Med kærligheden til den gode kvalitet
Lækkert design i en god kvalitet var årsagen til, at Tine Timm Hemicke startede Cozy Living, og det er stadig drivkraften i dag, hvor hun ud over Cozy Living også har indgået et samarbejde med Bahne om salg af deres brands, og dermed har skabt en brandkombination, der rammer detailhandlen bredt.
”Cozy Living er min baby. Jeg føler stadig, vi er spirende, på vej og i konstant udvikling, og at der er så mange muligheder, vi endnu ikke har udforsket”. Det siger Tine Timm Hemicke, der startede Cozy Living efter at have været selvstændig i it-branchen i 10 år efterfulgt af 10 år i spiritusbranchen.
”Under finanskrisen lukkede den virksomhed, jeg arbejdede i, ned i Danmark, og fordi vi havde gjort det godt, fik jeg en pose penge som tak. Det var startskuddet – eller startkapitalen – til at jeg kunne kombinere det at være selvstændig med salg af produkter, der interesserede mig. Og da jeg altid har kunnet lide interiør og design af god kvalitet, hvor varerne er vigtigere end brandet, og hvor prisen dermed er rigtig, valgte jeg at investere her”, fortæller Tine.
Da hun begyndte, vidste hun intet om interiørbranchen, men det lærte hun hen ad vejen, og noget at dét, hun lærte ret hurtigt, var, at det er nemt at lave dyre varer, men at det er knap så nemt at skabe god kvalitet og godt design, der også er betaleligt.
”Men planen har fra begyndelsen været, at designe produkter, der både så og føltes lækre, og det er det stadig”.
Tine fortæller, at hun begyndte med at købe et domæne, og så var hun i gang. ”Den første kollektion bestod af varer, jeg havde indkøbt, men siden er alt designet af Cozy Living, så kunderne kan få varer, de ikke kan få andre steder.
I dag sidder der 12 andre på det fuldstændig nyindrettede showroom og kontor i Allerød, og hertil kommer Bahnes showroom, der i øvrigt også nyindrettes, i Vejle. For i slutningen af 2019 indgik Cozy Living nemlig en aftale med Bahne om at være distributør på deres brands; Bahne, Gorm’s og Margit Brandt i forhold til alle andre detailbutikker end Bahne.
Og de nu fire brands harmonerer perfekt med hinanden uden at kannibalisere hinanden. Tværtimod fortæller Tine, er der masser af synergier, og de fire brands giver noget til hinanden. ”Kunder, der er vant til at købe Bahnes spændende, anderledes og oppe i trenden interiørprodukter, kan sagtens mangle en lækker pude fra Cozy Living i butikken, og Cozy Living kunderne har eksempelvis taget Bahnes wellness-produkter til sig med kyshånd. Og når vi leverer samlet fra alle fire brands, som vi gør det nu, så sparer det leveringsomkostninger”.
Faktisk fortæller Tine, at den nye konstellation er blevet modtaget mere positivt, end hun i sin vildeste fantasi havde turdet håbe på. ”Vi kan ramme rigtig bredt, og vi kan tilbyde vores kunder; detailbutikkerne, hoteller og stylister produkter, der passer ind overalt”.
Samtidig har både Cozy Living og Bahne tilpasset kollektionerne, så der, hvor der var overlap, har man justeret, så der i hvert fald ikke er det i større grad fremadrettet.
”Vi er fantastisk glade for samarbejdet med Bahne, og vi er stolte af, at de har valgt at samarbejde med Cozy Living. De har været i ”gamet” i mange år, og vi kan lære rigtig meget af dem. Samtidig kan de trække på vores viden om salg til detailhandlen i både Danmark og udlandet”.
Faktisk har Cozy Living egne sælgere i både Norge og Sverige, og det har man haft siden begyndelsen, og herudover samarbejder man med distributører i en række lande, blandt andet i England, hvor man har et stort set-up med otte sælgere, der besøger kunderne, Belgien, Spanien, Østrig, Italien og Portugal.
Planen er selvfølgelig at udbygge eksportporteføljen – ikke mindst Tyskland ligger lige for, og Tine er ikke bleg for at slå fast, at er der ikke en oplagt agent, man kan samarbejde med, ansætter hun gerne egne sælgere. ”Det er uden betydning for mig, og det er egne sælgere eller agenter, bare de er dygtige”.
Cozy Living er Boutique Chic
Hvor Bahne er produkter, der trender i tiden netop nu, er Gorm’s produkter til pizzabagning og -servering skabt i et tæt, passioneret og kompromisløst samarbejde med Gorm, og Margit Brandt er design udformet i samarbejde med Erik Brandt, så man sikrer, at produkterne er skabt i Margit Brandts ånd, og at de lever op til hendes sans for design og mode.
Når det gælder Cozy Living, fortæller Tine, at overskriften er Boutique Chic. ”Det handler om kærligheden til farver og lysten til at skabe design af god kvalitet. Vi skaber vores egen stil, der matcher tidens trend Og så forsøger vi at komme op i helikopteren og kigge ud over de skandinaviske grænser, så vi kan skabe en stil med et mere internationale ”take”, men som selvfølgelig også fungerer i Skandinavien”.
Corona blev vendt til en fordel
Tine og Cozy Living satte samarbejdet med Bahne i søen i begyndelsen af 2020 – og så kom corona.
”Det var som at få en våd klud i ansigtet, for vi anede jo ikke, hvad vi kiggede ind i. Men faktisk fik vi lynhurtigt vendt det til en kæmpe fordel”, fortæller Tine. ”Vi blev sat på pause, og vi fik tid til at kigge på, om det, vi gjorde, var det rigtige. Vi udstillede på syv messer både forår og efterår, og selv om det var det, der skulle til for at få virksomheden ud over rampen, var det en stor belastning. Vi brugte corona-pausen til at evaluere, nu sadler vi om, og fremadrettet vil vi gøre tingene anderledes”.
Det betyder, at Cozy Living ikke vil være at finde på så mange messer, og højst sandsynligt vil koncentrere sig om de store som eksempelvis Homi i Italien og Maison et Objet i Frankrig. I stedet har man opbygget et helt nyt website, der i langt højere grad støtter op om forhandlerne.
”Vi sælger ikke direkte til forbrugeren. Det besluttede vi, da vi startede virksomheden, og vi havde det oppe at vende igen, da vi evaluerede under corona, men konklusionen er, at det skal vi ikke. Vi vil ikke gå vores forhandlere i bedene. Så i vores shop kan forbrugerne i stedet se, hvilke af vores forhandlere, der har det pågældende produkt, om det er i Sverige, Portugal eller Nordpolen. Samtidig kan forhandlerne se, om det produkt er på lager, hvornår det vil være det, vi kan sende direkte til kunden for dem, og de kan shoppe til butikken inden for alle fire brands. Så det er blevet betydeligt lettere at være kunde hos Cozy Living”. Og Tine lover, at man fremadrettet vil støtte forhandlerne endnu mere blandt andet på det digitale område.
Blandt andet vil man brande varerne kraftigere online, og man vil sørge for at guide kunderne direkte hen til forhandlerne.
De to showrooms i henholdsvis Allerød og Vejle er som nævnt begge blevet moderniseret, så de står superskarpt, når både skandinaviske og andre udenlandske kunder igen kan kigge forbi.
Passion, engagement og kærlighed
Tine er meget glad for, at hun skiftede IT samt vin og spiritus ud med design og interiør. Hun kalder branchen ”lidt gammeldags” sammenholdt med IT-branchen, men hun sætter pris på det store engagement, passionen og den kærlighed, der er til varerne i branchen. ”Og så gør det en stor forskel, at man kan arbejde med produkter, der betyder noget for én”.