H. Skjalm P. – en ikonisk københavnsbutik

I 1953 etablerede den dengang unge Hagbarth Skjalm Petersen og hans hustru Lisbeth Westergaard en detailbutik på Nikolaj Plads midt i hjertet af København. I dag, 66 år senere, er butikken stadig at finde på Nikolaj Plads, og værdierne om at være en butik, der viser vejen og ikke er bange for at have en mening, eksisterer helt tilbage fra Hagbarth Skjalms tid.

Butikken tilbyder et stort og komplet udvalg af kvalitetsprodukter inden for køkkengrej, interiør og designprodukter..

I november 2019 åbner H. Skjalm P. en ny butik i nabolokalerne på Nikolaj Plads. Der etableres et nyt flot indgangsparti, og de flotte højloftede rum er blevet istandsat og klar til at danne baggrund for økologiske og bæredygtige varer, såsom boligtekstiler, homewear, glas, keramik og meget mere. Den nye butik vil være den første i København med et så højt et indhold af økologiske interiørprodukter..

Hagbarth Skjalm P. var kendt som en enfant terrible, primært fordi han havde sin egen opfattelse af, hvordan man skulle drive en butik, og hvilke varer han gerne ville sælge til de københavnske borgere. Skjalm elskede at rejse ud i verden og finde de rigtige produkter, mens hustruen Lisbeth Westergaard passede på matriklen og styrede regnskaberne. Netop det, hun var bedst til. De var begge meget glad for farver, så det gik igen i sortimentet i butikken. Skjalm besøgte blandt andet sin bror i England og faldt hurtigt for den gennemførte engelske designstil, som han begyndte at importere til Danmark. Efter nogle år og inspireret af stilretninger fra forskellige verdensdele og med et fundament i dansk design og kunsthåndværk, begynder Skjalm selv at sammensætte sin egen kollektion, og engros-delen af virksomheden bliver en realitet.
Han fik hurtigt succes, og op gennem 1970'erne og 1980'erne blev butikken stedet, hvor designbevidste københavnere kom, når de ville se på og anskaffe de seneste nyheder inden for boligtekstiler, brugskunst og køkkenredskaber. Dette image hænger helt sikkert stadig ved, og ud over at repræsentere kvalitetsleverandører inden for køkkentøj og interiør er H. Skjalm P. ligeledes et anerkendt designbrand med to årlige designkollektioner.

CEO Rachid Moula her i H. Skjalm P..


"Vi vil skabe en oplevelsesbutik midt i hjertet af København med et gennemført sortiment, hvor du kan få inspiration og den rette rådgivning", fortæller CEO Rachid Moula, mens vi sidder inde bag butikkens lokaler i det allerhelligste, nemlig fru Westergaards gamle kontor. Her er stort set ikke ændret noget, siden hun selv sad her og styrede butikken. Hun er i dag 95 år, og selvom hun har trukket sig fra driften af virksomheden, følger hun stadig med og vil gerne inddrages i de store beslutninger, så hun bruger derfor stadig kontoret. Rachid har været hos H. Skjalm P. i seks år, han startede som butikschef og har siden været en afgørende drivkraft bag det fremskridt og den udvikling, virksomheden har været igennem de senere år.

En holdningsændring
De første ændringer skete med et løft af køkkenafdelingen på kælderetagen. Det handlede ikke bare om, hvor hylderne skulle hænge, eller hvad der skulle stå hvor, men ligeledes om at se kritisk på varesortimentet. ”Har vi de varer, vores kunder vil have i dag og såvel i fremtiden? Vi startede med at se på, hvor forbrugeren er i dag, hvem er vores forbruger, og hvem vil vi gerne have som forbruger, hvilke forbrugere er årsagen til, at vi er her i dag, men mest af alt; hvilke forbrugere kan sørge for at holde gang i vores butik om 10 år”, forklarer Rachid, og uddyber, at det simpelthen var en holdningsændring, der skulle til. For ved at se på forbrugeren i dag og dermed definere fremtidens forbruger, blev det tydeligt, at der fra forbrugernes side vil komme helt åbenlyse krav til at udvise social og miljømæssig ansvarlighed, og som leverandør og butik, skal man være klar til denne forandring og disse krav.
Et meget tydeligt tiltag i H. Skjalm P. var at udfase alle plastprodukter til fordel for mere miljøvenlige alternativer, såsom glas, metal og træ. Det var ligeledes en måde at differentiere sig på, at sende et budskab om hvilken butik H. Skjalm P. er.



Fremtidens forbruger
Det klare budskab om, hvilke værdier H. Skjalm P. står for og hermed også sammensætningen af det helt rigtige produktsortiment, tager udgangspunkt i definitionen af butikkens kunder og måske især fremtidens kunder. ”Den forbruger, vi satser på nu, er om et par år en forbruger, som overhovedet ikke vil acceptere, at man som butik og leverandør ikke udviser en ansvarlig holdning til nærmiljø, men også til det globale miljø, til produktion og som udviser socialt ansvar". Det var derfor helt indlysende for Fru Westergaard, Rachid og resten af holdet, hvilken vej der skulle tages, og det var hverken en svær eller en ubelejlig retning. Det var den eneste rigtige. Derfor måtte nogle leverandører ud, så andre kunne komme ind, og dermed ændrede sortimentet sig, og udvalget af flere kvalitetsprodukter og produkter med fokus på økologi og bæredygtighed blev større. Det handler ikke nødvendigvis om hurtige, populære produkter. Det handler i stedet om kvalitet og ansvarlighed. Eksempelvis er størstedelen af tekstilerne nu organiske og GOTS-certificerede, og de samme krav stilles til eksterne leverandører.


”Det er helt i Skjalms ånd. Fru Westergaard har fortalt, at når der nogle gange kom sælgere i butikken og fortalte "Den her vare sælger helt vildt", svarede Skjalm, ”så skal jeg ikke have den”. Og det gør vi også i dag, så er vi faktisk slet ikke interesseret. Det er slet ikke den type varer eller butik, vi er", forklarer Rachid og slår fast: "Vi går vores egne veje! De eksterne leverandørers produkter skal støtte op om vores værdier og kollektioner”.

Troværdighed
Det var en modig beslutning sådan at sige fra over for de let omsættelige varer, men for Rachid og H. Skjalm P.-Teamet var der ingen tvivl. Det handler om at kunne stå inde for det, man sælger, og det sortiment, butikken har, og samtidig være bevidst om den indflydelse, det har på vores liv, vores natur og vores klode - og at kunne handle ansvarsfuldt i forhold til dette. ”Vi vil gerne arbejde med vores troværdighed i forhold til de produkter, vi sælger, og hvor vi køber vores varer fra i verden. Vi ville have troværdighed i hele konceptet. Det er vigtigt for os, at vi kan leve op til de forventninger, vores kunder har om os, og at man her kan få kvalitetsprodukter”.


Det har ligeledes gjort, at H. Skjalm P. i dag går forrest og kan tilbyde de fremtidige bæredygtige og ansvarlige forbrugere, hvad de vil have.


"Vi forbereder os på at være der, hvor forbrugeren er om et nogle år." Vi ved godt, hvor fremtidens forbrugere er, eller er på vej hen, ”forklarer Rachid og afslutter:” Vores humanitære arbejde består i at finde ud af, hvor forbrugeren er, og hvor forbrugeren er de på vej hen, og så sørge for at være der”.

Relateret indhold

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023