Møbelbranchens klimaudfordring: ”Vil du beholde kunderne? Tænk cirkulært!”

Møbelbranchens klimapåvirkning tages op på Möbelmässan Göteborg. – For at beholde fremtidens kunder skal møbelvirksomhederne blive transparente. Med lige præcis alt, siger Maria Soxbo, engageret journalist og forfatter, som forelæser om klima og indretning på messen.

Foto: Greppi.se

Møbelvirksomhedernes ansvar for en bæredygtig fremtid er en vigtig del af sceneprogrammet på Möbelmässan Göteborg, den 16.-18. september.

– Jeg vil fortælle om nye forbrugsmønstre og vise udstillerne, hvordan de bør tænke, siger Maria Soxbo, som har skrevet meget om indretning og klima, og som har udgivet flere bøger om bæredygtighed.

Hun er også medstifter af Klimatklubben med 40.000 følgere på Instagram, som er åben for alle, der vil engagere sig i spørgsmålet.

Kunderne bliver mere bevidste

Maria opfordrer møbelvirksomheder til at tænke cirkulært, ikke mindst for at beholde deres kunder. At påvirke og foretage bevidste valg om alt fra råvareindkøb til forædling, fremstillingsprocesser, logistik og transport.

– Det her kommer jeg til at tale en hel del om på Möbelmässan, siger hun.

– Fremtidens forbrugere bliver mere bevidste, omhyggelige og spørgelystne. Derfor gavner det virksomheder enormt at blive transparente – om alt. At vise åbent, hvordan man arbejder for at mindske klimapåvirkningen og på den måde opbygge troværdighed.

Hun vil gerne have, at virksomhederne, for deres egen og klimaets skyld, forklarer præcis, hvor råvarerne kommer fra, hvordan man producerer, hvordan man arbejder med at mindske svind, hvordan man genvinder materialer, som ikke kan bruges igen.

– Al den slags er vigtigt. Der kommer desuden garanteret hårdere lovkrav på alle områder fremover, så smarte virksomheder gør arbejdet allerede nu.

Tilbyd rekonditionering!

Når de klimabevidste forbrugere køber et møbel, vil de også gerne kunne beholde det så længe som muligt.

– Det skal virksomhederne sørge for. Fx ved at blive bedre til at tilbyde reservedele, forklare hvordan man skal vedligeholde møblerne, så de holder, og også tilbyde rekonditionering af møbler – som ombetrækning og opstramning.

Maria tror, at den type tilbud kan blive en konkurrencefordel.

– Jeg synes også, at virksomhederne burde blive bedre til at tilbyde second hand. Har man lavet kvalitetsmøbler, kan man tilbyde at købe dem tilbage, sætte dem i stand og derefter sælge dem igen.

Maria Soxbo.. Foto: Andy_Prhat

Vil se producentansvar

For at komme det modsatte til livs, altså møbler, som let går i stykker og ikke holder i længden – og samtidig øge kvalitetsbevidstheden – vil Maria Soxbo gerne se øgede krav i branchen.

– Der burde findes et producentansvar, som blandt andet sikrer, at møblerne kan repareres. Her skal politikken komme ind og beskytte forbrugerne. Jeg ser gerne hårdere kontrolmidler og lovgivning.

Kortlivede trends – et problem

Viljen til at ville lave en makeover, ommøblere, udskifte køkken, ændre farver i hjemmet er stærk blandt mange forbrugere. Altså det kortlivede perspektiv: ud med det gamle, ind med det nye. Hvordan ser du på det?

– Det er bestemt et problem. Indretningstrends skifter lige så hurtigt som tøjmoden, konstaterer Maria Soxbo.

Hun peger på forbrugerundersøgelser, som viser, at lige præcis indretning er den kategori, hvor mennesker fejlbedømmer deres egen adfærd allermest. Vi køber altså mere til indretning, end vi tror, overforbruger helt enkelt.

– Som forbruger tror jeg, at vi skal øve os på fornøjelse i stedet for fornyelse.

– Trives vi i vores hjem, så spiller det egentlig ingen rolle, at trenden siger, at køkkenet faktisk skal være grønt i stedet for gråt. Et hjem bygger man for livet, ikke for en sæson.

Læs mere om møbelmessen >>

Denne artikel er del af et tema:

22.08.2024Möbelmässan

Sponseret

Fuldt hus på Möbelmässan Göteborg: ”I år er der høje forventninger!”

22.07.2024Möbelmässan

Sponseret

Før Möbelmässan: Snart begynder det at gå opad igen for møbelbranchen!

19.07.2024Möbelmässan

Sponseret

Møbelbranchens klimaudfordring: ”Vil du beholde kunderne? Tænk cirkulært!”

19.07.2024Möbelmässan

Sponseret

Derfor besøger IKEA Möbelmässan Göteborg: ”Tænder inspirationen!”

19.07.2024Möbelmässan

Sponseret

Lad livsstil og hygge afspejle sig i indretningen: ”Uperfekt perfektion”

22.08.2023Möbelmässan

Sponseret

Expert tips at Möbelmässan: how to distinguish good furniture from bad.

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Copyright 2023