Illums Bolighus blandt verdens 5 bedste butikker

Illums Bolighus er blandt de fem bedste, mest innovative, nytænkende og progressive detailbutikker inden for interior design i verden. Det blev slået fast, da Illums Bolighus vandt en Gia Award ved et stort galla arrangement i Chicago i forbindelse med Home + Housewares Show.

Der var jubel og glæde, da Illums Bolighus vandt den internationale Gia Award, som gives til de fem butikker i verden, der er mest nytænkende, innovative og fremsynede – både når det gælder den overordnede mission, vision, strategi, butiks layout og -design, visual merchandising, vinduesudstillinger, marketing, annoncering, promotion, kundeservice, uddannelse af medarbejdere og innovation.

Den globale Gia-jury består af fire detail- og visual merchandising eksperter og syv redaktører fra fagblade fra hele verden. For at vinde den globale pris har Illums Bolighus først vundet den nationale Designbase pris i august.

Bag den globale pris står IHA og International Home + Housewares Show, der netop samarbejder med de nationale fagblade om at sætte fokus på innovation og nytænkning inden for interior design og detailhandel over hele verden.

Ud over Illums Bolighus vandt Lakehouse fra Canada, Kitchen Shop fra Malaysia, K’OOK! fra Holland og Lords fra England.

Læs også: Designbaseprisen 2016: Nu skal Danmarks mest innovative designforretning findes

Herudover blev der uddelt en Martin M. Pegler Award for Visual Merchandising, og den gik til Karaca Home fra Tyrkiet, ligesom gia Digital Commerce Award for Online Retailing gik til Cooking The Kitchen Company fra Spanien.

Alt i alt deltog 25 nationale vindere fra 23 lande.

Priser til produkter
Danmark tog dog endnu flere priser hjem. Eva Solo modtog nemlig hele to IHA Global Innovation Awards (gia) for product design. I kategorien Home Décor + Gifts vandt Eva Solo A/S, Birdfeeder til vinduet, og I kategorien Tabletop vandt Eva Solo A/S med My Flavor Carafe.

Herudover var vinderne:

  • Bath + Personal Care: simplehuman, drejeligt skab til badet
  • Cleaning: Kuhn Rikon, Stay Clean Scrubber
  • Cook + Bakeware: Alessi USA, Inc., Pulcina design Michele De Lucchi
  • Home Organization + Storage: Stasher, Stasher
  • Household Electrics + Home Environment: Bruno SmartCan, Bruno SmartCan
  • Kitchen Electrics: Aquarius Brands, AquaBoy® Pro II
  • Kitchen Hand Tools + Cutlery: Smith’s Consumer Products, Inc., kompakt, digital vægt i plast
  • Kitchenware: Prepara, indstillelig oliekande
  • Personal Care: Jobar International Inc., farveskiftende blodtryksmåler til håndleddet. Pet Products: Enchanted Home Pet, TheraCool – kølende måtte til kæledyr

Mere end 500 produkter var indsendt til konkurrencen, og her ud fra valgte man 60, der gik videre til finalen i de 12 kategorier.

Udsolgt messe
International Home + Housewares Show talte denne gang 2.224 udstillere fra 47 lande.

 “Vi er glade for antallet af besøgende fra såvel US som fra den øvrige verden, og de i alt godt 62.000 besøgende oplevede såvel nye produkter som tendenserne i tiden. 2016 var et forandringernes år med en rebranding af messen”, lyder det fra messearrangørerne, der slår fast, at både indkøbere og udstillere var tilfredse, og tilføjer, at International Home + Houseware Show næste gang holdes fra 18.-21. marts 2017.

Farvetendenserne
Blandt de eksperter, der formidlede trenden på messen, var farveksperten Lee Eiseman fra Pantone, der fortalte om “Farver og følelser: sådan er forbrugerens mindsket”.

“Mange mennesker har igennem årene spurgt mig, hvor jeg får min inspiration til mine farveforecasts fra”, siger Lee Eisemann. ”Der er en fundamental gruppe af stemninger, man altid kan vende tilbage til – en rød tråd. Og ved at identificere de livsstilsstemninger hjælper det med til at forstå de varierende forbrugerbehov og –ønsker. Det betyder bestemt ikke, at producenterne af ting til boligen skal bruge den samme palet igen og igen for at tilføre farver, men de skal huske hele tiden at sætte fokus på nye farvegrupper for at fastholde brugernes interesse”.

Læs også: Indstil din forretning til Designbaseprisen

Og så handler det i høj grad ikke blot om individuelle farver, men om at skabe en palet eller en stemning med en række forskellige nuancer. Vigtigt er det også, at man skaber en palet, der har både varme og kolde toner, der kan komplimentere hinanden. Vi har brug for noget, der kan balancere tingene for øjet, hvad enten vi er opmærksomme på det eller ej”.

De overordnede stemninger eller temaer er:
Tranquil – Det er en overspændt verden, vi lever i. De overvejende kølige og rolige farver i denne stil hjælper forbrugeren til en lille flugt ind i himlen og havet.

Nurturing – Dette er yang’et til yin’et i Tranquil med varme farver som brune og blide gule nuancer, der skaber en følelse af komfort og omtanke.

Romantic – Denne kategori er for de forbrugere, der ønsker “det blide strejf” i deres hjem. Farveskalaen omfatter brune toner, dæmpede blå, offwhite og hvid. De kan styles både klassisk og casual.

Contemplative – Forbrugere, der foretrækker enkeltheden, men med en Zen-agtig fornemmelse tiltrækkes af Contemplative temaet. Klassiske neutraler bruges, men der kan også ske en farveindsprøjtning for at bibringe temaet spænding og inspiration.

Traditional – “Jeg forecaster sjældent ni farvepaletter uden at inkludere en traditionel palet”, siger Lee Eisemann. Farverne i denne stil er tidsløse som rigtige røde og jægergrønt. “Men viser man det traditionelle på samme måde hver gang, går kunderne forbi”, pointerer hun, “Lilla er den farve, der har tiltrukket sig opmærksomhed på den traditionelle front på det seneste”.

Dynamic – Dette tema er tiltænkt de eventyrlystne, der elsker drama og som har behov for at omgive sig med det. Sort og hvidt er understreget af klare, energiske farver. Senest er det den kromgule, der får opmærksomheden her.

Sensuous – Nogle mennesker har behov for det storslåede. Derfor rummer dette tema primært de varme, eksotiske farver som brandy, cognac, whisky, hot pink og orange.

Whimsical – Denne stil er ofte en del af Pantones forecasts, Den er målrettet de unge og dem, der er unge af sind. Vi lever i en hård verden – ind imellem har vi behov for at bløde den op med lidt humor.

De følgende temaer er inspireret af naturens skønhed:
Beach Scenes – Stranden er nummer et naturinspirationskilde for forbrugerne. Farverne er hentet på de varme, sandede strande, og sejlbådenes sejl.

Dawn and Dew – Denne palet tager mellemtonerne og de grå nuancer og skaber en fornemmelse af mystik inspireret af de tidligere morgentimer.

Foraging the Forest – Med den store interesse, der er for det udendørs og ikke mindst for at hente det udendørs inden døre, såvel som jagten på wellness og sundhed, er den grønne farvefamilie stadig en stor del af farvebilledet. Udfordringen er at præsentere paletten på en ny måde.

Rustic Remembrances – Uanset hvor folk bor, holder de af at huske tilbage på de steder, de har været. Her fokuseres på en varm palet af minder om træ formet af vejr og vind – også i kombination med lilla og kaktusblomst-pink.

Au Naturel – Denne stil er fortsat yderst populær og trækker nogle af de neutrale toner ind, men på en blid og sofistikeret måde.

Rejser er et andet område, der inspirerer farverne og designet i boligen:
Parisian – Paris er et kludetæppe af inspiration fra det klassisk traditionelle til art nouveau og art deco; og det kan sagtens gøres med en moderne tilgang. Denne stil er elegant og omfatter aubergine, royal lilla og brune toner.

Multi-Cultural – Dette tema er ikke dedikeret et specielt look. Farveskalaen er bred og henter inspiration i mange etniske stilarter.

Back to the Fuschia – To af de mest komplekse farver i farvespektret har fundet sammen og ramt noget hos den kreative forbruger. Det gælder blå/turkis/gul-grøn, der ses sammen på markedet til den unge forbruger og til de mere sofistikerede voksne.

Sidst, men ikke mindst, fastslår Lee Eisemann, at køkkenapparaterne naturligvis fås i et væld af nuancer inden for alle temaerne, men at hvid er den nuance, der går igen. ”Hvid er essensen af det rene og kan spille sammen med alle farverne i spektret. Den er stilfuld og klassisk og altid salgbar”.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023