Kop & Kande investerer i fremtiden
”Det koster penge at tjene penge”, siger Peter Rønn, adm. direktør i Kop & Kande, og med et nyt domicil til 10 mio. kr., nye systemer til butikkerne og en effektiv omnichannel-strategi har Kop & Kande for alvor investeret i fremtiden.
“Vi sælger mode og design, og vores domicil skal afspejle vores brand. Det skal være funktionelt, flot og moderne, men det skal ikke være prangende. Det siger adm. direktør i Kop & Kande, Peter Rønn.
Med det nye domicil har man 1. januar 2019 flyttet Kop & Kandes hovedkontor fra Viborg til Århus, og det er ikke nogen tilfældighed, fortæller Peter Rønn.
”Vi lavede SWAT-analyser på en række byer, og vi spurgte i vores netværk, og man må bare sige, at meldingen var klar: Vil man tiltrække personale, er Århus stedet i det jyske”.
Med flytningen forlod Kop & Kande også Group Nordic efter ni års samarbejde. ”Vi har i Kop & Kande brug for at handle på vores egne vegne. Kæden har været storebror i samarbejdet, og når vi kiggede på de ændringer, vi stod overfor, var vores vurdering, at prisen for at være med var for høj i forhold til det udbytte, vi kunne forvente. Nu har vi friheden til udelukkende at fokusere på egne interesser, og det giver et mere agilt og fremtidssikret Kop & Kande, siger Peter Rønn.
Snakken om at flytte påbegyndte man i juni 2017, og 10. november 2017 blev det meldt ud. Siden har Peter Rønn klart mærket, at beslutningen er den rigtige. Ikke mindst i forhold til at få kvalificerede medarbejdere på poster som bl.a. marketingchef og økonomichef.
Han ser flytningen som en investering i fremtiden. Netop derfor har man også haft en stor finger med i spillet i forhold til indretningen af lokalerne, der rummer administration, marketing og indkøb: IT og bogholderi ligger helt bevidst som en selvstændig enhed i bygningen.
”Vores plan er, at vi fremadrettet vil kunne hjælpe andre kæder med bl.a. gennemfakturering med mere. Derfor er organisationen delt op i to selvstændige enheder, og rent fysisk ligger vi på den ene og den anden side af indgangspartiet”.
Peter Rønn fortæller, at byggeriet har kostet 10 mio. kr., og man betalte byggeriet kontant.
”Så det er bestemt ikke nogen spareøvelse. Det er en investering i fremtiden, ligesom vi lige nu investerer massivt i systemer til butikkerne; nye kasseløsninger og håndholdte enheder, der gør betjeningen af kunder mere fleksibel. ”Vores målinger viser, at man sælger markant mere ude på gulvet i butikken end bag kassen. Det arbejder vi naturligvis med”.
Faktisk fortæller Peter Rønn, at man i Kop & Kandes 94 butikker i gennemsnit har øget salget pr. kunde med 51 kr. siden 2014, og med +tre millioner ekspeditioner om året bliver det til noget…
”Vi skal konvertere de besøgende i butikken til kunder. Derfor handler det i høj grad om at gøre sig klart, hvem kunden er, og det gør vi en stor indsats for at sætte fokus på og italesætte”.
Fakta
Det netop offentliggjorte regnskab for Kop & Kande-kæden viser en nedgang i nettoomsætning fra 498 millioner kroner i 2017 til 466 millioner kroner i 2018. Det skyldes primært, at kæden ved årets indgang afsluttede samarbejdet med et medlem, der drev en stor webshop. Siden har nye butikker sluttet sig til Kop & Kande. Den samlede detailomsætning fra butikker og kæder udgør tilsammen en lille milliard kroner.
Facebook og Instagram
Kop & Kande har 15.000 følgere på Instagram og 163.000 følgere på Facebook, og med de analyser, der løbende foretages og ikke mindst via kundeklubben har man et godt billede af forbrugeren.
Gennemsnitsalderen er 40,5 år, og kerneforbrugeren er en kvinde.
”Vi arbejder meget med at få offline- og online-kommunikationen og -handlen til at smelte sammen. Det betyder, at vi vil skabe oplevelser for vores kunder ude i butikkerne. Det kunne være at indrette et køkken, hvor der kan arbejdes, og samtidig sørger vi for at gøre det lettere for kunderne, at finde varen på nettet, og enten købe eller reservere den til afhentning i butikken”.
Faktisk, fortæller Peter Rønn, har man stor succes med, at lade kunderne reservere en vare på nettet. Man finder varen, og man vælger den butik, varen skal hentes i. Her er den så reserveret i 48 timer. Det betyder, at kunderne kommer ind i butikken, og at man har mulighed for mersalg, ligesom man nu har vendt ulempen ved at have mange varer på lager til en fordel.
Hvorfor det er blevet så stor en succes frem for køb på nettet, mener Peter Rønn hænger sammen med, at forbrugerne faktisk gerne vil handle lokalt, og mange vil stadig også gerne betale i butikken frem for på nettet.
”Men vi har dog også mange, der køber på nettet og henter i butikken”, siger han.
Peter Rønn betegner omnichannel som en hygiejnefaktor. ”Det skal bare fungere”, fastslår han, og fortæller om en måling, der viser, at lukkede man for de digitale platforme, ville hver 6. kunde forsvinde!
Nyhedsbreve er en anden del af Kop & Kandes kommunikationsstrategi. Nyhedsbrevet sendes hver gang til 300.000-400.000 mennesker, der har signet op, og åbningsraten er 54 pct., hvilket er ganske højt.
Kæden vækster
Peter Rønn indrømmer gerne, at det er butikker i de mindre provinsbyer, der er under hårdest pres. ”Men når bageren, købmanden og skobutikken lukker, dør handlen langsomt ud uanset at Kop & Kande-butikken faktisk kører fint”. Men han ser også en søgning mod Kop & Kande. ”I den tid, jeg har været her, er vi vækstet, og vi ser at de 4-5 nye butikker, der er kommet ind udefra, har øget den årlige omsætning med 1 - 1,5 mio. kroner med samme avanceprocent”.
Om grunden til at Kop & Kande kan vækste og øge omsætning såvel som overskud i et svært marked præget af hård konkurrence, siger Peter Rønn, at Kop & Kande er i øjenhøjde med danskerne, og at man gør det på de platforme, der har vist sig mest effektive.
”Vi har valgt faglighed, kompetence, og service som de ben, vi skal stå på, for vi tror på, at kampen skal vindes på oplevelser ikke på rabatter. Og så betyder det noget, at indehaverne, der står ude i butikkerne, selv har hånden på kogepladen, og at hver ekstra tjente krone går i egen lomme. Det skaber en anden kultur ude i butikkerne. Samtidig har vi en holdning til, at kunderne aldrig må gå forgæves. Har vi ikke det, de søger, skaffer vi det”.
Målet er generelt at opføre sig ordentligt, og at stå på mål for det, der er lovet. Både i forhold til kunderne og i forhold til leverandørerne. Derfor mener Peter Rønn også, det er vigtigt at bakke op om mærkevareleverandørerne frem for at have en række egne brands.
”Vi arbejder hellere med eneforhandlinger på produkter, for vi tror på samarbejde frem for på magtkampe, og vi vil mærkevarerne. For vil kunden have et Royal Copenhagen krus, og findes det ikke i butikken, så vælger de ikke et andet. De går et andet sted hen!”
Kop & Kande i fremtiden
Umiddelbart forventer Peter Rønn, at Kop & Kande-butikkerne forbliver det samme antal som i dag. Men han mener, at butikssortimentet ændrer sig, og slår også fast, at man gerne udnytter det, hvis andre lukker.
”Jeg tror, man skal være åben over for nye konstellationer specielt i de mindre byer. I dag har vi et samarbejde med Elsalg ét sted, og et andet sted har vi et samarbejde med Legekæden. Så er der muligheder – og ikke mindst penge i det – samarbejder vi meget gerne”.
Og så er holdningen, at det handler om at få kunderne til at føle, de er noget særligt i fremtiden, derfor satses der på rådgivning og kundeservice, der arrangeres kundeklubarrangementer, og der skal skabes flere oplevelser i butikkerne”.
”Hver fjerde pande og hver tredje gryde, der sælges i Danmark, har vi solgt. Vi er ikke gode til at sælge pander til 100 kr., men vi er gode til at rådgive kunderne om, på hvilken pande de kan stege de bedste frikadeller”, siger Peter Rønn, og han kalder gerne kædens ansatte for nørder i ordet allermest positive forstand. ”Vi ved rigtig meget om varerne, og vi går op i, at kunderne får de rigtige produkter med hjem”.
For at fremme salget i butikkerne har man skabt en konkurrence, der hedder Kop & Kande League, der er bygget op som en fodboldturnering, hvor der hver uge konkurreres om det bedste omsætningsindex, den sjoveste aktivitet, det bedste enkeltstående salg og flest kundekluboprettelser, og så gives der en præmie til den butik med den største ugentlige indexfremgang i hele kæden. Hovedprisen er en tur til Fiskars i Finland for hele personalet mens kædekontoret passer butikken.
”Det har øget vores omsætning med 6-7 pct. i den periode, konkurrencen står på”, fortæller Peter Rønn, og slår fast, at det siger noget om, hvad det betyder at holde det rette fokus.
Når det gælder kædekontoret og kædekonceptet, ser Peter Rønn en fremtid, hvor man motiverer og skubber butikkerne, hvor det handler om at specialisere sig, og hvor det handler om at inspirere forbrugerne til at lave mad og give gaver.
”Kop & Lande er en sund og likvid virksomhed, der trods store investeringer viser et overskud på 20,5 mio. kr. Hertil kommer butikkernes omsætning og resultat. Vi har mod på fremtiden. Det beviser vi bl.a. med vores ny domicil”, slutter Peter Rønn.