Hoptimist med et unikt DNA

Den lille glade Hoptimist har fundet vej ind til forbrugernes hjerter – ikke bare i Danmark, hvor den har været kendt siden 1960erne, men også i resten af Europa. Poul Christoffersen, der er brand manager for Hoptimist er ikke i tvivl om, at succesen fik et boost, da F&H overtog brandet for et år siden og kunne tilføre såvel økonomiske som menneskelige ressourcer.

Lampe-hoptimisten er det første Hoptimist-produkt med en funktion. Ellers er målet at skabe glæde. Foto: F&H.

”Vi har et særkende og et DNA, der er unikt, samtidig har Hoptimist et design, som folk tapper ind i. Har du set produktet, husker du det”. Det siger Poul Christoffersen, der er brand manager på Hoptimist, og samtidig er han manden, der bragte Hoptimist til F&H for lige over et år siden, hvor den lille glade figur hoppede ind ad døren hos det globale brandhuse med en femårsplan i bagagen, og en god snak om, hvad man mente, Hoptimist kunne bringes til i F&H-regi.

”Før vi blev en del af F&H var vi lille organisation, og vi kunne se, at skulle brandet op på den store klinge, krævede det et bagland med økonomiske såvel som menneske ressourcer”.

I samarbejde med F&H’s ledelse blev der lagt en femårsplan, og Hoptimist skulle tredobles i forhold til det, brandet kom fra. ”Og allerede det første år har vi mere end nået budgettet og kan melde om en flot vækst”, fortæller Poul.

Han mener, årsagen til det bl.a. skal findes i, at Hoptimist har været nemt at integrere i F&H’s store maskineri. ”Vores profil stikker ud, og forbrugerne forstår vores univers: ”Make every day a little more joyfull”.

At kunne trække på F&Hs store salgsstyrke ikke mindst i udlandet, har også været en stor fordel for Hoptimist. 

”Nu er vi mange flere hænder til at præsentere Hoptimist og iscenesætte den i udlandet, og ikke mindst kan vi sikre, at kunderne får de rigtige varer på de rigtige tidspunkter. For Hoptimist er blevet en del af F&Hs store rul. Tidligere samlede butikkerne Hoptimist-ordren sammen over tid, og det betød udsolgte figurer på hylderne. I dag er der aldrig udsolgt, for kunderne bestiller Hoptimist sammen med deres andre F&H-varer. Minimeringen af udsolgte varer har klart betydet et øget salg i butikkerne”, fastslår Poul, der tilføjer, at også i forhold til markedsføring, har F&H flere muskler. Det har betydet, at Hoptimist får en anden attention både i eget retail-regi i Kitchen Living Dining og i Norden såvel som på eksporten.

Siden Hoptimist blev opkøbt af F&H er alt træ, der anvendes, FSC-certificeret.Foto: F&H.

Skifter til FSC certificeret træ

Poul fortæller videre, at han også allerede nu ser en upside i forhold til sourcing. ”Vi har fået adgang til langt flere producenter, siden vi kom under F&Hs vinger, og dermed også flere og andre materialer. Allerede nu ses Hoptimister i FSC certificeret træ, ligesom vi er i gang med en meget spændende nyhed i plast, som vi løfter sløret for i 2023 til lancering i 2024”.

Poul Christoffersen er brand manager for Hoptimist, der kom under F&H’s vinger for lige godt et år siden. Foto: F&H.

Design af Hoptimist sker in-house med Poul Christoffersen som primus motor. Men også her, føler han, at han er godt hjulpet af baglandet. ”De andre af husets globale brands har et team, hvor man ser på materialer, tendenser og trends, og det kan vi naturligvis også trække på”, siger han.

Hoptimisterne findes også til jul, påske, Valentines day med mere og i mere designede udgaver, der alt i alt går Hoptimist relevant hele året.Foto: F&H.

Hoptimist-konceptet er i princippet det samme, som da den første Hoptimist blev lanceret i 1960erne. ”Vores koncept er relativt nemt at forstå. Det er ikke et funktionsprodukt. Tryk på den, så hopper den op og ned og bringer et smil frem. Det er vores purpose”, forklarer Poul. 

Der er mange markeder, der endnu ikke kender Hoptimist. ”Men jeg tror ekstremt meget på, at det positive budskab er noget, mange vil tappe ind og forstå, selv om de ikke har fulgt designhistorien. Hoptimist spreder glæde – både til den, der modtager den, og til den, der giver den; i Danmark, i England og i Sydkorea”.

Til foråret sker en re-introduktion af Birdie, der er Hans Gustav Ehrenreichs første design. Den lanceres i softnuancer bl.a. i en sart skyblå, der har været den bedst sælgende Hoptimist-farve nogensinde”. Foto: F&H.

Og der sker produktudvikling. For halvandet år siden lancerede man for første gang et Hoptimistprodukt, hvor man bragte funktion med ind, nemlig i form af en lampe, og Poul lover, at der i 2024 vil blive lanceret yderligere et produkt i en ny kategori. Hvad det bliver, er dig endnu en hemmelighed. ”Men vi bevarer det, den oprindelige Hoptimist kan”.

Foto: F&H .

Hoptimist står stærkt i tiden

Fremtiden for Hoptimist tegner ifølge Poul meget lovende. ”Der kommer stærke farver på; gul, orange og electric blue, der matcher meget fint ind i tiden. Til foråret sker desuden en re-introduktion af Birdie, der er Hans Gustav Ehrenreichs første design. Vi har taget udgangspunkt i den originale og forbedret den på visse punkter, og den lanceres i softnuancer bl.a. i en sart skyblå, der har været den bedst sælgende Hoptimist-farve nogensinde”. Herudover findes Hoptimister til jul, påske, Valentines day med mere og i mere designede udgaver, der alt i alt går Hoptimist relevant hele året.

Hoptimist er indbegrebet af smil, optimisme og godt humør

Gustav Ehrenreich skabte i slutningen af 1960’erne den glade bevægelse, der siden har fået plads i dansk designhistorie. Hans grundlæggende idé var at tegne Hoptimisterne ud fra en cirkel og en ellipse, og den idé ligger til grund for både klassikerne og den nye generation af figurer.

Før Hoptimisterne så dagens lys, gik den danske trædrejer Hans Gustav Ehrenreich og puslede i sit værksted i huset på Århusvej i Stilling.
Det var i slutningen af 1950’erne, og i det lille værksted ”Ehrenreichs Trækunst” var fantasien stor. To ting var aldrig ens. Små sølvfisk blev intarsia indlagt i hånddrejede skåle og fade, og unika-brugskunst i træsorter fra hele verden, blev solgt fra værkstedet.

I slutningen af 1960’erne skabte Ehrenreich de første prototyper til Birdie, Bimble og Bumble.
Bimble og Bumble repræsenterer de allerførste Hoptimister fra Hans Gustav Ehrenreichs værksted. Helt i tidens ånd var det stærke farver og harmoniske, runde former, der kendetegnede de første fjederhoppende venner.
Bimble er den kjoleklædte hun-optimist med de smilende øjne, og Bumble er den opmærksomme han-optimist med åbne øjne og en lille tophue-pind øverst på hovedet. Det søde makkerpar har stadig energi i kroppen og fart på.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

13.11.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark i 2024

12.11.2024Designbase.dk

Sydkoreas nye generation af Rising Talents

08.11.2024Designbase.dk

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medalje 2024

07.11.2024Designbase.dk

Årets farve varsler optimisme

07.11.2024Designbase.dk

Imerco opruster med 400 juleassistancer

06.11.2024Designbase.dk

Fremtidens arbejdsplads på Ambiente

05.11.2024Designbase.dk

Vi er drevet af at skabe forandringen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023