Nu blæser vinden min vej

Mette Hagedorn har droppet sine agenturer, og fremover designer hun selv produkterne i Base212 – og supplerer med håndplukkede varer, der fuldender kollektionen. Det er mere krævende, men det er også mere kreativt og spændende, siger hun.

Mette Hagedorn..

For 10 år siden tog Mette Hagedorn springet. Hun blev selvstændig og etablerede Base212 med de anderledes, søde, finurlige ting til boligen. Nu har hun taget endnu et spring, nemlig fra at arbejde med faste leverandører til selv at designe og udvælge de produkter, hun føler, matcher hendes virksomhed og ikke mindst markedet og tendensen i tiden.

”Jeg har altid været én af dem, der syntes, at jeg ud over ”rugbrødsprodukterne” også skulle have noget af det, der kunne få kunderne til at vende sig om og tænke; ”Hvad var nu det?”, fortæller Mette, og igennem de ti år, hendes virksomhed har eksisteret, har hun haft agenturer, der er kommet og gået alt efter, hvilken vej Mette syntes, vinden blæste.

Men hendes egne designs har altid været at finde i porteføljen. Først var det dørmåtter skåret som blade, der blev et kæmpe hit, og wallstickers var Mette også først på markedet med.

”I princippet har jeg igennem lang tid haft et ønske om at leve af mine egne designs, men jeg har ikke turde tage springet. Min produktportefølje har altid været ting, der hurtigt er inde og hurtigt ude, og med et stort krav til nyheder – og så skulle tallene jo også følge med”, fortæller Mette.

Springet tog hun, da det gik op for hende, at det på trods af tre agenturer alligevel var hendes egne designs, der tegnede sig for 90 pct. af omsætningen.

”Jeg skulle smide to af mine agenturer, der ikke performede, på porten, og så besluttede jeg, at der ikke var nogen bedre tid end nu til at forsøge mig med mit eget”.

Det kræver meget
Mette er ikke blind for, at det kræver meget, og at hun hele tiden skal være oppe på beatet for at følge med tiden i forhold til at modtage færdige kollektioner og sælge dem, men samtidig slipper hun, som hun siger, også for en stor portion bøvl og forventninger, der ikke kan indfries.

”Nu hviler det hele på mine skuldre. Det skal man naturligvis vide og være parat til, men det er jeg også”, siger Mette, og hun glæder sig til for alvor at komme i gang.

Mette designer selv en række af produkterne, og supplerer med de færdigvarer, hun håndplukker, og som hun synes, der mangler.

Bl.a. fandt hun for et års tid siden et ”fake” krystalglas, og frem til i dag har hun solgt ikke færre end 27.000!

Typisk er Mettes egne designs i øjeblikket i messing, kobber og marmor, og for at bløde de hårde materialer op, supplerer hun eksempelvis med ting i træ og tekstil – måske i siv.

”Jeg spotter, hvor der er huller i kollektionen, og fylder dem op”, forklarer Mette, og hun siger videre, at det er utroligt vigtigt hele tiden at have fingeren på pulsen.

”Når det er trends, man kaster sig over, bliver levetiden naturligt kort”.

Men Mette er super glad for den nye, mere kreative måde at arbejde på.

”Det kræver selvfølgelig, at jeg ser rigtigt, og i modsætning til tidligere, hvor jeg modtog prøver, solgte ind og herefter bestilte det, jeg havde solgt, skal jeg i dag bestille en masse varer hjem uden at vide, om de bliver solgt”.

Jeg er selvlært
Mette er uddannet skolelærer og autodidakt og begyndte arbejdet med design af ren kærlighed. Inspirationen henter hun for en stor dels vedkommende i New York – i butikker og andre steder.

”På to dage i New York går jeg måske 55 km, og jeg er vildt effektiv. Jeg får en fornemmelse for tendenserne, jeg tager mega mange billeder, og skriver mega mange notater, og jeg kombinerer farver, former og overflader på den måde, jeg synes, passer til Base212”.

Og så finder hun mange af færdigvarerne på internettet.

”Det kræver meget tid, men der er altså også uanede muligheder”, siger hun.

Hendes egne designs tegner hun, hvorefter en teknisk tegner laver de arbejdstegninger, der skal sendes til produktionsstedet – typisk i Indien.

I dag har Mette distributører af sine egne designs i både USA og i Australien, ellers har hun været på Formlandmesse i Danmark samt på messe i Hamborg og i Norge, der også er et godt marked.

”Jeg tænker ind imellem, at jeg burde satse stort, men jeg har udliciteret de tunge poster som lager og bogholderi, resten tager jeg mig selv af - og der er grænser for hvor meget, man kan gabe over”.

Base212 er kendt for at have ting til priser, hvor alle kan være med, og det har Mette ikke tænkt sig at lave om på. Jeg tænker i pris, og jeg bruger hellere messing finish på nogle af produkterne end ægte messing, for på den måde kan mange flere være med på tendensen”, siger hun.

Spørger man til planerne fremadrettet, er Mette stålsat på at knokle derudad og fortsætte med det, hun er begyndt på. Hun har sat turbo på designer-genet, og hendes fremtidige mål er klart at få det optimale ud af den situation, hun nu har placeret sig selv i.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

14.01.2025Designbase.dk

Heimtextil et gået i luften

14.01.2025Designbase.dk

The Inspired Home Show ændrer dagene

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023