Man skal hele tiden udvikle sig

”Vi hjælper vores kunder med at have en god forretning”. Det siger Henrik Jørgensen, der etablerede House Nordic for godt to år siden, og derfor rummer kollektionen alt fra møbler og havemøbler til brugskunst. Og Henrik har en klar filosofi: ”Vi er ikke et regnearksfirma. Vi er drevet af at have fingeren på pulsen og af at være til stede i branchen”.

Henrik Jørgensen og House Nordic har allerede høstet flere priser både som ”Årets iværksætter på Nordfyn” i 2017 og Initiativprisen i 2019..

For to et halvt år siden kastede Henrik Jørgensen sig ud i sit livs projekt efter at have været ansat i en møbelvirksomhed i 10 år. Han etablerede House Nordic, købte varer i Østen, lejede et lokale og et halvt år efter opstarten, ansatte han den første medarbejder. I dag er der godt 30 medarbejdere i House Nordic, og man er nået til et punkt, hvor det ikke længere udelukkende handler om hårdt benarbejde, men hvor forhandlerne selv ringer til House Nordic for at købe varerne.

Henrik mener selv, den hurtige succes handler om, at han har kunnet levere nogle varer til butikkerne, som de har succes med og til nogle priser, hvor der er plads til en fin avance og hvor produkterne stadig kan sælges til en god udsalgspris.

”Kunderne føler, de får meget for pengene”, siger Henrik, der selv udvikler produkterne i kollektionen i samarbejde med et lille team af medarbejdere, og han er helt klar på, at det er vigtigt, at man hele tiden bliver ved med at udvikle nyt.

”Samtidig kan vi levere fra dag til dag, hvilket betyder, at vores forhandlere ikke behøver at have mange varer på lager, og vi leverer frit ordrer over 3000 kr.”, fortæller han. Nok så vigtigt er det, at der ikke er noget mindste antal på nogen varer, om det gælder stole, puder eller andet interiør. ”Og det betyder meget for vores forhandlere, at de kan få præcist det antal, de ønsker”.
House Nordic sælger således varer til interiørbutikker, møbelforretninger, blomsterbutikker, plantecentre, webshops, indretningskonsulenter og kollektionen rummer alt fra møbler til havemøbler, krukker, tekstiler, tæpper og brugskunst til boligen, og Henrik Jørgensen fortæller, at godt halvdelen af virksomhedens omsætning ligger i Danmark, mens den anden halvdel er fordelt på 27 lande primært i Europa.

”Vi er jo ikke så kendte endnu, men vi fornemmer at mange holder øje med os, og jeg er sikker på, vi har en stor og spændende rejse foran os”.

Skandinavisk stil med orientalsk islæt
Henrik beskriver House Nordic-stilen som skandinavisk design med et tvist af noget orientalsk. ”Den nordiske stil rammer rigtigt bredt hos de europæiske forbrugere”, fortæller han og fortsætter, ”vi rammer den moderne forbruger, der er prisbevidst og som ønsker høj kvalitet til fornuftig pris”.

Lige fra begyndelsen har målet været at yde en høj service, og at gøre det muligt at bygge hjemmet op både inde og ude, og Henrik Jørgensen tilføjer gerne flere produktgrupper. ”Kollektionen udvikler sig hele tiden”, siger han, og hans holdning er klar: Jo bredere man rammer, jo større er publikum.

En iværksætterånd
House Nordic har et højt kvalitetsniveau, og når prisen er rigtig, sikrer de også, at deres kunder har succes hos deres kunder.

”Vi hjælper med andre ord vores kunder med at have en god forretning”.

Han fortæller, at der er en intern iværksætterånd i virksomheden. ”Alle er jo i sagens natur stadig nye, men alle har de en passion for produkterne og for virksomheden, og når vi så har succes, stråler det jo også ud i medarbejdergruppen”.

Henrik og Jesper, som er indkøber hos House Nordic, rejser til Østen fire gange om året. Dels har de ideer med hjemmefra, udviklet af teamet, og dels udvikler de ideer med fabrikkerne på stedet. Fabrikkerne ligger i henholdsvis Kina, Indonesien, Indien og Vietnam og netop at vide, hvor de er gode til hvad er en af nøglerne til succes ,og noget de har arbejdet med i mange år.

”Men man skal holde tungen lige i munden, for de er dygtige købmænd derude, og vi skal jo have forhandlet nogle gode priser hjem til vores forhandlere”.

Vi følger trenden
Henrik fortæller, at kollektionen er bygget op om de farver, den stil og de materialer, der er i trenden. Det vil sige et enkelt udtryk, materialer som bl.a. velour og fløjl og en farveskala, der spænder over jordnuancerne samt de blå, grønne, gule, rust og naturligvis sort og grå.
”Der er en klar rød tråd i kollektionen, men vi tør også godt træde lidt udenfor rammerne, kaste os ud i noget nyt og tage en risiko”, lyder det, og hvor rigtig mange møbelvirksomheder sælger varerne og så producerer de, køber House Nordic hjem til lager.

”Vores forhandlere får et login, så de hele tiden kan se, hvad vi har på lager, og hvad levereringstiden er på varer, der ikke er på lageret. Det betyder, at de kan give en god service til deres kunder”, siger Henrik, for holdning er, at jo mere man kan bygge på af ydelser i forhold til forhandlere, jo tættere knytter man dem til sig som virksomhed.

Og Henrik fortæller, at de i dag er nået dertil, hvor mange forhandlere lægger ordrer direkte på nettet. Samtidig producerer de også gerne specialmøbler eller andet til den enkelte kæde.

Vi kæmper for det
Henrik Jørgensen har på ingen måde fortrudt, at han tog springet fra at have et godt fast job til at være selvstændig. Ikke mindst fordi virksomheden vokser, som den gør. ”Det er sjovt, men vi kæmper for det, og vi har i høj grad brugt vores lokale netværk i Søndersø, som har støttet rigtig godt op om os”.

Forhandlerne har også taget fint imod House Nordic. ”Vi oplever at flere og flere forhandlere søger vores brand. Dét i takt med at vi nu efter to år mærker, at forbrugerne faktisk er begyndt at efterspørge House Nordic hos forhandlerne.

Danmark er stadig House Nordics største marked, men også Frankrig, Tjekkiet, Tyskland og Finland er kommet godt med, og man er begyndte at kigge seriøst på både Norge og Sverige. ”Vi har jo naturligvis slet ikke udnyttet det potentiale, vi har, endnu”.

Henrik Jørgensen tror på, at man skal drive en agil virksomhed, så man kan agere på de nye muligheder, når de opstår. ”Vi skal ikke være et regnearksfirma. Vi er drevet af at have fingeren på pulsen og af at være til stede i branchen”.

Helt bevidst har Henrik også valgt, at House Nordic er en ren B-2-B virksomhed. ”Det er et helt bevidst valg, at vi ikke vil sælge direkte til private på nettet, men at vi hellere vil supportere vores forhandlere, hvilket vi i øvrigt får mange positive tilkendegivelser omkring”.

Men først og fremmest handler det i høj grad om at få struktur. ”Vi begyndte med at have en lagerbygning, nu har vi fire fordelt rundt om i byen. Dem vil vi naturligvis gerne have samlet. Så der er hele tiden nye udfordringer, men de er positive og spændende”.

Spørger man Henrik, hvor han ser House Nordic om fem år, ser han en virksomhed i fortsat udvikling. ”Vi vil blive ved med at bygge steps på hvert år, og jeg er helt sikker på, vi vil stå et andet sted end i dag. Vi vil være et langt mere kendt og internationalt brand”, siger Henrik.
Han vil holde fast i, at hans lager er kundernes lager.

”Forbrugerne vil ikke vente på deres varer i dag. De vil have dem, når de bestiller dem, og det vil vi bringe ind i møbelverdenen”, slutter Henrik Jørgensen.

House Nordic er naturligvis at finde på møbelmessen i Fredericia og havemessen i Odense.

Relateret indhold

08.05.2024Designbase.dk

Affaldssortering: Hvem har ansvaret i butikken

08.05.2024Designbase.dk

Mere lovgivning for nethandel unødvendig

07.05.2024Designbase.dk

Butikstyverier i stigning

06.05.2024Treyd AB

Sponseret

What's trending in fintech?

03.05.2024Designbase.dk

Danskerne elsker lagersalg

02.05.2024Designbase.dk

JYSK sparer 920.000 kilo plastik om året med nyt tiltag

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023