JUNA går bæredygtigt

Fra 2020 er alle JUNAs produkter økologiske, alt, hvad man producerer, er Oeko-tex certificeret, og outdoorkollektionen er fremstillet i recyclede materialer. ”Bæredygtighed er meget vigtigt for os”, lyder det fra designeren bag JUNAs kollektion Lise Uhrskov.

”Vi ønsker at være en ansvarlig del af branchen og i øjenhøjde med vores kunder, og vi mærker tydeligt, at forbrugerne efterspørger produkter, som er produceret ansvarligt”, det siger Junas designer Lise Uhrskov, og hun slår fast, at bæredygtighed fylder meget hos JUNA, der siden 1972 har importeret og produceret boligtekstiler til de danske forbrugere. 

Det betyder, at alt det, JUNA producerer, er Oeko-tex certificeret, hvilket vil sige, at der ikke anvendes skadelige kemikalier, og at det lever op til europæiske standarder. Fra SS20 er alt sengetøj, viskestykker, håndklæder, sengetæpper, puder og bomuldsduge økologiske, ligesom alle outdoor produkter er recycled.

”Omkostningerne ved at producere økologisk har ramt et tilgængeligt leje, så alle forbrugere nu kan købe ind i bæredygtige tekstiler. Prisforskellen mellem ikke-økologisk og økologisk er nu så lille, at der efterhånden ikke er et incitament til at købe ikke-økologiske varer. På den måde lever vi hos Juna også op til vores egen målsætning om at tilbyde value for money til vores kunder – altså værdi for pengene. Det betyder noget for os, at vores kunder kan sove ekstra godt med Juna tæt på kroppen”, fortæller Lise Uhrskov.
Hos JUNA, der er en del af Rosendahl Design Group, mærker man, at man generelt i samfundet i højere grad tænker på at opføre sig ordentlig overfor naturen. ”Der er kommet en langt større bevidsthed omkring klimaet og omkring, hvordan vi forbruger så miljøvenligt som muligt. Der er også kommet en større bevidsthed omkring egen sundhed og dermed hvilke produkter, man omgiver sig med og har tæt på kroppen”, lyder det.

JUNA føjer hver sæson nye økologiske serier til sortimentet. ”Inspirationen fra naturen er en væsentlig del af brandets DNA og med det recyclede nattøj, vi nu producerer, værner JUNA netop om miljøet, samtidig med at vores sengetøjskvalitet er så dejlig og blød, at det er helt oplagt at have tæt på kroppen – og helt naturligt at lave nattøj af”.

I juni lancerede JUNA en lille limited edition af recycled nattøj, dvs. stof taget fra forrige sæsoners sengetøj, der syes om til nattøj og på den måde arbejder man med sine rester. Nattøjskollektionen rummer chemisetoppe, shorts, kjoler, skjorter og natbukser i fine mønstre og bomuld. ”Vi kommer også fremadrettet til at arbejde med forskellige capsule kollektioner syet af stof fra tidligere sæsoners sengetøj”, fastslår Lise Uhrskov.

”I vores sæsonaktuelle nattøjskollektion, som er en ny selvstændig kategori her fra AW19, har vi produceret nattøj i samme kvalitet som sæsonens sengetøj. Og de klassiske ternede dele er syet op i økologisk bæk og bølge kvalitet, der ikke bare hylder det ”comfy” fit, men også det bekvemme ved at anvende tekstiler, der går direkte fra vask til bøjle uden at skulle stryges. Poserne i kollektionen er i øvrigt designet ud fra en recycle-filosofi om, at vi vil genanvende det, vi allerede har, og derfor fremstiller vi en totebag af reststof. Det handler om at føre noget videre og give det nyt liv i stedet for blot at smide det ud”, slutter Lise Uhrskov.

Hamam med omtanke 
Hensynet til miljøet og respekten for naturens ressourcer er også rykket ud på badeværelset, hvor vi bruger vand med omtanke og indretter med tekstiler i økologiske materialer. I tråd med denne trend lancerer JUNA nu Reflection: Et velsugende håndklæde i hamamdesign, der bejler til bæredygtigheden i 100% økologisk bomuld og tolker de etniske frynser ind i den skandinaviske designtradition med melerede naturtoner og muligheden for at bruge Reflection i både køkkenet og badet.

Håndklædeserien Reflection er fremstillet i 100 pct. økologisk bomuld. .

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023