noget, der kan matche, er vi meget interesserede", fortæller Henrik Rosendahl i et interview med Berlingske Business.