Nyt stel fra Royal Copenhagen
Royal Copenhagen brugte designugen i Milano til at præsentere deres helt nye stel, HAV designet i samarbejde med KiBiSi. Stellet har været mere end 10 år undervejs og kommer i handlen til august.
Sidste år lancerede Royal Copenhagen deres første nye stel i 10 år, og nu har virksomheden præsenteret endnu et nyt stel, der både trækker på fortiden og peger ind i fremtiden.
HAV, som er navnet på det nye stel, er skabt i et samarbejde mellem Royal Copenhagen og KiBiSi, der er en dansk design-trio grundlagt af Lars Holme Larsen, Bjarke Ingels og Jens Martin Skibsted. KiBiSi står ligeledes bag en lænestol for Fritz Hansen, en lampe for Louis Poulsen, lysestager for Menu og meget mere.
Det nye stel er tydeligvis inspireret af Royal Copenhagens historie, og selve motivet og navnet på stellet er baseret på de tre karakteristiske bølger, der igennem alle årene har præget Royal Copenhagens signatur. De tre bølgelinjer symboliserer Danmarks tre største vandveje; Øresund, Storebælt og Lillebælt.
Men samtidig er det nye stel også meget anderledes end majoriteten af den historiske virksomheds porcelæn, der oftest er dekoreret med blomstermotiver. Den blå farve der ligeledes er karakteristisk for Royal Copenhagen synes også at være mere moderne og i tråd med tidens trend.
”HAV er bevidst enkelt, elegant og udstråler eksklusivitet i sin modernitet. Det er et multifunktionelt stel skabt til at blive brugt af hvem som helst og til hvilket som helst formål. De subtile fiskeskælsdekorationer er minimeret og tjener en funktion i deres stimulering af sanserne”. Sådan beskriver Royal Copenhagen det nye stel, der blandt andet består af tallerkener, skåle, kopper, en kande og en tekande.
I en video, hvor de tre designere taler om stellet, sætter Bjarke Ingels ord på, hvad det er for kvaliteter HAV-kollektionen rummer:
”Det er kombinationen af det abstrakte, det geometriske og det organiske og levende i samme formverden”.
Inspireret af fortiden, men gjort relevant for fremtiden
Det har for de tre designere været vigtigt at designe et stel, der ligesom mange af Royal Copenhagens andre stel kan stå distancen henover tid og vedblive at være relevante.
”HAV er resultatet af en drøm om at skabe noget, der er både materielt og æstetisk bæredygtigt over tid”, siger Jens Martin Skibsted.
Det nye stel kommer i handlen til august og det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at stå distancen henover tid og om relevansen bevares.
Læs mere om det nye stel her: www.apassionforblue.royalcopenhagen.com