Oslo Design Fair efterår 2022
Norges vigtigste og mest attraktive mødested for design, arkitektur og håndværk er blevet afviklet. Næsten 9.000 besøgende fandt vej til Lillestrøm.
Oslo Design Fair åblede med en ekstra optimistisk stemning, og alle var så glade for at kunne deltage fysisk.
Ved åbningen sagde Kathrine Tilnes Jansen, direktør for Oslo Design Fair: "Jeg er så begejstret for endelig at kunne åbne en fuld messe”.
En ny hal B, Oslo Contract &Furniture Fair med 48 udstillere og egen vinbar
blev præsenteret.
"Oslo Design Fair er i konstant udvikling, og nyt i år er Oslo Contract &Furniture Fair, et supplement til den eksisterende messe, som gennemføres parallelt med Oslo Design Fair i hal B. Vi ønsker, at dette skal være mødestedet for alle, der arbejder på projektmarkedet: producenter, projektdesignere og arkitekter," informerede Tilnes Jansen.
Efterårstema: In Between
"Med In Between som tema har vi skabt forskellige rum ud af tekstiler, et materiale med en helt særlig taktilitet, tekstur, transparens og lethed. Tekstilet snor sig op og ned og danner gulve, vægge og lofter og skaber dermed foranderlige og sanselige rum, der danner rammen om udstillingen, påpegede Marion og Cecilie.
Kirsten Visdal, udstillingens kurator gennem mange år, har arbejdet med gyldne toner i mødet med brændte farver på tekstilerne, der fremstår arkitektoniske og monumentale i rummet. Sammen med Per Olav Sølvberg har hun været optaget af at tilbyde sanseoplevelser.
"At mærke, føle og være fysisk til stede i oplevelsen er vigtigt for nutidens forbruger. Vi står over for et temposkift med fortolkninger og innovative udtryk. I trendudstillingen har vi valgt at kontrastere kendte og elskede klassikere med moderne og fremtidsorienteret design. For eksempel Edvin Helseths fyrretræsmøbler fra 1970 over for et udvalg af norsk moderne design. Nedre Foss er med Torbjørn Anderssen og Espen Voll kulturbærere i sig selv. Jeg tror, at vi bliver identitetsløse uden at kende vores kulturarv. Hvis vi er trygge og stolte af vores traditioner, vil vi også være imødekommende og generøse over for nye impulser og andre kulturer," uddybede Kirsten Visdal.
Næsten 9000 besøgende
Næsten 9.000 besøgende kom til Oslo Design Fair i løbet af messens tre dage.
"Messen havde en god stemning, og salget var godt. Udstillerne siger, at salget har ændret sig noget med hensyn til alt, hvad der sker i verden, og en usikker fremtid. De virker mere forberedte, og de ved godt, hvad de har brug for," forklarer Kathrine.
Udstillerne var for det meste tilfredse, nogle mere end andre som Bo Bedre.
" Vi havde en god gammeldags messe, der kort kan opsummeres sådan; trængsel, glade mennesker, masser af gode kram, positiv stemning, kø ved standen til tider, og ikke mindst gode indkøb der og da. Stemningen var nærmest magisk," fortæller en tilfreds Stamati Stenseth hos Bo Bedre, der præsenterede tre nye brands, Poster & Frame, Paper Paste Living og Squarely Copenhagen.
Stamati, kom alle dine kunder?
"Mange af dem kom, og nogle kunder betjener vi på en anden måde end messen – af forskellige årsager med kunderne. Det positive ved Designmessen i Oslo var mange nye kunder, et sted mellem 40-50, og at flere og flere af vores eksisterende kunder køber flere af vores brands, hvilket er det mest behagelige.
Er du tilfreds med salgs- og messedage generelt?
"De første to dage var vanvittigt gode, dag tre ved man er lidt lang, men det var en bonus og også en masse gode ordrer og nye kontakter dengang." Så alt i alt var messen som et gammeldags handelsrum, ikke bare et udstillingsvindue.
Stamati mener, at udstillingsholdet har gjort god brug af pandemitiden og er godt på vej til det, han mener kan blive endnu en stor messetid også i Norge.
"Med lidt finjusteringer er de der, og messen, udstillerne og køberne kan igen sænke skuldrene og ikke som nu; være fyldt med spænding og "nerver" fra masse til masse, konkluderer Stenseth.
Designbase-prisuddelinger
Under messen modtog den talentfulde Hansen &Co i Kristiansand den norske udgave af Top Window Award. Denne eftertragtede pris blev tildelt for deres smukke, komplette og gennemtænkte vinduesudstilling. Anne Brøvig og hendes team med Lise Tellefsen og hendes datter Lise Brøvig var utrolig glade og beærede. Ud over vindertitlen og det indrammede diplom er Hansen &co. nomineret til den internationale Top Window Award-konkurrence, og dermed mulighed for at vinde en tur til The Inspired Home Show i Chicago i marts 2023, hvor den internationale prisuddeling finder sted.
På udstillingens sidste dag, fredag den 2. september, sluttede programmet på scenen med uddelingen af DesignbasePrisen 2022, der gik til Illums Bolighus Oslo som Norges mest innovative butikskoncept.
Country manager Grete Aasen Seyffarth modtog den prestigefyldte pris og var utrolig glad, stolt og beæret, takkede for prisen og roste sine entusiastiske medarbejdere, der sad blandt publikum.
Som en heldig vinder er hun og Illums Bolighus Oslo også nomineret til Global Innovation Award in Retail Excellence i Chicago ved The Inspired Home Show 2023, - hvor nationale vindere fra mange lande rundt om i verden deltager. En global jury bestående af fire eksperter fra hele verden udvælger den endelige internationale vinder. "Jeg vil forberede mig godt, jeg tror, vi kan have en god chance for at nå højt," siger Grete Aasen Seyffarth.