Qarma på kvalitetsrejsen

Kvalitetsstyring og compliance bliver stadig mere essentielt, og kan man sikre og forbedre kvaliteten ude på produktionsstederne, har man taget et stort skridt mod gladere kunder og lavere omkostninger. Qarma er en dansk app, der er udviklet til netop det, og allerede nu – fem år efter etableringen – har mange store detailkæder og en lang række danske producenter og brands fået øjnene op for Qarma, der forbinder IT med godt købmandskab.

“Vi tænker ikke IT. Vi tænker værktøjer. Vores mål er, at store såvel som mindre virksomheder kommer tættere på den fabrik, der producerer deres varer, for det er betydeligt lettere og billigere at finde eventuelle fejl på fabrikken frem for, når man åbner containerne med varerne i Danmark”. Det siger Jacob Nedergaard, der er CEO og founder af Qarma.

Virksomheden blev etableret for fem år siden. ”Vi så et hul i markedet i forhold til at lave digitale værktøjer til at hjælpe virksomheder med at forbedre deres kvalitet ude på produktionsstederne. Men vi er ikke en inspektionsvirksomhed, vi er en kvalitets- og datavirksomhed, og vores app registrerer og måler ikke bare kvaliteten, vi giver også virksomhederne et værktøj til at forbedre deres kvalitet, der hvor det koster mindst”, forklarer Jacob, der stiftede Qarma sammen med Søren Mønsted og sin bror, Sophus.

For Qarma handler det om at få værktøjet til at spille sammen med det gode købmandskab. ”Don’t please the system” er mantraet, og netop derfor tilbringer Jacob mange af årets dage ude på fabrikkerne for hele tiden at være skarp på, hvordan man understøtter arbejdsgangene og finder fejlen så tidligt som muligt.

Qarma er ganske enkelt en app, der bruges til kvalitetskontrol af brands, leverandører, underleverandører og retailers, der let kan få det overblik og den viden, de behøver for at skabe reelle forbedringer, når det gælder kvalitet og compliance.

”Qarma kan automatisk oversætte fra 18 sprog, så når en leverandør i Indien bruger app’en, taler den hans sprog, og dermed undgås sproglige forviklinger. Samtidig er Qarma baseret på billed- og videodokumentation, der yderligere er med til at nedbryde sprogbarrieren. Hver gang et produkt skal inspiceres, tages der billeder eller video af produktet ude på produktionsstedet. Der genereres ”real-time” en inspektionsrapport med datostempel og GPS-koordinater, som det danske team kan tilgå og herefter tage stilling til kvaliteten og det videre produktionsforløb. Når et produkt er godkendt til videre produktion, swipes der ganske enkelt OK, og systemet sender automatisk en mail til virksomheden”, forklarer Jacob, og han tilføjer, at der er 10.000 daglige brugere af Qarma i 50 lande, og at der hvert år uploades mere end 50 millioner billeder og videoer til Qarma.

Qarma arbejder i dag med nogle af de største brands og retailers i Europa og USA. Herudover tæller Qarmas kundeliste i dag blandt andet F&H, Ferm Living, Bestseller, Eva Solo, Muuto, HAY, BoConcept og Actona, Søstrene Grene, Maileg, Bestseller, Lindex, Stadium med mange flere.

Kommunikation og dialog
Kommunikation og dialog er omdrejningspunktet. Faktisk i en grad, så Qarma har omdøbt QC til at stå for Quality Communication i stedet for Quality Control.

”God kvalitet kommer med kommunikation, og det forsøger vi at styrke med vores Qarma-app. Så når en virksomhed køber Qarma, kan der derfor være lige så mange brugere på, som man ønsker. Det vil sige, man kan bede alle sine leverandører downloade og bruge app’en, og dermed har man et fantastisk overblik over sin produktion, så om man er en stor retailer med tusindvis af inspektioner, eller man er en mindre virksomhed med færre, så fungerer systemet”.

Og frem for alt kan det hjælpe, når man ikke kan rejse til produktionsstederne, fordi man kan tjekke kvaliteten, inden varerne sendes afsted med dyr fragt.

Compliance
Mange af Qarma-kunderne er i dag en del af en af de store markedspladser. Det betyder, at der er en række krav, der skal leves op til. Netop compliance er også en af Qarmas styrker, for man kan let se, hvordan leverandørerne performer, og man kan følge et produkts ‘quality journey’ og om nødvendigt forbedre kvaliteten. Man kan se, hvor mange af et produkt, der er godkendt og hvor mange, der er afvist i kvalitetskontrollen, og man kan se, hvad problemet er, og ikke mindst få det rettet.

”Vi har i princippet to kunder; virksomheden, der betaler, og inspektørerne på produktionsstedet – måske i Kina eller Vietnam og vi kan sørge for, at de to forstår hinanden. Med billeddokumentationen fanger bordet. Ingen kan fralægge sig et ansvar, og kommunikationsproblemer kan ikke længere bruges som undskyldning. Og om det gælder højkvalitetsprodukter til designvirksomheder eller en million hoppebolde, så kan man sikre sig, at produkterne ikke fremstilles og fragtes verden rundt, før de er fejlfri. Og alt andet lige, tæller det også på bæredygtighedskontoen”, slutter Jacob.

Fem tips til bedre kvalitet:

1. Brug billeder og video til at kommunikere kvalitet til leverandøren
2. Hjælp leverandøren til at lave konsekvent kontrol af alle varer før de forlader fabrikken.
3. Fokusere på at lave kvalitetskontrol så tidligt i processen som muligt
4. Hvis du får leverandøren til at lave inspektionen for dig, så undgå, at det bliver merchandiseren på kontoret, som laver den. Det skal være dem, som er tæt på produktionen
5. Brug defektkoder til at registrere fejl – alle skal tale samme sprog.

Relateret indhold

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023