H. Skjalm P. – en ikonisk københavnsbutik
I 1953 etablerede den dengang unge Hagbarth Skjalm Petersen og hans hustru Lisbeth Westergaard en detailbutik på Nikolaj Plads midt i hjertet af København. I dag, 66 år senere, er butikken stadig at finde på Nikolaj Plads, og værdierne om at være en butik, der viser vejen og ikke er bange for at have en mening, eksisterer helt tilbage fra Hagbarth Skjalms tid.
Hagbarth Skjalm P. var kendt som en enfant terrible, primært fordi han havde sin egen opfattelse af, hvordan man skulle drive en butik, og hvilke varer han gerne ville sælge til de københavnske borgere. Skjalm elskede at rejse ud i verden og finde de rigtige produkter, mens hustruen Lisbeth Westergaard passede på matriklen og styrede regnskaberne. Netop det, hun var bedst til. De var begge meget glad for farver, så det gik igen i sortimentet i butikken. Skjalm besøgte blandt andet sin bror i England og faldt hurtigt for den gennemførte engelske designstil, som han begyndte at importere til Danmark. Efter nogle år og inspireret af stilretninger fra forskellige verdensdele og med et fundament i dansk design og kunsthåndværk, begynder Skjalm selv at sammensætte sin egen kollektion, og engros-delen af virksomheden bliver en realitet.
Han fik hurtigt succes, og op gennem 1970'erne og 1980'erne blev butikken stedet, hvor designbevidste københavnere kom, når de ville se på og anskaffe de seneste nyheder inden for boligtekstiler, brugskunst og køkkenredskaber. Dette image hænger helt sikkert stadig ved, og ud over at repræsentere kvalitetsleverandører inden for køkkentøj og interiør er H. Skjalm P. ligeledes et anerkendt designbrand med to årlige designkollektioner.
"Vi vil skabe en oplevelsesbutik midt i hjertet af København med et gennemført sortiment, hvor du kan få inspiration og den rette rådgivning", fortæller CEO Rachid Moula, mens vi sidder inde bag butikkens lokaler i det allerhelligste, nemlig fru Westergaards gamle kontor. Her er stort set ikke ændret noget, siden hun selv sad her og styrede butikken. Hun er i dag 95 år, og selvom hun har trukket sig fra driften af virksomheden, følger hun stadig med og vil gerne inddrages i de store beslutninger, så hun bruger derfor stadig kontoret. Rachid har været hos H. Skjalm P. i seks år, han startede som butikschef og har siden været en afgørende drivkraft bag det fremskridt og den udvikling, virksomheden har været igennem de senere år.
En holdningsændring
De første ændringer skete med et løft af køkkenafdelingen på kælderetagen. Det handlede ikke bare om, hvor hylderne skulle hænge, eller hvad der skulle stå hvor, men ligeledes om at se kritisk på varesortimentet. ”Har vi de varer, vores kunder vil have i dag og såvel i fremtiden? Vi startede med at se på, hvor forbrugeren er i dag, hvem er vores forbruger, og hvem vil vi gerne have som forbruger, hvilke forbrugere er årsagen til, at vi er her i dag, men mest af alt; hvilke forbrugere kan sørge for at holde gang i vores butik om 10 år”, forklarer Rachid, og uddyber, at det simpelthen var en holdningsændring, der skulle til. For ved at se på forbrugeren i dag og dermed definere fremtidens forbruger, blev det tydeligt, at der fra forbrugernes side vil komme helt åbenlyse krav til at udvise social og miljømæssig ansvarlighed, og som leverandør og butik, skal man være klar til denne forandring og disse krav.
Et meget tydeligt tiltag i H. Skjalm P. var at udfase alle plastprodukter til fordel for mere miljøvenlige alternativer, såsom glas, metal og træ. Det var ligeledes en måde at differentiere sig på, at sende et budskab om hvilken butik H. Skjalm P. er.
Fremtidens forbruger
Det klare budskab om, hvilke værdier H. Skjalm P. står for og hermed også sammensætningen af det helt rigtige produktsortiment, tager udgangspunkt i definitionen af butikkens kunder og måske især fremtidens kunder. ”Den forbruger, vi satser på nu, er om et par år en forbruger, som overhovedet ikke vil acceptere, at man som butik og leverandør ikke udviser en ansvarlig holdning til nærmiljø, men også til det globale miljø, til produktion og som udviser socialt ansvar". Det var derfor helt indlysende for Fru Westergaard, Rachid og resten af holdet, hvilken vej der skulle tages, og det var hverken en svær eller en ubelejlig retning. Det var den eneste rigtige. Derfor måtte nogle leverandører ud, så andre kunne komme ind, og dermed ændrede sortimentet sig, og udvalget af flere kvalitetsprodukter og produkter med fokus på økologi og bæredygtighed blev større. Det handler ikke nødvendigvis om hurtige, populære produkter. Det handler i stedet om kvalitet og ansvarlighed. Eksempelvis er størstedelen af tekstilerne nu organiske og GOTS-certificerede, og de samme krav stilles til eksterne leverandører.
”Det er helt i Skjalms ånd. Fru Westergaard har fortalt, at når der nogle gange kom sælgere i butikken og fortalte "Den her vare sælger helt vildt", svarede Skjalm, ”så skal jeg ikke have den”. Og det gør vi også i dag, så er vi faktisk slet ikke interesseret. Det er slet ikke den type varer eller butik, vi er", forklarer Rachid og slår fast: "Vi går vores egne veje! De eksterne leverandørers produkter skal støtte op om vores værdier og kollektioner”.
Troværdighed
Det var en modig beslutning sådan at sige fra over for de let omsættelige varer, men for Rachid og H. Skjalm P.-Teamet var der ingen tvivl. Det handler om at kunne stå inde for det, man sælger, og det sortiment, butikken har, og samtidig være bevidst om den indflydelse, det har på vores liv, vores natur og vores klode - og at kunne handle ansvarsfuldt i forhold til dette. ”Vi vil gerne arbejde med vores troværdighed i forhold til de produkter, vi sælger, og hvor vi køber vores varer fra i verden. Vi ville have troværdighed i hele konceptet. Det er vigtigt for os, at vi kan leve op til de forventninger, vores kunder har om os, og at man her kan få kvalitetsprodukter”.
Det har ligeledes gjort, at H. Skjalm P. i dag går forrest og kan tilbyde de fremtidige bæredygtige og ansvarlige forbrugere, hvad de vil have.
"Vi forbereder os på at være der, hvor forbrugeren er om et nogle år." Vi ved godt, hvor fremtidens forbrugere er, eller er på vej hen, ”forklarer Rachid og afslutter:” Vores humanitære arbejde består i at finde ud af, hvor forbrugeren er, og hvor forbrugeren er de på vej hen, og så sørge for at være der”.