27.09.2022  |  Business  |  Trends

Med Messe Frankfurt på vej ind i fremtiden

Det personlige møde er i øjeblikket vigtigere end nogensinde. De stadig udfordrende økonomiske og politiske forhold, den accelererede ændring i sociale værdier og den fremadskredne digitalisering kræver nye løsninger og innovative tilgange til den globale forbrugsvareindustri. Derfor går Messe Frankfurt offensivt ind i fremtiden med nye måder og kreative tilgange. Netværk, inspiration og bestilling bliver endnu mere effektivt, intensivt og smartere på de tre førende internationale forbrugsvaremesser Ambiente, Christmasworld og Creativeworld i 2023, hvor 4.700 udstillere har meldt deres ankomst for sammen at sikre verdens største messeplatform. 

"At åbne nye perspektiver og muligheder er vores største mål i vores rolle som en aktiv forretningspromotor og pålidelig partner for den globale forbrugsvareindustri. Vi har forstået, at vi er nødt til radikalt at gentænke og ændre vores messeformater. Derfor skaber vi en ny, fysisk messeoplevelse med tre førende messer på én gang, der dækker alle de vigtigste metaemner og tendenser, der specifikt bevæger producenter og detailhandlere fremad, "siger Julia Uherek, Vice President Consumer Goods Fairs. Derudover vil den fysiske messeoplevelse blive suppleret med intelligente digitale tjenester, ikke kun parallelt med de fysiske begivenheder, men også videre. "Det betyder, at vi i stigende grad bliver en helårsforretning med en bred vifte af digitale tjenester, som vi tilbyder 24/7," siger Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs.

Gode udsigter til den nye fysiske messeoplevelse 

Fra 3.-4. til 7. februar 2023 holdes de tre førende internationale messer Ambiente, Christmasworld og Creativeworld således parallelt i messecentret i Frankfurt og præsenterer en hel verden af forbrugsvarer for branchen. 

Denne koncentration vil gøre Frankfurt til samlingspunktet for alle former for handel såvel som for køb af beslutningstagere fra HoReCa, Contract Business og Concept Decoration, og det nye format er kommet rigtig godt fra start. På nuværende tidspunkt forventes 4.700 udstillere fra 80 lande, heraf 85 procent fra udlandet. 

"Efterspørgslen og den store tillid i markedet er overvældende. For hver førende messe er de bedste internationale mærker og interessante nytilkomne her. Det betyder, at vi viser et unikt udvalg af kvalitet og mangfoldighed. Hele verden er igen hjemme i Frankfurt", siger Ferger og understreger begivenhedernes internationale betydning.   

Ambiente præsenterer en unik blanding af nye ideer og produkter. Det store antal tilmeldinger viser: Dining-segmentet er den store scene for alt, hvad der gør madlavning og husholdningen lettere og smukkere. Køkken, Tilbehør &Bagning er et nyt område, og det samme er Clean Home.

Ambiente Living vil igen være det internationale mødested for indretning og vil afspejle de hotteste indretningstendenser med de vigtigste udstillere og produkter. På Interiør &dekoration findes alt inden for temaet indretning og udsmykning.

Interior Design præsenterer design af høj kvalitet 

Ambiente Giving lanceres også med synergirige innovationer: I den nye Urban Gifts &Stationery-sektion finder besøgende trend- og designorienterede gaver, dekorativt tilbehør, skriveredskaber, lykønskningskort, tasker og personligt tilbehør. I den nye produktgruppe Gift Ideas &School ses dekorative og klassiske gaveartikler, souvenirs, traditionelt håndværk og tilbehør.

Ambiente Working området er også nyt og her udstilles design og modern øsninger til kontorer og arbejdspladser.

Christmasworld og Creativeworld

Kombinationen af Ambiente, Christmasworld og Creativeworld skaber yderligere muligheder for branchen, der dermed også kan se de nyeste juletendenser og DIY-trends. Sortimenter, der i stigende grad vokser sammen på tværs af alle former for handel. Christmasworld vil blive suppleret med en række udstillere af gaveemballage, og messen vil også fremadrettet fokusere på den stærkest sælgende og stemningsfulde juletid.  

På Creativeworld vises innovative produkter til kreative mennesker; materialer til grafik og kunst, kunsthåndværk og tekstildesign samt graffiti og gadekunst, ligesom der ses klassiske skriveredskaber.

Metatemaer og tendenser giver den afgørende fordel 

Ud over Ambiente, Christmasworld og Creativeworld Trends, som er udviklet af bora.herke.palmisano trend bureau på vegne af Messe Frankfurt, kan besøgende forvente masser af inspiration.

Metatemaerne i forbrugsvaresektoren, først og fremmest bæredygtighed, men også livsstil og design, nyt arbejde, fremtidig detailhandel og digital udvidelse af handel spiller hovedrollen i det komplementære program. 

Fem akademier vil således forberede de besøgende på fremtidens udfordringer; Conzoom Solutions Academy samt Future of Work Academy, HoReCa Academy, Creative Academy og Remanexpo Academy. 

På den kuraterede Special Interest Ethical Style ses trends og produkter inden for bæredygtighed på tværs af alle tre messer. 

I Future of Work-området i Ambiente vil indkøberne kunne opleve, hvordan arbejdslivet vil se ud i fremtiden, og hvilke produkter der vil være i centrum. Det er også her Future of Work Academy er placeret, med spændende foredrag om alle aspekter af New Work.   

Hos Decoration Unlimited på Christmasworld er der fokus på WOW-effekten. Denne gang er mottoet Down to Earth. Præsentationen viser, hvordan sæsonbestemt dekoration kan forbedre oplevelsen i butikken.

Smarte digitale udvidelser 

Besøgende kan deltage fysisk, hybridt eller rent digitalt via de digitale udvidelser parallelt med de fysiske messer. 

Det betyder, at de kan være der live samt netværke online før, under og efter arrangementet og opleve udstillerens højdepunkter. Udstillere bruger matchmaking-platformen til at præsentere deres produkter og netværk direkte med besøgende i videoopkald eller livestreams. 

De digitale udvidelser er tilgængelige inden messens start så man kan oprette sin egen virksomheds- eller køberprofil, gå på kontaktsøgning og arrangere aftaler. Samtidig forbliver platformen tilgængelig i nogen tid efter begivenheden. Det muliggør optimal post-fair forretning og giver mulighed for at skabe vigtige forretningskontakter bagefter. 

Desuden udvides sammenkædningen af reel og digital med yderligere digitale tjenester. For eksempel er online udstillersøgningen med alle relevante produkt- og producentoplysninger tilgængelig 365 dage om året. 

Den nye platform nmedia.hub (tidligere Nextrade) til den digitale ordreforretning optimerer bestillingsmulighederne yderligere. Mere end 400 mærker gør det muligt for forhandlere at bestille digitalt via nmedia.hub og få opdaterede produkt- og billeddata til forhandlernes onlinebutikker, hvilket godt 20.000 forhandlere allerede i dag drager fordel af. 

Messe Frankfurts ekstra digitale tjenester gør deltagelse i begivenhederne endnu mere effektiv med yderligere tilbud til udstillere og besøgende. Fordi: Industriens økosystemer, der tilpasser sig skiftende krav, forkortede innovationscyklusser og dynamiske forsyningskæder, har brug for fleksible berøringspunkter - on-site og digital. 

"I fremtiden vil vi yderligere udvide fire specifikke arbejdsområder for vores kunder - smart connect, smarte berøringspunkter, smarte data og smart rækkevidde - som vil manifestere sig i løsninger til udstillere og besøgende. Med disse smarte supplerende online tilbud til vores fysiske messer ønsker vi at være den bedste partner til forretningsmøder for vores kunder, "slutter Ferger.   

Fra februar 2023 holdes Ambiente, Christmasworld og Creativeworld samtidigt i messecentret i Frankfurt.   

Ambiente/Christmasworld: 3. til 7. februar 2023 

Creativeworld: 4. til 7. februar 2023

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere