Når man rammes af katastrofen
En nat i december kunne Stig Gerlach se sit livsværk, Sirius Company, gå op i flammer. Men han tog straks fat på at redde det, der kunne reddes og ikke mindst på at bygge noget nyt op. Han giver en række gode råd til andre virksomheder, inden de rammes af katastrofen, og han fortæller, at Sirius Company allerede er godt på vej videre.
Nogle går i panik, andre går i løsningsmode, når katastrofen indtræffer. Stig Gerlach fra Sirius Company gik i løsningsmode, da han den 12.12. 2019 om natten kunne stå på sidelinjen og se sit livsværk gå op i flammer.
”Som erhvervsmand igennem mange år, tænker man straks overlevelse. Først tog ledergruppen fat på at ringe rundt til alle medarbejderne for at fortælle dem, at de ikke skulle møde på arbejde. Dernæst måtte vi få styr på skadens omfang, og så handlende det om at sørge for at bestille nye varer i stedet for dem, der brændte, og sikre at vores kunder mærkede situationen så lidt som muligt”, fortæller Stig Gerlach.
Faktisk var det så uheldigt, at Sirius Company på dagen 12.12. fik besøg af 25 agenter fra hele verden. Agentmødet, der naturligvis skulle have været holdt i virksomheden, blev hurtigt flyttet til et hotel, og fredag aften blev der efter mange overvejelser gennemført den årlige julefrost for 70 medarbejdere og agenter på Børsen.
”For “The show must go on”. Selvfølgelig overvejede jeg, om vi skulle stoppe agentmødet og annullere julefesten. Men vores marketingafdeling havde fyldt bilerne med varer til dekoration på Børsen dagen før, så vi kunne stable en god fest med band på benene, og det besluttede vi os for at gøre”, fortæller Stig, og han ser det faktisk som en fordel, at alle mødtes under festlige former så hurtigt efter branden. ”Alle kunne mødes, få talt sammen, og dermed holde moralen oppe”.
Held i uheld
Når uheldet skulle være ude, fortæller Stig, at man faktisk kun manglede at sende seks ordrer ud til julen 2019. Alle andre kunder havde fået deres varer. ”Og vi var så heldige, at vi faktisk kunne gå ind i ejendommen og redde vores it-hardvare så Sirius Company kunne fortsætte allerede to måneder efter jul”.
Og selv om der brændte for 21,6 millioner kroner er Stig også glad for, at ilden ikke nåede at få fat i den lagerbygning, hvor de fleste varer til foråret 2020 stod. ”Herudover havde vi en stor del af vores forårskollektion til levering i januar og februar, der var på vej fra vores produktion i Kina, og som ikke var nået at komme endnu – heldigvis”.
To dage efter branden kunne man således sætte ekstra varer i produktion. De blev transporteret med tog fra Kina igennem Rusland til Danmark, it-systemet var oppe og køre – dog uden fakturering, og 6. januar kunne medarbejderne i Sirius Company mødes i nye, midlertidige lokaler i Allerød.
Nu er der gået over et halvt år siden branden, og virksomheden er for så vidt oppe at køre igen. Men den politirapport, der blev taget om natten den 12.12. har Sirius Company netop lige modtaget – seks måneder efter branden, og dermed har man endnu ikke fået en krone fra forsikringen. Og dét kan faktisk være nok til at lukke en virksomhed!
”Vi har selv lagt godt 20 millioner kroner ud. Jeg skrevet til politimesteren, men først nu er der sket noget”, siger en noget frustreret Stig Gerlach. Ikke mindst fordi branden blev efterfulgt af coronakrisen, der også kostede mange penge, og fordi man på grund af et brandskadet it-system ikke kunne fakturere i to måneder”.
”Heldigvis er vi en virksomhed med mange år på bagen og en god egenkapital i banken, men vi har klart stået i en situation, der ville kunne vælte mange”.
Hold moralen oppe
Men hvordan tackler man en krise, som en brand i virksomheden er?
”Det er i hvert fald vigtigt at holde moralen oppe, hele tiden at sørge for at informere kunderne om, at vi ikke kan levere, som vi plejer, og at informere medarbejderne. Det rammer nogen meget hårdere end andre, og det skal man være opmærksom på. Herudover påvirker det også strukturen og organisationen, og det er vigtigt at ledelsen prøver at stå stærkt”.
Men der er jo aldrig noget, der ikke er godt for noget, og Stig Gerlach fortæller, at han nu er i fuld gang med at etablere et nyt cloudbaseret it-system, så alle informationer fremover er sikrede.
”Det er også vigtigt, at man lægger en plan for, hvad der skal ske, hvis virksomheden brænder. I mine 50 år som erhvervsmand har jeg ikke oplevet det før nu, men man skal være klar over, at det kan ske, og man skal sikre sig, at virksomheden ikke er helt på bar bund i forhold til muligheden for brand”.
Stig Gerlach foreslår, at man får en gennemgang af sin virksomhed med brandmyndighederne, og at man ikke sparer på foranstaltningerne. ”Vi installerer et brandalarmanlæg (ABA), der er baseret på røg- eller termodetektorer, og som opdager røg- og varmeudvikling og automatisk tilkalder brandvæsenet. Herudover skal må også sørge for at kigge sine forsikringer igennem, for at se om man er forsikret for det rigtige beløb i forhold til virksomhedens nuværende størrelse, eventuelt driftstab, løsøre med videre, så det ikke går ud over fremtidig drift”, anbefaler Stig.
Lys forude
Stig Gerlach siger åbent, at Sirius Company blev ramt voldsomt at branden i december, men han fortæller også, at man er ved godt mod, og at man 1. december 2020 flytter ind i nye kontorlokaler og showroom med videre i nr. 5 på Engholm Parkvej, som Stig Gerlach også ejer.
”Vi har købt de nuværende lejere ud, og vi er i fuld gang med at renovere bygningen, så vi i december kan holde et brag af en indflytningsfest for alle vores kunder, venner, medarbejdere og samarbejdspartnere”, slutter Stig Gerlach.