Havemøblerne man ikke kan lade være med at sætte sig i…
Trimm Copenhagen vækster både i Danmark og internationalt. Forbrugerne er ved at få øjnene op for de uformelle, behagelige loungemøbler, der kan tåle at stå ude hele året, og det samme har en bred vifte af forhandlere i livsstilsbranchen, hvor loungemøblerne og tilbehøret kan skabe en god meromsætning.
”Jeg synes ganske enkelt, der manglede lækre, behagelige og uformelle loungemøbler til haven. Møbler, der kunne tåle at stå ude hele året i både regn og sne, som var mere end bare en pude, og som samtidig kunne have plads til alle; både børn og voksne”. Det fortæller Rikke Gjørlund. Hun opgav sit designerjob i modebranchen, og valgte at bruge sin store viden om tekstiler og formgivning til at skabe Trimm Copenhagen og en serie udendørs loungemøbler, der levede op til hendes egne høje krav.
Siden er virksomheden vækstet. Og for to år siden kom Martin Hornsyld med som partner. Han står for salg og salgsstrategi, mens Rikke står for design- og produktudvikling. ”Men virksomheden er jo endnu ikke større, end at vi begge har mange kasketter på hver eneste dag, og at vi samarbejder om tingene”, fortæller de to.
Ud over en øget salgsindsats på primært det europæiske marked, har Trimm Copenhagen også været godt hjulpet på vej af, at outdoorsegmentet er i kraftig vækst, og at det samtidig er et område, hvor livsstils- og interiørbutikkerne kan skabe en god meromsætning.
”De seneste to år har vi arbejdet med samarbejdspartnere og agenter i Europa, og i dag tegner eksporten til blandt andet Norge, Sverige og UK sig for godt to tredjedele af omsætningen. I princippet ser vi i dag hele Europa som vores hjemmemarked”, fortæller Martin, og han tilføjer, at man også er ved at få rigtig godt fat i Sydeuropa, og at Tyskland er det næste indsatsområde. Faktisk har man netop landet en stor aftale med en af Tysklands største forhandlere.
Et skrift i branchen
Martin ser et skift i branchen i øjeblikket. Det bliver færre af de traditionelle møbelhandlere, der køber ind til lager. I stedet er der dukket mange webshops op og livsstilsbutikker, der gerne vil forhandle blandt andet loungemøbler til haven, men som ikke har lagerkapaciteten.
”Derfor har vi udviklet et drop-shippingsystem, hvor forbrugeren køber varen i butikken eller på webshoppen, de sender ordren til os, og vi leverer direkte til forbrugeren fra vores produktion i Polen”.
Det betyder, at langt flere butikstyper har mulighed for at forhandle de ellers pladskrævende havemøbler og -tilbehør.
”Samtidig minimerer vi miljøbelastningen. Køb-og-smid-væk-kulturen er ikke os. Så vores produkter er skabt til at holde næsten evigt; bruges og gensælges, hvis man vil skifte dem ud. Herudover har vi også minimeret transporten. Det skåner miljøet, det er en økonomisk fordel for forhandlerne, der ikke behøver binde penge i et lager, og vi undgår, at vores produkter sælges på udsalg til dumpede priser, fordi butikkerne skal have ryddet deres lagre”.
Man kan ikke lade være med at sætte sig
Det mål, Rikke har, er at skabe loungemøbler, der omslutter brugeren og møbler, man ikke kan lade være med at sætte sig i. Og som de to fortæller, er der to spørgsmål, de konstant får stillet: Kan møblerne virkelig stå ude hele året, og sidder man godt i dem?
”Vi kan svare ja til begge dele”, siger Rikke og Martin med et smil, og Rikke fortæller, at hendes mand var sejlmager, da hun begyndte at designe loungemøblerne, og at materialerne, der anvendes, er lånt fra den maritime verden, hvor tingene som bekendt skal kunne holde til både vejr og vind.
”Samtidig er loungemøblerne konstrueret og designet, som når man former tøj, så man sidder godt, og man synker ikke ned. For det er ikke kun børnene, der skal synes, det er behageligt at sidde i dem. Alle skal sidde godt”.
Rikke fortæller videre, at hun er meget geometrisk i sin måde at designe på, og at hendes ting derfor et runde og voluminøse. ”Så har man først sat sig i dem, kan man ikke leve uden dem”, siger Rikke.
Et brand i udvikling
Trimm Copenhagen er inde i en ekspansiv vækst. Og på trods af, at 2020 var et mærkeligt år, oplevede man en fordobling af omsætningen i forhold til 2019.
”Flere og flere – nationalt og internationalt – får øjnene op for Trimm Copenhagen og for at vores produkter er interessante at have med i sortimentet”.
Alene i 2021 har man fået mange henvendelser fra forhandlere, der gerne vil samarbejde.
”Mange af dem er livsstilsbutikker, yngre virksomheder, der har et andet syn på salg af møbler end det traditionelle, og som ser mulighederne i Trimm Copenhagen”, lyder det.
Og de slutkunder, der køber produkterne, er mennesker, der interesserer sig for design.
At sælge udendørs møbler skaber nogle naturlige begrænsninger. Derfor er Trimm Copenhagen nu ved at bygge et distributørnetværk op i blandet andet Australien og New Zealand, og man har lanceret en indendørs kollektion. Overskriften er stadig loungemøbler, men materialerne er naturlige; uld og bomuld.
”Vores mål er at være førende inden for casual lounge seating inde og ude”, fortæller Rikke. ”Det er her, vi har vores kompetencer”.
En anden beslutning, Martin og Rikke faktisk traf før coronaen satte ind, var at ændre markedsføringsstrategi. Således deltager man nu langt mindre på messer og satser i stedet pengene på digital markedsføring. ”Det gør vi blandt andet ud fra devisen om, at det ikke er forhandlerne eller webshops, der skaber efterspørgslen i markedet, men os via de sociale medier. Og jo større efterspørgslen fra forbrugerne er, jo mere interessante er vi for forhandlerne. Og vi kan se, det fungerer, for interessen for Trimm Copenhagen stiger”.
En anden fordel, Rikke slutter af med at fortælle, er, at man nu kan måle på tingene. ”Nu kan vi direkte se, at når vi laver en digital indsats i eksempelvis Sverige, så giver det så og så meget. Så ved at skabe efterspørgsel hjælper vi vores forhandlere, hvilket igen gør os attraktive, og vi har skabt en situation, der er til fordel for alle”.