Ny webportal booster dansk design i Japan
Den danske ambassade i Japan har sammen med 12 danske designbrands skabt en ny webportal, der skal guide flere japanere ind i deres butikker.
Japan er et vigtigt eksportmarked, når det kommer til dansk design. Japanerne er nemlig ligesom danskerne vilde med rene linjer og eksklusive materialer, skriver børsen.dk.
"Der findes næppe noget andet land i verden, hvor dansk design er mere værdsat end i Japan. Japanerne er virkelig i stand til at værdsætte den kvalitet og den historie, der kendetegner vores design. Det gælder både de klassiske designere og så sandelig også de nye, der står på skuldrene af de gamle", siger Carsten Damsgaard, Danmarks ambassadør i Japan, til børsen.dk.
Derfor har ambassaden også sat stort ind for at promovere dansk design i Japan ved hjælp af en digital platform. Platformen, der har fået navnet "Denmark Design", skal lede de japanske kunder ind i de danske design-butikker.
"Det centrale element i "Denmark Design"-platformen er Google Maps og Google Streetview, så det bliver nemt for folk at finde de fysiske butikker. For at gøre denne platform mere attraktiv har vi inkluderet en blog, hvor vi hele tiden vil levere seneste nyt om dansk design, fortælle om events og ligeledes invitere japanske designfolk ind som gæstebloggere", siger Kasper Hansen, der er teamleder for medier og marketing på ambassaden i Tokyo, til børsen.dk.
Stor opbakning
Ifølge ham er det en vigtig indikator, at 12 danske brands har bakket op om ideen.
"Det er meget sjældent, at vi kan samle så mange af de danske designbrands under samme banner. For mig understreger det, hvor stort et potentiale de ser i "Denmark Design"-projektet".
Den japanske udgave af Elle Decor har også bidt mærke i dansk design. I magasinets juli-udgave udgjorde dansk design et tema på ikke mindre end 70 sider. Og magasinet var også med, da den nye danske webportal "Denmark Design" blev søsat i Tokyo.
Blandt de 12 danske brands, der er med i den nye portal, er Fritz Hansen, Royal Copenhagen, Morsø og Stelton.