Når fortiden bindes sammen med nutiden
Hammershøi hedder det nye stel, som Kähler har skabt i samarbejde med designeren Hans-Christian Bauer. Det er moderne og nyt, men med klare referencer til Hammershøis klassiske linjer. Og Hans-Christian har tænkt forbrugeren med helt fra begyndelsen.
Om Hammershøi-stellet
Hammershøi er et komplet stel med tallerkner i flere størrelser, kopper, opbevaringsglas, salt/ peber-kværn, skåle, salatbestik og karafler.
Design et personligt og elegant stel ved at kombinere elementerne i de nordiske nuancer på kryds og tværs eller skab et komplet stel i den stilrene hvide farve.
Når jeg designer keramik, tænker jeg ikke så meget kunsthåndværk. I stedet tænker jeg; er det noget jeg selv vil købe? Mentalt forestiller jeg mig produkterne på hylderne i en butik, og tænker, om jeg selv ville tage den kop, jeg er i færd med at designe, frem for en anden. Sådan lyder det fra Hans-Christian Bauer, der står bag Kählers nye stel, Hammershøi.
Han kalder sig selv for en keramikinteresseret designer med en kommerciel tilgang til design. Han har stået i isenkrambutik i Norge, hvor han oprindeligt kommer fra, og han har arbejdet i Illums Bolighus, før han valgte at læse videre på Arkitektskolen. Han var i praktik hos Menu og &Tradition, han har arbejdet med designeren Marcus Vagnby i et par år, ligesom han har arbejdet hos Kähler som produktudvikler i et år. Herefter fik han job hos Harrit Sørensen, der primært beskæftiger sig med industrielt design, indtil han 1. februar i år valgte at blive selvstædig designer.
Det stel, der netop nu introduceres, hedder Hammershøi, og der er en klar rød tråd tilbage til Kählers gamle værksted, hvor den verdenskendte kunstner Svend Hammershøi arbejdede med netop det udtryk og de teknikker, som det elegante stel er inspireret af. Der er ingen tvivl om, at Hans-Christian fik øjnene op for Hammershøis former og linjer, da han arbejdede hos Kähler.
Så det er bestemt ikke bare et PR-gimmick, siger Hans-Christian med et smil, og henter en fotokopieret side af en bog med et billede af Hammershøi og en af hans store vaser, hvor Hans-Christian i 2009 skrev Hvad med inspiration fra denne?.
Han forklarer, at han havde lyst til at designe et stel og sideløbende med sit job som industriel designer, gik han i gang med at skabe det med udgangspunkt i netop Hammershøi.
Kähler har et udtalt ønske om at vise keramik i nye sammenhænge og med det som udgangspunkt, designede Hans-Christian dele i keramik, glas og træ, som han præsenterede for Kähler.
Kähler valgte herefter at udvikle serien yderligere, så man kunne vise en helhed fra begyndelsen, fortæller Hans-Christian.
Kählers DNA
Kählers DNA ligger i, at man kan se, det er keramik. Det vil sige, man bruger en semi-transparent glasur, der gør, at kanter og profiler bliver lysere, og dermed træder keramikkens struktur bedre frem. Det arbejdede Hans-Christian også med, da han designede Hammershøi. Dels for at ramme Kählers DNA og dels for at drage en klar parallel til Hammershøis former og udtryk i de store fade og vaser, han var kendt for.
For HansChristian Bauer var det også vigtigt at få nutidens funktionalitet forenet med den klassiske inspiration.
Rillerne tilfører stellet et klassisk udtryk og lader glasuren fordele sig elegant og let gennemsigtigt hen over keramikkens levende formsprog. De diskrete riller har samtidig en funktionel fordel og sørger for, at koppen er god at holde om, og at opbevaringsglassene er nemme at åbne.
Koppens udvendige riller er kraftigst der, hvor man holder om den, og ikke eksisterende der, hvor man drikker, forklarer Hans-Christian. Ligesom rillerne på tallerkenens kant er kraftige og fader ud ned mod midten.
Det smukke stel er løftet en smule fra bordet, så keramikken fremstår stabil med en let svævende elegance. Kombineret med de naturlige farver, hvid, koral, antracitgrå, himmelblå og marmorgrå, bliver de enkelte elementer til små designvidundere i sig selv.
Det har været virkelig spændende at arbejde med Hammershøis gamle mønstre og teknikker. Hammershøi var en foregangsmand på mange områder, og jeg har så taget fat i hans forskellige udtryk og sat dem sammen på kryds og tværs. Hvis jeg gik i stå i processen med stellet, gik jeg tilbage og kiggede på historiske billeder af hans værker, som kunne give mig ny inspiration, siger Hans-Christian Bauer om arbejdet med det nye Hammershøi-stel.
Han ser det som en styrke, at han kender såvel Kähler-organisationen og ikke mindst boligbranchen indefra.
Jeg ved, hvad en serie skal rumme for at sælge bedst muligt, og jeg ved, hvad der skaber de bedste helheder i en forretning, forklarer Hans-Christian, der visualiserer opbygningen i Illums Bolighus, når han skal skabe de helheder, der fungerer.
HansChristian viste første gang sit udkast til Hammershøi-stellet til Kähler i efteråret 2013, og siden er der blevet arbejdet på at udvikle konceptet. Stellet er blevet vist til og ikke mindst godt modtaget af nøglekunder, og netop nu er det på vej ud i butikkerne landet over.
Elegant og brugervenligt
For Hans-Christian betyder det meget, at stellet fremstår elegant såvel som brugervenligt smukt og funktionelt, klassisk og moderne.
Det skal kunne stå med service, man allerede har, og det skal kunne stå alene, fastslår han, og afslører, at han selv er keramikinteresseret. I et skab i hans bolig har han således mange forskellige typer keramik og porcelæn, som han har samlet igennem årene, og han fortæller, at han ofte kigger i skabet for at hente inspiration.
Hammershøi skal være et stel, man har rigtig mange år, og som man kan udbygge løbende, lyder det fra Hans-Christian, som fastslår, at selv om serien allerede rummer mange dele, er der klart mulighed for at udvikle den yderligere.
Og selv om Hammershøi i udgangspunktet er klassisk, harmonerer det perfekt med tidens tendenser. Det gælder materialemikset; keramikglas og træ, og det gælder netop referencerne til det klassiske; den krog, man kan holde fast i og fortælle historier om ude i butikkerne.
Men det er vigtigt for mig, at stellet kan bestå i mange år, understreger Hans-Christian, der videre fortæller, at han i samarbejdet med Kähler har haft meget frie hænder i forhold til udtrykket og formgivningen.
Boligbranchen er mig
Med Hammershøi har Hans-Christian taget springet og er blevet selvstændig designer. Men at det var boligbranchen, der skulle blive den retning, han tog, var han ikke selv klar over, før han kom i praktik hos Menu og &Tradition.
Her gik det op for mig, at jeg er en god formgiver. Men jeg har været hele vejen rundt over møbler og byrumsmøbler til industrielt design, så jeg kan lidt af hvert.
Når det gælder fremtiden, håber Hans-Christian Bauer naturligvis på flere projekter som det, han netop nu er i gang med hos Kähler.
Jeg designer hele tiden nye produkter og præsenterer dem også for producenter. Men den dag, en producent ringer til mig, den skal fejres, slutter han med et smil.