Nej, vi har ikke kopieret Kasper Würtz!
Siden DR Kontant i sidste uge gennemgik forskellige kopisager, har Christian Bitz og F&H været gennem en regulær mediestorm, der også har ramt forhandlere som bl.a. Imerco og Kop & Kande.
DR Kontant havde i sidste uge et længere indslag med keramikervirksomheden Würtz, der i maj fik rettens ord for, at fire BITZ-produkter i tre forskellige farver, går for tæt på det samlede udtryk af visse Würtz-produkter.
”Programmet gengav et forvrænget og ukorrekt billede af, at F&H og Christian Bitz havde stjålet og kopieret design, og vi vil derfor gerne nuancere den konflikt, som vi har brugt mere end fem år på i det danske retssystem – og nu i medierne,” siger Knud Lomborg, CEO i F&H, der fortæller om starten på designprocessen.
”Vi blev i 2014 kontaktet af Christian Bitz med et forslag om samarbejde om lancering af et stel, der skulle være med til at fremme sundheden i Danmark. På baggrund af flere internationale trendbureauers forudsigelser, forslog vi derfor materialer og farver på det stel, som efter 1,5 års udvikling blev lanceret i 2016, og som bærer Christian Bitz’ efternavn.”
”Så hverken Christian Bitz eller F&H har kopieret Würtz' produkter, og der er ikke sendt ét eneste Würtz-produkt til Kina eller andre steder” forsikrer Knud Lomborg.
”Ud af vores store BITZ-kollektion, der består af flere end 500 produkter, er det fire produkter i tre forskellige farver, der er under anklage for at ligne Würtz-produkter, og de BITZ-produkter blev derfor helt fjernet fra butikkerne umiddelbart efter kendelsen i maj 2021. De øvrige BITZ-produkter, der kan købes i bl.a. Imerco og Kop & Kande, indgår ikke i nogen juridisk tvist, og alle kan derfor med god samvittighed både købe og beholde deres BITZ-produkter.”
Hverken Christian Bitz og F&H kan genkende udlægningen i DR-programmet Kontant. F.eks. er nogle af de Würtz-produkter, som fremvises i programmet, aldrig blevet solgt af Würtz, hvilket også er dokumenteret i retten, og ligeledes er den e-mail fra F&H, som der fremvist i programmet, taget ud af kontekst, da den udelukkende omtaler at opnå samme mathed i glasuren, som en række brands – herunder Würtz - har. Et glasur-udtryk, der ikke er retsligt beskyttet.
”På samme måde er det faktuelt ukorrekt, at jeg har besøgt Kasper Würtz og købt ét styk af stort set hele kollektionen”, siger Christian Bitz og fortsætter:
”Jeg købte alene en gave til min kæreste, og de produkter er ikke blevet brugt i produktudviklingen, og har absolut ikke ingen ligheder med Bitz-kollektionen. Det er bl.a. på den baggrund, at jeg og F&H ønsker sagen prøvet i Højesteret, men skulle retten finde endeligt, at de fire produkter i tre forskellige farver i sit glasur-udtryk – og altså ikke i formen – er en kopi af Würtz-produkter, vil virksomheden Würtz naturligvis få den erstatning, som retten kommer frem til,” slutter Christian Bitz.