Guide til effektivt butiksdesign

Hvis man har valgt detailhandel som sin levevej, er her nogle enkle guidelines, der kan tages i betragtning, når indretningen af butikken skal planlægges. Bag retningslinjerne står den velrenommerede detailhandelsekspert Martin M. Pegler, der har arbejdet med detailhandel i en menneskealder.

Med den rigtige belysning kan produkterne i butikken bedre bedømmes, farverne bliver værdsat, og linjerne samles. Foto: NEXT HOME, Cambridge, England. Fotograf: Andrew Townsend..

Lad der være lys

Uden den rigtige belysning kan produkterne i butikken ikke ses eller bedømmes, farverne kan ikke blive værdsat, og linjer kan ikke samles. Det betyder, at der ikke kan tages købsbeslutninger.

Lad lyset i butikken være det allerbedste, du har råd til at installere og bruge, og om nødvendigt, skær ned på noget andet og brug de ekstra penge på belysningen.

Invester i en god butiksindretning og godt inventar

Lad butikkens indretning afspejle det image og det udtryk, butikken har. Det gælder kvaliteten af produkter, niveauet og den målgruppe, man håber på at tiltrække. Stil ikke højere end dine kunders forventninger og synk ikke ned til den laveste fællesnævner, men lad butikken være det bedste, den kan være i forhold til, hvad du sælger, og hvem du henvender dig til.

Skab en behagelig og åben atmosfære

Din butik skal være kundevenlig. Gør det uimodståeligt at gå ind i den; gør det til et rart sted at være, og et behageligt sted at bevæge sig rundt. Hav en behagelig temperatur – men ikke for varmt om vinteren og ikke for koldt om sommeren. Husk at kunderne er gæster, du har inviteret ind i din forretning, så de skal føle sig velkomne og ønskede.

Din visual merchandising og displays skal være effektive

Vis dine produkter i en enkel og klar præsentation. Let at forstå og let at handle i. Tag forvirringen ud af shoppingoplevelsen ved at opbygge butikken i forhold til farver, kategori, størrelse eller pris. Alt efter, hvad din butiks speciale er, handler det om at samle produkterne i grupper. Men fortæl altid farvehistorier. Det hjælper ikke bare med til at gøre det lettere for forbrugeren at se og forstå, det hjælper også med til at gøre hele salgsområdet mere ryddeligt og organiseret. Se alt, hvad du gør ud fra forbrugerens synspunkt. Se butikken som han eller hun ser den, og hjælp din kunde med hurtigt og let at finde det, han eller hun søger.

Brug displays til at skabe liv

Brug displays i butikken til at indikere, hvor de forskellige produkttyper findes, og vis hvordan produkterne kan anvendes og sammensættes. Det er en god mulighed for at give substans og en yderligere dimension til de produkter, der ellers står i fine stakke, og som man ikke ”tør” røre. Tilføj dekorative elementer, der er oppe i tiden eller følger sæsonen.Sæt fokus på butikkens displays med godt, stærkt og flatterende lys og gør det let for forbrugeren at finde produkterne i umiddelbar nærhed af displayet.

Displays kan fungere som fokuspunkter, der kan bryde trafikken i en butik, give visuelle oplevelser der, hvor nye produkter bliver introduceret og sikre, at forbrugeren får et fuldt overblik over eksempelvis en ny serie. Displays kan også hjælpe med at lede forbrugeren igennem butikken.

Vælg lys og tekstur fremfor farver og mønstre i butiksmiljøet

Undgå kraftige mønstre og overvældende farver på vægge og gulve og tæt ved dine produktpræsentationer. Brug hellere lys og strukturerede materialer til at skabe interesse og kontrast. Forbehold de stærke accentfarver til specielle områder eller brug dem til at markere specielle lejligheder som jul, påske, sommerferie, Mors dag eller andet. Brug farverne eksempelvis på en væg til at skabe opmærksomhed omkring et display, et unikt møbel eller andet. Farver kan også bruges til at ændre det fysiske rum. Varme farver bringer visuelt væggene ind i rummet, og trækker loftet nedad, mens kølige farver visuelt giver mere luft og skubber væggene tilbage og løfter loftet.

Stil ordentlige faciliteter til rådighed

Enkle faciliteter er nødvendige i dag. Små ting betyder meget for en travl kunde, der søger såvel komfort som kvalitet.

Det, der engang var noget ekstra, er i dag en forventelig del af shoppingoplevelsen. Man skal eksempelvis kunne sidde ned. Hvad enten man trænger til en lille pause, eller man tålmodigt venter på en, der handler. Gør det derfor behageligt for den ventende besøgende – specielt de mandlige – ved at sørge for, at det er behageligt at sidde, og at der er noget at fordrive tiden med – magasiner, en avis og en god kop kaffe. 

Mødre med små børn, der trækker i dem, shopper mindre end mødre, der ved, at deres børn er i sikkerhed lige i nærheden i gang med at lege eller se en film.

Det er også lettere og mere befordrende for shoppingoplevelsen, hvis kunden ikke skal bekymre sig om tunge poser og overtøj. Overvej muligheden for at tilbyde et sted, hvor kunden kan hænge overtøjet og sætte sine poser. Kunden er din gæst – derfor skal han eller hun behandles som sådan.

Underhold kunden – men på en god måde

Underholdning! Det, der kan være behagelig og afslappende underholdning for et segment af kunder, kan være en nervepirrende oplevelse for andre. Musik er fint, men vær opmærksom på, hvilken butikkens målgruppe foretrækker, og ikke mindst hvor højt de kan lide at høre musikken.

TV-skærme kan også være rigtig god underholdning – eller de kan være irriterende – igen; det handler om målgruppen – dine kunder, og så tilføjer Martin M. Pegler: ”Og husk; stilhed kan være guld”.

En lille café i et hjørne af butikken kan også være god underholdning – og en velsignelse. Det kan være stedet, hvor kunderne kan forfriske krop og sjæl, møde venner, slappe af og gøre sig klar til en ny omgang shopping. Jo længere kunden bliver i butikken, jo længere tid tilbringer de med produkterne og jo længere tid vil de shoppe.

Service er et “must”! 

Både den ældste og nyeste trend inden for shopping er SERVICE!! Kunderne sætter pris på deres tid og deres indsats. De vil ikke vandre rundt i butikken uden mål i håb om at finde det, de har brug for. De vil have service.

Service kan være et menneske, der byder dem velkommen, og som tilbyder at hjælpe eller guide dem. Det sætter et ansigt og en stemme på butikkens image, og fjerner noget af forvirringen omkring shopping-processen.

Service kan også være let-læselige, lette at følge skilte, der guider kunden igennem butikken på en tur, der forhåbentlig ender med et køb. Kassen skal være let at finde, der skal være en købsprocedure, og i det hele taget skal betalingen være en hurtig og behagelig oplevelse.

“Flere salg tabes ved kassen, fordi der er for lang ventetid og ineffektiv service, dette sidste skridt i købsprocessen er den ultimative test af detailhandlerens omsorg for kunden”, mener Martin M. Pegler. ”Det er det, kunden husker, og som vil have betydning for, om han eller hun vender tilbage til butikken. Og så skal man huske at returpolitik, og opfølgning efter salget også er service, og en del af butikkens image.

Interaktion er det nye “buzz word” i detailhandel. Kunderne interagerer med produkterne. Men den bedste form for interaktion i en detailbutik er interaktionen mellem to mennesker: kunden og detailhandleren.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023