Mere end en webshop

Kan man få succes ved at drive designbutik udelukkende online? Det korte svar er JA! Det kan man, hvis man sætter sig det for og gør det 100%. Men man skal også se udover det at være en webshop og bare sælge varer. Og det er netop hvad Alexander Thygesen og Nicholas Larsen gør med Moodings, som de startede op i 2015.

Dengang Moodings begyndte, var der ikke rigtig nogen, der troede på, det kunne lade sig gøre at skabe en udelukkende online designbutik og i hvert fald nok ikke med den succes, det er i dag. Det var forbundet med en del skepsis fra branchen, at  man kke ville have en fysisk butik, hvor kunderne kunne røre, føle og prøve produkterne før de købte dem. Kunne man overhovedet det?

Jeg har sat administrerende direktør Alexander Thygesen og Chief Buyer Emil Waagensen i stævne i deres nye lokaler i Ishøj. Her har de fået adgang til 6000 m2 lager, hvoraf de 3500 lige nu bruges, og er en væsentlig upgrade fra de 1500 m2, de kom fra i Hvidovre. Forhåbentlig vil de afsløre lidt af deres forretningshemmeligheder omkring, hvordan man etablerer og drifter en online virksomhed i en branche, der er præget af skønne og ikke mindst taktile produkter og genstande, vi alle sammen bruger og udsmykker vores hjem med.
I starten var det da også svært for Moodings at overbevise brands om, at det var en god idé at lade dem sælge deres produkter online, nogle mente endda at deres produkter slet ikke kunne sælges online.

”Min stol kan ikke sælges online, der er ikke nogen, der køber min stol uden at have siddet i den, var der endda en kunde, der sagde”, fortæller Alexander og forklarer, at det jo heldigvis ikke var alle, der var af den opfattelse, og derfor kørte de på med de brands, der ville handle med dem, og de ting de kunne få i kommission, fordi de ikke rigtig havde nogle penge til at købe ind for. Men med tid, tålmodighed og hårdt arbejde gik det, og de fik bevist at det var muligt.

”I dag kan vi jo så til vores held sige, at det er faktuelt forkert. Folk ser et eller andet på Instagram og siger fint, den tager jeg. Folk er blevet meget mere komfortable i forhold til at handle online, og at det ikke nødvendigvis er sværere at returnere til en webshop, end det er at returnere til en fysisk butik”, fortæller Alexander.

En moderne e-handels case
Fra den spæde start og stadig i dag er det ambitionen at skabe en succesfuld e-handels case. At det så blev i design- og interiørbranchen skyldes nok mest, at der var et hul i markedet. ”Vi ville gerne bygge en stor e-handels case op og fandt ud af, at det her marked er interessant at gøre det indenfor. For kigger vi på Sverige eller Tyskland, er der enormt store spillere, der har vundet markedet eller dominerer markedet, og vi så, at den her spiller ikke eksisterede i Danmark.”

Men hvad er det så for nogle parametre, der skal i spil, hvis man skal kunne gøre en forskel og helst ende med at kunne dominere markedet?
Ifølge Alexander er det mange ting, men en helt afgørende faktor i forhold til at tiltrække trafik og sikre gode oplevelser, der skaber gode anmeldelser og i sidste ende sørger for at folk kommer tilbage, er god service.

Service i øjenhøjde
God service i forbindelse med online handel er ofte bundet op på god og hurtig levering, og det er også en væsentlig faktor for Moodings. De har hele tiden haft en lidt anderledes holdning til levering, og i hvert fald anderledes end den forbrugerne kendte fra generel levering af møbler og andet inventar.

”Service har hele tiden været en afgørende faktor. Vi skal kunne levere hurtigt, og når folk er hjemme. Derfor leverer vi i Storkøbenhavn på 1-2 dage og primært fra kl. 17-19, når folk har fået fri fra arbejde”, lyder det fra Alexander.

Men service handler ikke kun om hurtig levering, det handler også om at have de varer, folk vil købe og at kunne inspirere, at møde kunderne i øjenhøjde og være tilstede der, hvor de er.

”Mit billede af branchen er, at 95 pct. af vores konkurrenter er folk, der er begyndt at sælge design, fordi de godt kan lide design, og så har de kurateret et udvalg, og på et eller andet tidspunkt, rammer du et punkt, hvor din beslutning er: Vil jeg gerne skabe en stor forretning, eller vil jeg sælge de her produkter, fordi de interesserer mig?”, fortæller Alexander og forklarer, at der er meget forskel på det, Moodings gør med et stort sortiment med omkring 23.000 varenumre og så en specialbutik, der kører en helt særlig stil og nøje udvalgte produkter.

Mere end en shop
Det er én ting at have mange varer og et bredt sortiment, men en anden helt væsentlig ting, som Moodings har fokus på i arbejdet med at få fodfæste, er at tænke e-handel på nye og alternative måder. En webshop skal være mere end bare en webshop. Her skal kunderne få tilfredsstillet mere end blot deres shoppelyst.

Moodings vil gerne fortælle den gode historie og derigennem skabe inspiration. Som Alexander forklarer, handler det om at tænke udover bare at sælge ting. Det er større end det. Moodings opererer under mottoet: ”Ethvert hjem har sit eget udtryk, sine egne beboere og dermed sin egen hverdag og historie, og det er netop dér, charmen ligger”. Det skal altså være en personlig oplevelse at shoppe hos Moodings.

”Hvis vi kan vi skabe noget, der inspirerer dig, og som måske ikke lige umiddelbart har noget med vores produkter at gøre, men som efterlader et indtryk, så er vi på rette vej. Hvis historien er god, vil vi gerne være afsender på den”, forklarer Alexander, og uddyber ”vi vil gerne tale MED vores kunder, være i dialog med dem og så være en platform mere end en shop”.
I forhold til leverandørerne handler det i høj grad om at være en form for udstillingsvindue for dem og deres brands. Deres historier skal også fortælles, og der skal være plads til mange produkter.

”Vi ser det som et langt samarbejde med leverandøren, og de er eksperter i deres produkter”, siger Alexander og fortsætter:

”Vi vil ikke gøre os til smagsdommere over kundernes smag. Vi vil helst ikke diktere, at det er det her, du skal have”. Emil, der er ansvarlig for indkøb uddyber:
”I forhold til messerne er det også den måde, vi tager brillerne på, når vi går rundt; vi kan godt lide det her brand, og vi skal ikke være dommere over, om vi skal tage den grå eller den gule pude. Vi skal derimod have begge to, for brandet er fedt. Hellere kigge på helheden af et sortiment, fremfor at vi kuraterer en enkelt lysestage eller pude fra et brand”.

Når Moodings tager på messer, er det primært for at mødes med eksisterende kunder, se deres nyheder samt opsnuse nye brands, små som store, og i det hele taget blive inspireret. Det egentlige indkøb finder oftest sted efterfølgende.

Forretningshemmeligheden?
Moodings er en webshop med et bredt sortiment, mange produkter fra store og små brands; både de cool og de mere almindelige, dem vi alle kender og så nogle, vi skal lære at kende. Oveni det kommer den gode kundeservice, den er ikke til at rokke ved: Hurtig levering når det passer kunden. Men derudover er der det her med at være der for kunden uden at have – i hvert fald direkte – fokus på at sælge varer. Det er noget med inspiration; at kunne inspirere og appellere. Moodings fortæller historier, og er i dialog med kunderne. Det er her, forretningshemmeligheden findes. men noget siger mig, at det vist ikke bare er så ligetil. Men Moodings har fat i den lange ende, det er jeg faktisk ikke i tvivl om, og det bliver spændende at se den nytænkende e-handels case udfolde sig de næste år.

Når jeg spørger ind til fremtiden, om truslen fra internationale webgiganter kan mærkes og hvilke parametre, der skal i spil, hvis man hurtigt skal kunne size-up og på sigt kunne konkurrere med store internationale spillere, svarer Alexander:

”Vores målsætning er at blive ved med at presse på og få et foothold i branchen, inden der kommer en international spiller. Truslen er ikke, om de andre eksisterende butikker skifter gear. Truslen ligger i, om man når at blive stor nok til at kunne modstå det pres, der kommer fra nogle, der er meget større, end man selv er”.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023