20.12.2014  |  Interior  |  Brugskunst

Mine ideer betød mere

Med gode ideer kommer man langt, men med en stor portion tålmodighed, en brændende passion og lidt kreativ tænkning kommer man længere. Det mener David Ritter, som på første hånd har oplevet udfordringerne ved at følge sine egne ideer og starte egen designvirksomhed op.

Som nyslået tysk indretningsarkitekt og designer rev David Ritter i 2010 teltpløkkerne op og flyttede fra Sydtyskland til Danmark for at starte en tilværelse med sin danske kæreste. Han glædede sig over at starte sin professionelle karriere i Danmark, men tanken om at arbejde på et design- eller arkitektkontor og udføre andres ideer var intetsigende. Han valgte i stedet at satse stort ved at følge sine egne ideer, og i dag er han indehaver af enkeltmandsvirksomheden designritter.com, der producerer og sælger møbeldesigns og boliginteriør. 

Ildsjæl med stort i 
For David Ritter har det at starte sin egen designvirksomhed været en lang, hård og lærerig proces. Han har hverken haft investorer til at hjælpe sig rent økonomisk eller fået hjælp til markedsføring og produktudvikling.  De hårde odds har dog aldrig chikaneret David Ritter. ”At starte sit eget er meget hårdt og tidskrævende, men det har aldrig været et problem for mig. Jeg gør det her for mig selv og mine produkter. Og så får jeg lov til selv at bestemme det hele”, fortæller David Ritter og uddyber: ”Man skal ikke tænke for meget over sin økonomiske situation i starten, for man tjener ikke meget. De penge, man tjener, investerer man jo straks i noget andet til fordel for virksomheden”. 

David Ritter er en ildsjæl, og han brænder for sine produkter. Han ser muligheder, hvor andre ser begrænsninger, hvilket både ses i hans valg af materialer og eksperimenterende designs. David Ritter tror da også på, at han med en uddannelse som indretningsarkitekt har en fordel, når han skal udvikle sine designs. ”Jeg har en anden fornemmelse for, hvad der kan passe ind i en lejlighed eller et rum. Jeg kan se, hvad der kan være af muligheder i nogle bestemte materialer, som muligvis ikke er udbredt på markedet endnu”, forklarer han og påpeger, at han i øjeblikket har en stor forkærlighed for det bæredygtige byggemateriale OSB (Oriented Strand Board red.), som fremstilles af træspåner presset med lim. 

Lokalt og håndlavet koster mere 
David Ritter arbejder helst med miljøvenlige materialer til sine produkter, som også alle er håndlavede og producerede i virksomhedens lokaler på Nørrebro i København. Og netop materialerne, og det at produkterne er håndlavede og lokalt producerede, er med til at adskille David Ritters produkter fra andres, mener han. Dertil påpeger han, at materialet OSB heller ikke gør det muligt at lave to ens produkter. ”Materialet OSB er rester fra træindustrien. Derfor har det en struktur og variation i træspånerne, som betyder, at hvert møbel er unikt”, siger David Ritter og fortsætter: ”Når jeg vælger at arbejde med OSB, betyder det også, at jeg automatisk går lidt væk fra det minimalistiske, der ellers er kendetegnende ved skandinavisk design”. 

Selvom det går godt med Designritter, oplever David Ritter dog også de hårde sider af designbranchen. ”Man kan godt mærke, at krisen har ramt hårdt. Det er svært at skulle forklare folk, at håndlavede og lokalt producerede produkter koster mere end for eksempel Ikeas produkter”, siger han og forklarer, at han ønsker, at folk i højere grad vil være mere villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret i Danmark, fremfor et produkt, der er produceret i udlandet. ”Det er min filosofi, at folk bør vide, hvor produktet kommer fra. Folk skal kunne sikre sig, at materialet er sundt, og at produktet ikke er produceret i lande, hvor der produceres for billigt”, fastslår David Ritter. 

Kunderne må gerne blande sig 
David Ritter har dog også en filosofi om, at kunderne gerne må blande sig i designprocessen. Hvis en kunde har et bestemt ønske til en farve eller et motiv, opfylder David Ritter glædeligt dette. David Ritter vil gå langt for sine kunder, da han mener, at det i sidste ende er gavnligt for begge parter. ”Selvfølgelig ligner mine udskæringsformer hinanden, men hvis kunderne kommer og siger, at de gerne vil have en anden udskæringsform, så er det heller ikke et problem. Det gør, at kunderne er mere stolte af og glade for produktet. De har lyst til at beholde det i lang tid, fordi de har været meget inde over processen og har et bedre forhold til produktet. Det betyder også, at kunderne er villige til at betale mere”, forklarer han og påpeger, at godt design for ham også handler om at lave nogle produkter, som kunderne finder anvendelige og ønsker at bruge i mange år fremover. ”Det dur ikke at lave noget, der skal skiftes ud efter kun to år. Godt design skal også have en funktion. Det er ikke nok at lade det stå ovre i et hjørne, hvor det ikke bliver brugt af nogen. Produkterne skal være en aktiv del af kundernes tilværelse”, lyder det fra David Ritter. 

Danmark slår Tyskland i design
For David Ritter behøver et funktionelt møbel dog ikke at være kedeligt. Han nyder at være en del af en større dansk designtradition, hvor det at eksperimentere med materialer og former anerkendes. ”I Danmark er folk gode til at købe nyt design og ikke kun gamle klassikere. Dansk møbeldesign har en særlig kvalitet, og så er det generelt set mere spændende end for eksempel tysk design. I Tyskland er de gode til at bygge biler, men de er ikke gode til at lave meget teknisk design. Tyskerne er så fokuserede på at skulle lave perfekt håndværk, at de ikke tænker så meget på formerne. I Danmark kan man derimod – hvis man har et godt koncept – prøve nye materialer af og tænke anderledes”, siger David Ritter og fortæller, at hans tanke er at forvandle materialer og kombinere dem med gamle former, som han eksempelvis har gjort det med sin skammel ”Katja”, der er inspireret af barokke og orientalske former. ”Alt skal ikke være så firkantet. I min optik skaber de gamle former hygge og giver en god kontrast i et rum. Det er vigtigt at lege med formerne, og så er et anderledes formet bord bare mere spændende at se på end eksempelvis et firkantet”, fastslår David Ritter. 

Designritter skal udbredes 
Selvom Designritter blev etableret tilbage i august 2012, har David Ritter endnu ingen forhandlere. Det betyder dog ikke, at han ikke har nok at se til. For David Ritter har hænderne fulde. I øjeblikket arbejder han blandt andet på en stor produktion af lamper til et tysk kollegie, han laver skabe og stole til galleri Egelund i Bredgade i København, og han står til at levere en stor produktion af blomsterkasser til en dekoratør, inden julesalget går i gang. Derudover er han også i gang med at lave flere udstillingsmøbler, som, han påtænker sig, skal stå på gallerier og lignende rundt omkring i København og omregn. ”Indtil nu har jeg taget mit showroom med ud i byen ved at forære mine møbler gratis til gallerier. Og det kan betale sig. Jeg oplever, at jeg har fået rigtig mange kunder den vej igennem. Det er min form for reklame. Det gælder om at være kreativ, da man ikke har et stort budget til rådighed”, forklarer David Ritter og fortsætter: ”Jeg vil dog gerne have et større marked, så for fremtiden handler det for mig om at få nogle gode produkter i nogle gode butikker. Mit ønske er dog, at produkterne forbliver særlige, og derfor vil jeg helst have få gode forhandlere fremfor mange”. David Ritter ønsker også, at han på længere sigt kan ansætte flere i Designritter.com. ”På længere sigt vil jeg gerne have flere at arbejde sammen med, så jeg kan organisere og planlægge mere. Jeg er nogle gange i tidsnød og har svært ved at udvikle nye produkter, fordi jeg skal lave alle opgaver på en gang”, forklarer David Ritter og understreger, at den største udfordring dog nok bliver at finde folk, der har samme energi og motivation, som han har, og som kan levere et godt produkt til en kunde.  

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere