Julen er på vej!
En indbringende jul begynder allerede nu ude i detailhandlen. Det gælder online handel, vinduesdekorationer, der skal planlægges og udstillinger i butikken, der kan anspore til handel. Vi ser også på trenden til julen og ikke mindst på nyhederne.
Mens kunderne stadig nyder grillsæsonen, er forberedelserne til årets sidste måned i fuld gang i detailhandlen. For julen står for døren, og den er og vil altid være den mest følelsesladede og den mest indbringende tid på året for detailhandlen.
”I lyset af de nuværende forsyningsflaskehalse er tidlig planlægning særlig vigtig i år. Derudover påvirker den spændte verdenssituation forbrugerstemningen. Netop derfor skal detailhandlen sætte alt ind på at give kunderne en behagelig, positivt ladet og så ubekymret tid som muligt og dermed løfte forbrugshumøret igen”. Det siger e-handelsekspert Peter Höschl og trendekspert Gabriela Kaiser, der er tilknyttet Messe Frankfurts onlineplatform Conzoom Solutions.
Trenden til jul
"Facing Forward" er mottoet for Christmasworld Trends 2022+. De tre trend-statements "hearted+minimal", "mystic+originate" og "local+vital" rummer temaer, farver materialer og inspiration til design 2022+, når det gælder dekoration til julen.
Det handler det nu om at se fremad, og med det åbnes der nye muligheder. Det gælder også for Christmasworld Trends 2022+, der ser ind i forbrugernes skriftende behov. Trends 22+ er baseret på poesi, goodwill og en fornemmelse af ansvarligt fremstillet, moderne og kraftfuldt design, der holder – også ud over denne sæson.
”Designet i tiden står for godt, livgivende sammenhold på tværs af generationer såvel som for mindful produkter, der bringer glæde i vores virtuelle hverdag”, siger designer Annetta Palmisano fra Stilbüro bora.herke.palmisano, som udvikler og designer Christmasworld- og Paperworld Trends på vegne af Messe Frankfurt.
"Produkter med lang levetid og god mening bliver i stigende grad efterspurgte. Og traditioner, ritualer og samvær har fået en ny og mere vægtig betydning”.
"hearted+minimal" - Det bevidste brug af ressourcer
Denne stil kombinerer det hyggelige med det minimalistiske. Klare linjer, beherskede farver og naturlige materialer skaber en rolig og behagelig, levende atmosfære. Følelsen af intimitet og udtrykket af ens egen personlighed skubbes i forgrunden gennem produkterne. Hvad enten det er i den julepyntede dekorerede bolig eller på kontoret, får genstandenes affektionsværdi betydning. Dekoration på tværs af sæsonerne ses og motiver, tidløse indretninger og holdbare materialer signalerer holdbarhed.
"mystic+originate" - Grænsen mellem virkelighed og fantasi flyder ud
Denne gådefulde og naturelskende stil forener virkelighed og fantasi, og resulterer i overraskende kunstneriske, naturrelaterede og uvirkelige produkter og stemninger med en mystisk aura. Mønstre tæt på naturen karakteriserer stilverdenen, men de er overraskende, fordi de slet ikke forekommer i naturen - alt virker velkendt og alligevel lidt mærkeligt.
Nye, alternative materialer efterligner velkendte materialer og overrasker med nye løsninger. Bæredygtige værdier og omhyggeligt udformede produkter er lige så vigtige som ritualer. "mystic+originate" fokuserer på smukke tanker om samvær, og festligholdelsen af julen bringes til live.
"local+vital" - Skaber nærhed og glæde med locale produkter og karakteristisk design
Med denne stil ligger fokus på lokale projekter, lokale produkter og karakteristisk design. Målet er at fremme glæde og kreativitet samt at skabe en følelse af engagement og nærhed til de steder, vi elsker. De umiddelbare omgivelser og kvarteret, vi bor i, er vigtigere end nogensinde. Private og offentlige uderum bliver eftertragtede åbne rum, der kan danne centrum for livet, og stedet, hvor man kan koble af fra arbejdslivet. DIY og glæde spiller en afgørende rolle, og optimismen på livet skal strømme fra julepynten, der ligeledes er præget af miljøbevidste tankegange.