For og imod influencermarketing

Influencermarketing er et af de nye buzzwords, når det gælder ledelse og drift. Men hvad er fordelene, og hvad er ulemperne? Det har vi set på.

Brands og detailhandlere har et stort ønske om at nå ud til deres målgruppe ved at bruge de metoder, der giver den største genklang. En populær måde at markedsføre sig på ikke mindst i forhold til de unge forbrugere er via de sociale medier og ved brug af influencermarketing – Metoden er hypet, men er den også effektiv?
En af de største fordele ved influencermarketing er, at det kan hjælpe brandet eller butikken med at nå ud til målgruppen. Vælger du den influencer, du ønsker at arbejde med, med omhu, vil deres følgere blive de mennesker, der forbruger - eller dem du gerne vil have forbruger - dine produkter.  Men det skal være troværdigt, at netop den influencer, du vælger, vil bruge produktet – selv hvis de ikke har betalt for det.


Sådan lyder nogle af konklusionerne i en artikel skrevet af Autumn Fair i Birmingham.


En anden fordel ved influencermarketing er, at det hjælper med at opbygge tillid og troværdighed. Rigtig mange forbrugere tror fuldt og fast på, at deres favorit-influencer ikke vil promovere produkter, de ikke kan lide. Hvis deres forbillede taler positivt om et produkt, er der gode chancer for, at de vil stole på det.
Afhængigt af det antal følgere den influencer, du gerne vil have til at promovere dit produkt har, er det muligt at nå ud til mange tusinde forbrugere. Forbrugerne er mere villige til at købe et produkt, de har set mere end en influencer bruge, så den bedste måde at bruge influencemarketing på er, at bruge et miks af influencers, der har mange følgere og influencere, der ikke har så mange følgere. I øvrigt er der en god mulighed for, at du ikke behøver betale de mindre influencers for at vise dit produkt. Du skal bare sende dem en gratis prøve.

En anden ulempe ved influencermarketing er, at det er vanskeligt at måle resultaterne. En af de mest almindelige måder at gøre det på er at give influenceren en rabatkode, så man herefter kan se, hvor ofte den bliver brugt.

Ulemper ved influencer marketing
Der er mange fordele ved influencermarketing, men der er også nogle ulemper. Hvis du vælger den forkerte influencer, kan det gøre mere skade end gavn. Du er nødt til at lægge både tid og energi i at finde den influencer, der er bedst for dit brand, og det kræver bl.a. noget research i forhold til hvad de kan lide og ikke lide, og deres holdninger til forskellige ting bl.a. bæredygtighed med videre.


En anden ulempe ved influencermarketing er, at det er vanskeligt at måle resultaterne. En af de mest almindelige måder at gøre det på er at give influenceren en rabatkode, så man herefter kan se, hvor ofte den bliver brugt. Men husk på, at man ikke kan tracke brand awareness og troværdighed så enkelt, så du får måske fordele, du ikke er opmærksom på, og som ikke kan måles.


Når man vælger, hvilken influencer, man gerne vil arbejde med, skal man først og fremmest se på deres tidligere sponsorerede posts for at se, hvor interessant indholdet er. Sikrer de, at produktet er i front og i midten af billedet? Er billedet spændende og fanger det? Er det noget, du gerne vil reposte på dine egne social media-kanaler? Kan de ikke skabe spændende content, fanger det heller ikke din målgruppe.


Alt i alt er influencermarketing en fordelagtig investering. Men det handler i høj grad om at bruge den tid, det tager at vælge de influencere, der bedst matcher dit brand eller din butik for at succesen bliver optimal, og du får mest for pengene.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023