Lene Bjerre Design vender underskud til overskud
2020 bringer et overskud med sig på op imod 16-18 mio. kroner for Lene Bjerre Design, som dermed har vendt 2019-underskuddet på 20 mio. kroner. Virksomheden er blevet revitaliseret med en ny avanceret e-handelsplatform, ny kapital i ryggen og med Per Nybo Nielsen som ny direktør. Og han slår fast, at brandet nu for alvor er ved at ryste støvet af sig og er klar til fremtiden.
”Vil man danse med en smuk pige, må man byde hende op. Vi har ikke budt op til dans i nogle år. Men det gør vi nu”. Sådan lyder det fra Per Nybo Nielsen, der er ny administrerende direktør i Lene Bjerre Design. Han medgiver, at brandet har været lidt støvet, men han understreger også, at den tid snart er forbi. Fremadrettet vil Lene Bjerre Design være synlig på markedet.
”Man har i princippet arbejdet med en revitalisering siden 2016, og vi lancerer nu snarere end en Version 2.0 - en Version 4.0, hvor vi kommer til at justere retning, sanere produktporteføljen, og i det hele taget modernisere vores udtryk og vores måde at arbejde på”, fortæller Per Nybo Nielsen, der har en lang løbebane i livstilsbranchen bag sig. Senest har han gennemført en vellykket turnaround i Lauvring A/S.
I 2017 valgte Lene Bjerre Design at gå i gang med en ambitiøs digitalisering af virksomheden. Den blev afsluttet i april 2020. ”Og med et system valgt fra øverste hylde, kan vi nu alt det, en moderne virksomhed skal kunne, og det samme som de helt store spillere kan. Det betyder, at vi bedre kan hjælpe detailhandlen såvel som netbutikkerne, med data, fotos og tekster på varerne. Den digitaliserede handelsplatform med en topmoderne webshop, gør det enkelt at handle på virksomhedens lager såvel B2B som B2C. Herudover åbner platformen store muligheder for at øge e-eksporten og ikke mindst eksportandelen, der allerede er på 85 procent.
Nu er planen, at alt den energi, der de seneste år har været brugt internt i virksomheden, skal bruges eksternt på at komme tættere på kunderne.
Investorer i virksomheden
Det er ingen hemmelighed, at Lene Bjerre Design har været igennem nogle udfordrende regnskabsår. Men med opbakning fra banken og med en kapitalindsprøjtning fra en visionær, branchekendt tysk investor, der blandt andet driver et kæmpe cash/carry-center i Grabfeld mellem Frankfurt og Leipzig, er Lene Bjerre Design nu kommet på ret køl. Suzanne og Bjarne Poulsen ejer således fortsat 50 procent af aktierne og fortsætter på posterne som produktchef og økonomidirektør, mens Per Nybo Nielsen ejer 10 procent og den tyske investor ejer 40 procent i virksomheden.
Sidstnævnte har tilført selskabet i alt 12 mio. kroner, dels som aktiekapital, dels som ansvarlig lånekapital. Det betyder, at virksomheden nu står i en gunstig situation, med meget lav gæld og altså et pænt overskud for 2020.
At den tyske investor er gået ind i virksomheden, betyder også, at man forventer at fordoble omsætningen på det tyske marked, idet han driver det 40.000 kvadratmeter store Deko Messezentrum, hvorfra cirka 150 internationale producenter præsenterer og sælger deres sortimenter direkte til især den kæmpestore tyske interiør- detailhandel med et årligt volumen på 20 mia. euro. Deko Messezentrum i Grabfeld har allerede i et par måneder solgt Lene Bjerre Designs varer, og produkterne ligger aktuelt på en flot tredjeplads rent omsætningsmæssigt.
I England har man netop fået et nyt, stort agentur på plads til at varetage salget af Lene Bjerre i England og Irland, og også det, forventer Per sig meget af, således at væksten på dette store marked fordobles. Hertil kommer blandt andet det svenske marked, hvor brandet har klaret sig fint i 2020, hvilket, man forventer, vil fortsætte.
Vi skal være synlige
Strategien er fremadrettet, at Lene Bjerre Design skal være meget mere synlige på markedet, og at man vil være meget mere aktive i forhold til kunderne.
”Lige nu holder vi naturligvis virtuelle møder, men straks vi kan, vil vi besøge kunderne. Herudover har vi netop fået lavet en professionel video, så vores kunder kan få en tour i vores showroom, ligesom vi eksperimenterer med VR-briller”, fortæller Per, og han slår fast, at der ingen tvivl hersker om, at man er nødt til at blive gode på det digitale område i en fart. Og han tilføjer, at man allerede har en plan for, hvordan det skal ske.
Dog er den overordnede strategi, at man vil satse på wholesale kunderne og de fysiske butikker, for det er ifølge Per, der størstedelen af handlen ligger. ”Men vi skal naturligvis også være synlige på nettet og sælge der - ikke mindst i forhold til brandbuilding.
Det danske marked bliver et af indsatsområderne i den kommende tid. ”Vi har en reduceret synlighed i Danmark, men vi har stadig en meget høj kendskabsgrad. Den positive historik skal vi ”tappe” ind i, og så skal vi arbejde på at være meget relevante for detailbutikkerne”.
Per fortæller, at det i høj grad handler om produkter og segmenter, og Lene Bjerre Design designer selv så mange af produkterne, at det kan lade sig gøre.
”Vi forsøger i videst muligt omfang at designe vores egne produkter og fremadrettet vil vi satse endnu mere på det, så vi med tiden udelukkende har egne varer med vores eget DNA”. I øvrigt tilføjer Per, at man har som mål at blive bedre til at udvikle varer med en længere livscyklus og dermed en større grad af bæredygtighed.
Julen er Lene Bjerre Design traditionelt rigtig gode til, og det fastholdes naturligvis, men et område, hvor Per ser et potentiale, er på outdoor. ”Vi kommer ikke så meget ud at rejse de nærmeste år. Når coronaen klinger af, forventer vi, at klimadagsordenen vil tage over, ligesom der måske varigt er ændret nogle mønstre i vores liv, der kommer til at spille ind. Det kan betyde, at vi alle fortsat vil have stor interesse i produkter til udelivet, når nu mere fritid måske tilbringes hjemme i haven eller på terrassen”. Tabletop er naturligvis et andet stort område for Lene Bjerre Design. ”Faktisk har vi serier, vi ganske enkelt ikke kan holde på lager, fordi de ligger godt i markedet både design- og prismæssigt”.
Samtidig er det planen at udbygge tekstilkollektionen markant. ”Vi har nogle supergode kvaliteter, så den del skal vi have gjort bredere”. Også møbler vil man satse mere på. ”Vi har nogle fine ting i kollektionen blandt andet møbler designet i samarbejde med japanske designere, og det vil vi også udbygge. Men generelt skal vi runde sortimentet af og have gjort det mere sammenhængende”.
I forhold til detailhandlen, er Lene Bjerre Designs kunder interiørbutikker og i nogen grad møbelbutikker, blandt andet Illums Bolighus. Selvfølgelig skal distributionsnettet udbygges, men Per fastslår også, at man vil skynde sig langsomt. ”Det er vigtigt, at vi finder de rigtige distributionskanaler”, siger han.
Til at hjælpe med det har man netop indgået en aftale med Christopher Vik Røren og Living-Dining (www.living-dining.no) om at drive agentur for Lene Bjerre i Norge fra 1. januar 2021. “Living-Dining, der har eksisteret i mere end 30 år, og hvor Christopher er 2. generation i firmaet, har reduceret deres brand portefølje og vil fremover satse på Lene Bjerre som deres hovedagentur”, siger Per, og han slutter af med at fortælle, at ”Lene Bjerre Design fremadrettet skal være endnu mere relevant for kunder og i sidste ende for forbrugerne. Og det er vores ambition at nå det mål allerede i 2021”.