Heimtextil med nye tiltag
Heimtextil kunne denne gang melde om et lille fald i besøgsantallet, der dog primært tilskrives vejret. Ellers var der en del nye tiltag, og den nye Hal 12 var før første gang i brug. Det krævede naturligvis lidt tilvænning, men i det store og hele var det en succes.
3025 udstillere fra 65 lande samledes til Heimtextil i Frankfurt. Det er 50 flere end i 2018. Samtidig gæstede 67.500 besøgende messen, hvilket er status quo med et lille fald på 1000 i forhold til 2018. Faldet tilskriver messen selv det dårlige vejr i Alperne og en strejke i de tyske lufthavne.
Denne gang havde messen fået et nyt layout i og med at den nye Hal 12 var kommet til. Det betød, at mange udstillere havde fået nye placeringer, og det krævede derfor en lidt større indsats fra de besøgende at finde rundt. Alt i alt fungerede det med enkelte tilretninger fint.
”Beslutningstagernes kvalitet imponerede udstillerne, og det samme gjorde antallet af nye besøgende fra 156 lande, hvilket gjorde det muligt for Heimtextil at sætte et nyt benchmark”, siger Detlef Braun, medlem af direktionen for Messe Frankfurt.
Et emne, der optog både udstillere og besøgende var selvfølgelig den nuværende og fremtidige økonomiske situation. En yderligere udfordring er de stadig mere tydelige ændringer, der sker i branchen.
Stigende omsætninger og ikke mindst markedsandele i online-detailhandlen står i vejen for den indsats, den fysiske detailhandel gør for at styrke bykernerne.
”Specialhandlen men også stormagasiner og multibrandbutikker, og dermed kernen i vores besøgende målgrupper, er under pres fra den stadigt voksende e-handel. Med Heimtextil og vores forbrugervaremesser generelt, tilbyder vi detailhandlerne nye perspektiver og masser af god inspiration i en tvetydig verden”, fortsætter Braun.
Naturmaterialer, kæledyr og plast i havene
Heimtextil satte denne gang en ny standard i forhold til bæredygtighed. Efter at den første globale klimabeskyttelsesaftale for tekstilindustrien blev underskrevet af 40 førende tekstilvirksomheder, organisationer og foreninger på verdensklimakonferencen i Katowice i december 2018 var fokus i Frankfurt også på miljøfremskridt i tekstilindustrien. Talrige udstillere præsenterede progressive løsninger; eksempelvis materialer af genanvendte PET-flasker og plast fra verdenshavene samt brugen af certificerede naturmaterialer.
Overskrifter som vandforbrug i tekstilindustrien og microplast blev adresseret, og udstillerguiden ”Green Directory” talte denne gang godt 150 progressive virksomheder, der aktivt arbejder med bæredygtige tekstiler. I forbindelse med ”Green directory” blev der arrangeret temaspecifikke ture og foredrag.
En lille del af Heimtextil var forbeholdt kæledyrene og alt det tilbehør, der følger med her. Og måske er det en niche, som også de danske detailhandlere skal kigge lidt nærmere på.
Søvn er den nye trend
Søvn bliver et nyt livsstilstema, som Heimtextil vil sætte fokus på som en upcoming trend. Mens en varieret kost og tilstrækkelig motion i dag er en naturlig del af en sund livsstil, er den gode, restituerende søvn stadig forsømt. På trods af at det er en af de vigtigste byggesten i forhold til det langsigtede fysiske og mentale velbefindende. På Heimtextil kunne man denne gang finde en række nye produkter og tiltag, der hjælper mennesker til at blive opmærksomme på, at analysere deres søvnadfærd og dermed fremme en sund søvn.
Ud over det velkendte og værdsatte trendshow, fokuserede messen denne gang også på kontrakt-forretninger især inden for hotel-og restaurationsbranchen samt på dekorative og polstrede tekstiler, digitale printløsninger og tapeter.
Trenden på Heimtextil
Trenden på Heimtextil bød denne gang på fem temaer.
"Toward Utopia", var paraplyen, og trendretningerne viste, hvordan vi hver især kan tage individuelle ruter på vej til at finde et moderne Utopia: Dem, der søger en midlertidig time out fra internettet til at genfinde forbindelsen med naturen og trodse elementerne ("Go off-grid"), mens andre flygter fra den virkelige verden ind i en virtuel verden ("Escape reality"). Nogle trækker sig tilbage og finder tryghed i rene, minimalistiske rum ("Seek Santuary"), andre søger et nostalgisk svar på nutidens uro, og sørger for at omgive sig med skønhed og luksus "Embrace Indulgence", og atter andre har et ønske om leg ("Pursue Play"), der vel er gemt i os alle.
Næste Heimtextil i Frankfurt – messe nr. 50 - vil finde sted fra 7.-10. januar 2020.