Mater baner vejen for fremtidens cirkulære designs

Designbrandet Mater har gang i noget helt unikt. Gennem partnerskaber med Novo Nordisk, Carlsberg og BKI-kaffe har brandet nemlig skabt en banebrydende form for cirkulær økonomi, der har potentiale til at kunne ændre dagsordenen for bæredygtigt design fremover.

Plastaffaldet stammer fra restproduktionen af Novo Nordisk’ insulinsprøjter. Foto: Mater. .

Earth Stool kan fås med og uden komfortabelt ryglæn. Foto: Mater. .

Siden 2006 har møbelvirksomheden Mater arbejdet på at udvikle produktionsmetoder uden negativ indvirkning på miljøet. Med bevidstheden om, at befinde sig i en branche, kendt for at efterlade et betydeligt miljøaftryk, ønsker virksomhedens at udfordre udgangspunktet og være førende inden for bæredygtig møbel- og belysningsproduktion, der lever op til en høj æstetisk og kvalitetsmæssig standard.

Visionen har dannet grundlag for flere bæredygtige møbelproduktioner, blandt andet relanceringen af designerens Nanna Ditzels ikoniske Ocean kollektion, der produceres af genanvendt fiskenet og plastaffald fra verdenshavene. 

Nu har Mater så udviklet en revolutionerende teknik indenfor cirkulær produktion i samarbejde med Teknologisk Institut og Københavns Universitet. Processen genanvender fiberbaseret materiale, som kan mikses med flere typer affaldsplast. Det har blandt andet har resulteret i barstolen Mask Stool, designet af den danske arkitekt og designer Eva Harlou.

Mask Stool demonstrerer en ny innovativ teknik til upcycling af virksomheders affald mere effektivt - en metode skabt til at anvende de ressourcer, der allerede har været produceret mindst én gang. 

“I produktionen af Mask Stool indgik vi et samarbejde med Carlsberg, hvor et restprodukt kaldet mask fra bryggeriets ølproduktion - , der er en våd fiberbaseret masse, tørres og blandes med granulat af plastaffald i en blanding, som muliggør formstøbning af stolens sæde. Det er en helt unik fremgangsmåde, og vi er de eneste, der kan det i branchen”, fortæller Maters head of marketing & PR, Trine Egeberg.

Maters unikke løsning ligger helt i spænd med Carlsbergs egen tilgang til bæredygtighed, der normalt ville have brugt masken til dyrefoder.

Mask Stool er resultatet af et unikt samarbejde med Carlsberg. Foto: Mater. .

"Carlsberg er altid på udkig efter nye løsninger, der kan gøre vores produkter bedre og vores produktion mere miljøvenlig. Mater er lykkedes med at anvende vores mask fra ølproduktionen på en ny måde. Det er helt i vores ånd altid at prøve at gøre det bedre", siger Tenna Skov Thorsted, sustainability manager i Carlsberg Danmark.

Legen stopper ikke her
Earth Stool er det andet eksempel på et møbel produceret medgennem den nye teknologi, og den er ligeledes specialdesignet af Eva Harlou. Sædet består dels af plastaffald fra Novo Nordisk mikset med skaller fra ristningen af kaffebønner fra BKI-kaffe. Plasten stammer fra produktionen af insulinpenne, og blandingen opvarmes først i en specialudviklet maskine, hvorefter massen formstøbes.

Earth Stool er baseret på klassisk skandinavisk design, udsøgt minimalisme og udviklet til at kunne anvende alle typer fiberbaserede affaldsprodukter i kombination med de fleste typer af genbrugsplast. Og materialet er tilmed vandafvisende, slidstærkt og tåler udendørs brug.

Ocean-kollektionen består blandt andet af havestole, produceret af restaffald og fiskenet fra havene. Foto: Mater. .

Maters teknologi kommer heller ikke til at begrænse sig til de to stole, men skal kunne omfatte flere designs med flere samarbejdspartnere i fremtiden, oplyser Trine.

“Jeg kan afsløre, at vi har flere nye, spændende samarbejder i pipelinen og med andre typer affald og restproduktion. Vi kan dog ikke afsløre hvilke endnu. Vi vælger nu også  nu at gå all-in, blandt andet har vi for nylig købt en maskine, der kan producere møbler af samme type og kvalitet som Earth og Mask Stool. Så visionen er helt klart, at vi skal kunne tilbyde endnu flere bæredygtige, cirkulære møbler i fremtiden”, siger hun.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.01.2025Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

06.01.2025Designbase.dk

"På FurnitureFair kan man se, mærke og prøve"

27.12.2024Designbase.dk

Ny platform for ser dagens lys på Stockholm Furniture Fair

16.12.2024Designbase.dk

Stor interesse for ny messe for den danske møbelbranche

13.12.2024Designbase.dk

Et nyt samarbejde i dansk møbelindustri

11.11.2024Designbase.dk

Vegansk læder hos TAKT

11.10.2024Designbase.dk

Nyt produkt skal kunne erstatte læder i tekstilproduktionen

07.10.2024Formex

Sponseret

Stockholm furniture Fair 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Stockholm Furniture Fair
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023