Qarma på kvalitetsrejsen
Kvalitetsstyring og compliance bliver stadig mere essentielt, og kan man sikre og forbedre kvaliteten ude på produktionsstederne, har man taget et stort skridt mod gladere kunder og lavere omkostninger. Qarma er en dansk app, der er udviklet til netop det, og allerede nu – fem år efter etableringen – har mange store detailkæder og en lang række danske producenter og brands fået øjnene op for Qarma, der forbinder IT med godt købmandskab.
“Vi tænker ikke IT. Vi tænker værktøjer. Vores mål er, at store såvel som mindre virksomheder kommer tættere på den fabrik, der producerer deres varer, for det er betydeligt lettere og billigere at finde eventuelle fejl på fabrikken frem for, når man åbner containerne med varerne i Danmark”. Det siger Jacob Nedergaard, der er CEO og founder af Qarma.
Virksomheden blev etableret for fem år siden. ”Vi så et hul i markedet i forhold til at lave digitale værktøjer til at hjælpe virksomheder med at forbedre deres kvalitet ude på produktionsstederne. Men vi er ikke en inspektionsvirksomhed, vi er en kvalitets- og datavirksomhed, og vores app registrerer og måler ikke bare kvaliteten, vi giver også virksomhederne et værktøj til at forbedre deres kvalitet, der hvor det koster mindst”, forklarer Jacob, der stiftede Qarma sammen med Søren Mønsted og sin bror, Sophus.
For Qarma handler det om at få værktøjet til at spille sammen med det gode købmandskab. ”Don’t please the system” er mantraet, og netop derfor tilbringer Jacob mange af årets dage ude på fabrikkerne for hele tiden at være skarp på, hvordan man understøtter arbejdsgangene og finder fejlen så tidligt som muligt.
Qarma er ganske enkelt en app, der bruges til kvalitetskontrol af brands, leverandører, underleverandører og retailers, der let kan få det overblik og den viden, de behøver for at skabe reelle forbedringer, når det gælder kvalitet og compliance.
”Qarma kan automatisk oversætte fra 18 sprog, så når en leverandør i Indien bruger app’en, taler den hans sprog, og dermed undgås sproglige forviklinger. Samtidig er Qarma baseret på billed- og videodokumentation, der yderligere er med til at nedbryde sprogbarrieren. Hver gang et produkt skal inspiceres, tages der billeder eller video af produktet ude på produktionsstedet. Der genereres ”real-time” en inspektionsrapport med datostempel og GPS-koordinater, som det danske team kan tilgå og herefter tage stilling til kvaliteten og det videre produktionsforløb. Når et produkt er godkendt til videre produktion, swipes der ganske enkelt OK, og systemet sender automatisk en mail til virksomheden”, forklarer Jacob, og han tilføjer, at der er 10.000 daglige brugere af Qarma i 50 lande, og at der hvert år uploades mere end 50 millioner billeder og videoer til Qarma.
Qarma arbejder i dag med nogle af de største brands og retailers i Europa og USA. Herudover tæller Qarmas kundeliste i dag blandt andet F&H, Ferm Living, Bestseller, Eva Solo, Muuto, HAY, BoConcept og Actona, Søstrene Grene, Maileg, Bestseller, Lindex, Stadium med mange flere.
Kommunikation og dialog
Kommunikation og dialog er omdrejningspunktet. Faktisk i en grad, så Qarma har omdøbt QC til at stå for Quality Communication i stedet for Quality Control.
”God kvalitet kommer med kommunikation, og det forsøger vi at styrke med vores Qarma-app. Så når en virksomhed køber Qarma, kan der derfor være lige så mange brugere på, som man ønsker. Det vil sige, man kan bede alle sine leverandører downloade og bruge app’en, og dermed har man et fantastisk overblik over sin produktion, så om man er en stor retailer med tusindvis af inspektioner, eller man er en mindre virksomhed med færre, så fungerer systemet”.
Og frem for alt kan det hjælpe, når man ikke kan rejse til produktionsstederne, fordi man kan tjekke kvaliteten, inden varerne sendes afsted med dyr fragt.
Compliance
Mange af Qarma-kunderne er i dag en del af en af de store markedspladser. Det betyder, at der er en række krav, der skal leves op til. Netop compliance er også en af Qarmas styrker, for man kan let se, hvordan leverandørerne performer, og man kan følge et produkts ‘quality journey’ og om nødvendigt forbedre kvaliteten. Man kan se, hvor mange af et produkt, der er godkendt og hvor mange, der er afvist i kvalitetskontrollen, og man kan se, hvad problemet er, og ikke mindst få det rettet.
”Vi har i princippet to kunder; virksomheden, der betaler, og inspektørerne på produktionsstedet – måske i Kina eller Vietnam og vi kan sørge for, at de to forstår hinanden. Med billeddokumentationen fanger bordet. Ingen kan fralægge sig et ansvar, og kommunikationsproblemer kan ikke længere bruges som undskyldning. Og om det gælder højkvalitetsprodukter til designvirksomheder eller en million hoppebolde, så kan man sikre sig, at produkterne ikke fremstilles og fragtes verden rundt, før de er fejlfri. Og alt andet lige, tæller det også på bæredygtighedskontoen”, slutter Jacob.
Fem tips til bedre kvalitet:
1. Brug billeder og video til at kommunikere kvalitet til leverandøren
2. Hjælp leverandøren til at lave konsekvent kontrol af alle varer før de forlader fabrikken.
3. Fokusere på at lave kvalitetskontrol så tidligt i processen som muligt
4. Hvis du får leverandøren til at lave inspektionen for dig, så undgå, at det bliver merchandiseren på kontoret, som laver den. Det skal være dem, som er tæt på produktionen
5. Brug defektkoder til at registrere fejl – alle skal tale samme sprog.