Julen er på vej!

En indbringende jul begynder allerede nu ude i detailhandlen. Det gælder online handel, vinduesdekorationer, der skal planlægges og udstillinger i butikken, der kan anspore til handel. Vi ser også på trenden til julen og ikke mindst på nyhederne.

Mens kunderne stadig nyder grillsæsonen, er forberedelserne til årets sidste måned i fuld gang i detailhandlen. For julen står for døren, og den er og vil altid være den mest følelsesladede og den mest indbringende tid på året for detailhandlen.
”I lyset af de nuværende forsyningsflaskehalse er tidlig planlægning særlig vigtig i år. Derudover påvirker den spændte verdenssituation forbrugerstemningen. Netop derfor skal detailhandlen sætte alt ind på at give kunderne en behagelig, positivt ladet og så ubekymret tid som muligt og dermed løfte forbrugshumøret igen”. Det siger e-handelsekspert Peter Höschl og trendekspert Gabriela Kaiser, der er tilknyttet Messe Frankfurts onlineplatform Conzoom Solutions.

Trenden til jul
"Facing Forward" er mottoet for Christmasworld Trends 2022+. De tre trend-statements "hearted+minimal", "mystic+originate" og "local+vital" rummer temaer, farver materialer og inspiration til design 2022+, når det gælder dekoration til julen.
Det handler det nu om at se fremad, og med det åbnes der nye muligheder. Det gælder også for Christmasworld Trends 2022+, der ser ind i forbrugernes skriftende behov. Trends 22+ er baseret på poesi, goodwill og en fornemmelse af ansvarligt fremstillet, moderne og kraftfuldt design, der holder – også ud over denne sæson.
”Designet i tiden står for godt, livgivende sammenhold på tværs af generationer såvel som for mindful produkter, der bringer glæde i vores virtuelle hverdag”, siger designer Annetta Palmisano fra Stilbüro bora.herke.palmisano, som udvikler og designer Christmasworld- og Paperworld Trends på vegne af Messe Frankfurt.
"Produkter med lang levetid og god mening bliver i stigende grad efterspurgte. Og traditioner, ritualer og samvær har fået en ny og mere vægtig betydning”. 

"hearted+minimal" - Det bevidste brug af ressourcer
Denne stil kombinerer det hyggelige med det minimalistiske. Klare linjer, beherskede farver og naturlige materialer skaber en rolig og behagelig, levende atmosfære. Følelsen af intimitet og udtrykket af ens egen personlighed skubbes i forgrunden gennem produkterne. Hvad enten det er i den julepyntede dekorerede bolig eller på kontoret, får genstandenes affektionsværdi betydning. Dekoration på tværs af sæsonerne ses og motiver, tidløse indretninger og holdbare materialer signalerer holdbarhed.

"mystic+originate" - Grænsen mellem virkelighed og fantasi flyder ud
Denne gådefulde og naturelskende stil forener virkelighed og fantasi, og resulterer i overraskende kunstneriske, naturrelaterede og uvirkelige produkter og stemninger med en mystisk aura. Mønstre tæt på naturen karakteriserer stilverdenen, men de er overraskende, fordi de slet ikke forekommer i naturen - alt virker velkendt og alligevel lidt mærkeligt.
Nye, alternative materialer efterligner velkendte materialer og overrasker med nye løsninger. Bæredygtige værdier og omhyggeligt udformede produkter er lige så vigtige som ritualer. "mystic+originate" fokuserer på smukke tanker om samvær, og festligholdelsen af julen bringes til live.

"local+vital" - Skaber nærhed og glæde med locale produkter og karakteristisk design
Med denne stil ligger fokus på lokale projekter, lokale produkter og karakteristisk design. Målet er at fremme glæde og kreativitet samt at skabe en følelse af engagement og nærhed til de steder, vi elsker. De umiddelbare omgivelser og kvarteret, vi bor i, er vigtigere end nogensinde. Private og offentlige uderum bliver eftertragtede åbne rum, der kan danne centrum for livet, og stedet, hvor man kan koble af fra arbejdslivet. DIY og glæde spiller en afgørende rolle, og optimismen på livet skal strømme fra julepynten, der ligeledes er præget af miljøbevidste tankegange.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

14.01.2025Designbase.dk

Heimtextil et gået i luften

14.01.2025Designbase.dk

The Inspired Home Show ændrer dagene

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023