På en spændende vækstrejse
Hamonoya, der er kendt af de fleste branchefolk, har de seneste fem år undergået en forvandling. Virksomheden har fået ny ejer og ny CCO og med makkerparret Eva Veileborg Hald og Martin Riis ved roret, er man på en rejse, der bringer Hamonoya ind i fremtiden med fokus på at være en full service-partner for branchen.
Hamonoya er ikke et nyt firma i den danske køkkenudstyr- og interiørbranche. Faktisk har det eksistereret siden 2003. Men det er en virksomhed, der for fem år siden begyndte en ny vækstrejse, da Eva Veileborg Hald købte firmaet, og som siden har udviklet såvel brandporteføljen og fremadrettet satser på det skandinaviske marked.
Da Eva overtog Hamonoya, var fokus på køkkengrej af høj kvalitet. Det er det stadig, men nu gælder det ikke længere kun køkkengrej. Det gælder design til boligen, men dog med køkkenet som omdrejningspunkt.
Dengang var der ti brands i porteføljen, i dag tæller brandporteføljen over 20 brands, og man er ikke færdig med at udbygge endnu.
I sommeren 2021 ansatte Eva en ny CCO, Martin Riis, der er kendt fra branchen blandt andet fra sin tid som direktør i OBH Nordica, og sammen skal de to fremadrettet danne et professionelt parløb.
Martin har, siden han forlod OBH Nordica i 2016, arbejdet som direktør i andre brancher - blandt andet i hårde hvidevarer-branchen. Nu er han tilbage i isenkrambranchen med nye briller på og nye idéer i bagagen.
Eva har igennem sin karriere haft topjobs i store, internationale virksomheder. “Jeg har arbejdet med consumer goods, biotech og finans, og jeg havde lyst til igen at arbejde med fysiske kvalitetsprodukter, der kunne begejstre, og som jeg kunne forelske mig i”, siger hun. Derfor var Hamonoya, som Martin i øvrigt anbefalede hende som et potentielt købsemne, perfekt. Fokus var den gode kvalitet og det gode håndværk.
Købsprocessen varede et halvt år, hvor Eva en del af tiden fik lov til at arbejde side om side med de daværende ejere. “Så det var en lang due diligence-proces, men det betød også, at da overtagelsen fandt sted, var vi 100 procent klar”, fortæller Eva, og Martin Riis var en del af bestyrelsen fra begyndelsen.
Hun mener, det var det perfekte tidspunkt for Hamonoya at skifte ejer på. “Virksomheden havde brug for nye kræfter og nye øjne på tingene. Og vi gik straks i gang med at udvide med nye brands og sige farvel til brands, vi ikke mente fungerede”.
Evas klare holdning er, at skal et brand have drivkraft nok, må det ikke være for småt, og performer et brand ikke, er det hverken en god idé for brandet eller for distributøren at fortsætte samarbejdet.
Samtidig var det Evas mål at have en skandinavisk distribution på alle brands under Hamonoya-paraplyen. “Ellers er volumenen ganske enkelt for lille”, siger hun og tilføjer, at man er skiltes på god fod med de brands, der har forladt Hamonoya.
Ingen kannibalisering
Da den nye produktportefølje skulle sammensættes, var det naturligvis vigtigt, at brandene ikke kannibaliserede på hinanden. Derfor skabte man en ny model: Vi skal kunne have alt.
“DNA’et er stadig køkkengrej, men hele designdelen er nu også blevet en vigtig del af sortimentet. Det gælder service, glas, serveringsdele, skærebræt, lækre forklæder og bord- og køkkentekstiler. Og en flot vase kan også sagtens snige sig ind”.
“Vi vil med andre ord være fuldt dækkende inden for køkken og borddækning”, fastslår Martin, der lover flere spændende, nye brand- og produktlanceringer i 2022.
Som sammensætningen af brands og produkter ser ud nu, er de “gamle” velkendte blandt andet Microplane, Gefu, Lékué og Kochblume, mens der blandt de nye ses brands om Jean Dubost Laguiole, Cilio, Küchenprofi, Root7 samt Naturally Med og det helt nye Dutch deluxes med mange flere.
Langt overvejende gælder det europæiske brands med lager i Europa. “Det har vi ikke mindst nydt godt af under corona i forhold til leveringsstabiliteten, ligesom det betyder, at vi ikke behøver købe en container ad gangen, men at vi kan købe mindre og dermed er mere fleksible”.
Og Eva fortæller, at hun ugentligt bliver kontaktet af nye brands, der gerne vil med på rejsen. “Vi ser på det, og i en ud af ti tilfælde, siger vi ja”. Men Eva er hele tiden om sig, og hun besøger de store messer verden over, for at “spotte” nye små brands, eller store globale brands, der ikke er repræsenteret i Skandinavien.
Medarbejderstaben er således udvidet fra 6 til 25, siden Eva overtog Hamonoya for fem år siden, og planen er fortsat at skabe en kontrolleret vækst og stille og roligt skalere virksomheden op ved at tage ét skridt ad gangen.
I maj måned flyttede man til nye, totalrenoverede lokaler i Glostrup. Og med de nye, flotte rå lokaler, der tidligere husede Danske Bank og serverrum, har man fordoblet lagerpladsen og fået et ekstra showroom, så de fleste af virksomhedens 10.000 varenumre kan være repræsenterede.
Lejemålet er bygget op af 4-5 mindre rum, og hver kategori har således fået sit eget univers, ligesom der selvfølgelig også er plads til kontorer og lager.
Nye idéer og gå-på-mod
Indenfor de seneste 3-4 år har Hamonoya ansat og udskiftet mange medarbejdere og en lang række brands og produkter. Og ind er kommet nye idéer og masser af gå-på-mod.
“Det er praktisk talt et nyt firma, og der er da også noget startup-ånd over det”, siger Eva med et smil. Der er ingen tvivl om, at ekspansionen har givet ny energi.
Men Eva og Martin slår også fast, at man vil vedblive med at være agile, at have mulighed for at handle hurtigt, og at tage nye – måske ind imellem lidt skæve – varer hjem ved at have aftaler, der sikrer, at man ikke skal købe 2000 stk.
“Vi har det godt med kombinationen af at være så små, at vi er fleksible og så store, at vi har volumenen til vækst. Det er vores strategiske ståsted”, fastslår Martin.
Han pointerer også, at man vil være tæt på isenkræmmerne blandt andet med det nye design- og køkkenunivers, der suppleres med borddækning og dining.
Ud over isenkræmmerne og stormagasiner har Hamonoya også en del mindre selvstændige design- og specialbutikker blandt sine forhandlere, og selvfølgelig onlineforhandlere.
“Størstedelen af vores omsætning stammer fra fysiske butikker, men den største vækst ser vi på onlinebutikkerne”, lyder det.
I Danmark er man stort set ude hos de forhandlere, man gerne vil være hos. “Så planen her er i princippet ikke at få flere forhandlere, men at få et bredere sortiment ud til dem, vi allerede handler med”, siger Martin og tilføjer, at der er hård konkurrence på danske marked, og at markedet er prispresset.
“Indkøberne er gode forhandlere, der kan deres kram”, siger han med et smil.
Bæredygtighed er essentielt
At tænke bæredygtigheden ind i virksomheden mener Eva og Martin er essentielt, og derfor skubber de også på og kræver, at deres leverandører eksempelvis skal finde de mest bæredygtige emballageløsninger.
“Vi tænker bæredygtigheden ind i emballagen, i fragten og i funktionen så vidt, det overhovedet er muligt. Vi mærker efterspørgslen fra vores kunder, der igen mærker den fra forbrugerne”.
På kontoret i Glostrup genbruger man al emballage mindst et par gange, og går i det hele taget, hvad man kan for at drive en så miljøvenlig virksomhed som muligt. “Man kan ikke bare skyde på andre. Man må med andre ord selv ”walk the talk””, siger Eva.
20 procents årlig vækst
Når snakken falder på fremtiden for Hamonoya, ser Eva og Martin den nuværende forretningsmodel – blot skaleret op.
“Vi satser på en 20 procents vækst om året, og så forventer vi klart, at vi om et par år er en full service-virksomhed, der kan tilbyde hele paletten af produkter – uden at miste fleksibiliteten”.
Martin og Eva er enige om, at Hamonoya skal finde sin plads i smørhullet. Der, hvor fleksibiliteten bevares, men hvor man kan tilbyde bredden af produkter, og hvor det er interessant for såvel de mindre specialbutikker og de store kæder, at handle med virksomheden.
“Men vi vil også gerne være dem, der udfordrer lidt. Hvor man selvfølgelig kan finde vores gode, eksisterende brands, men hvor man også kan finde innovative nyheder, der fanger trenden”, slutter de to.