Frustrationen var drivkraften

”Det handler i bund og grund om ”jobs to be done”. Om at alt det, der bare skal gøres, bliver gjort automatisk i én arbejdsgang, så man i stedet kan koncentrere sig om det, der giver indtjening”, forklarer Joachim Sønderborg Mathiassen, der har udviklet Xilium, som samler og automatisere mange funktioner, virksomheder i dag har, i ét program.

Jeg drived af at udvikle innovative og smarte ideer, så vores hverdag bliver lettere", siger Joachim Sønderborg Mathiassen. Foto: Xilium.

De fleste virksomheder kender problemet, når salgsplatformen, faktureringsprogrammet og økonomiprogrammet, alle har hver sin dyre licens – og absolut ikke taler sammen. Når webshoppen ikke ”taler” med lageret, og når bunken af små opgaver hober sig op og tager tid fra det væsentlige i virksomheden.

Det er frustrerende, og det var også Joachim Sønderborg Mathiassens egen frustration over, at de systemer, der findes på markedet, ikke rigtigt fungere – ikke arbejder sammen og på ingen måde er brugervenlig, der gjorde, at han nu har udviklet Xilium, der kan automatisere og integrere systemer, arbejdsgange og processer under ét. ”Systemet kan pushe og hente data alle steder, og det kan forene salgssystemet på iPad’en, med økonomisystemet uanset om det er e-conomic, Dinero eller et tredje system”, forklarer Joachim, der fastslår, at formålet med udviklingen af Xilium ganske enkelt er at gøre processerne nemmere og mere enkel at arbejde med.

”Det handler egentlig om ”jobs to be done”. Om at alt det, der bare skal gøres, bliver gjort i én arbejdsgang af systemet, så der er langt færre manuelle og tidskrævende processer”, forklarer Joachim.

Så når man som sælger står med en kunde, hvad enten det er på en messe eller ude hos kunden, har man hele sit produktprogram med på iPad’en, og det er let at finde rundt i med beskrivelser og billeder, og alle kunderne er registrerede, så de også let kan findes.

Når en kunde har købt varer, kan man give detailkunden adgang til systemet, så butikken selv kan gå ind og se, hvad de har købt, hente markedsføringsmateriale med billeder i de rigtige størrelser og tilhørende tekst, og de kan selvfølgelig bestille direkte i systemet, enten ved at scanne stregkoden på varen, søge i produktkataloget eller ved at finde den i deres tidligere ordre, hvorefter de hurtigt kan føje varen til en ordre.

”Når varen er købt, får lageret automatisk besked, varen sendes afsted, og der genereres en faktura, som efterfølgende lægges over i økonomisystemet”.

Xilium er ét integrerende værktøj. Foto: Xilium.

Jeg har spurgt brugerne

Joachim har talt med en række potentielle brugere for at høre, hvad de mener, et samlende system skal kunne, og han fortæller, at planen er, at det løbende skal udvikles, ligesom det kan tilpasses den enkelte virksomhed.

”I dag betaler man licenser og abonnementer månedligt til en række forskellige platforme og softwareleverandører. Min tanke er, at alt skal samles i ét. Det gør det daglige arbejde betydeligt lettere – og naturligvis billigere”.

Noget af det, leverandørerne i design- og interiørbranchen bruger mange ressourcer på, er at levere produktbilleder og -info til detailbutikkernes. Det har han tænkt ind i systemet, så man i stedet for flere dages arbejde kan nøjes med få timer.

Systemet kan nemlig også spørge bagud. Så mangler der informationer i det skema, der skal udfyldes, sender systemet en mail til producenten om, at de og de informationer mangler.

Men der er selvfølgelig en række andre issues i branchen, der kan have indvirkning på indtjeningen. Det kan være fragtrater eller dollarkurser. ”Her kan man få Xilium til at reagere, hvis man f.eks. har lagt ind, at man vil have en fortjeneste på 40 pct. på et produkt, og at det af den ene eller den anden grund pludselig ikke er muligt, og man kan tage action”.

Når siden er hvid, er de forhandlernes priser, når den er mørk er det leverandørens. Foto: Xilium.

Fra produktion til butik

Tanken er optimalt set, at systemet skal kunne benytte fra produktion til butik. ”Melder producenten, at produktionstiden stiger, så kan systemet automatisk fortælle butikken, at den og den vare, som du plejer at købe, skal købes nu, fordi produktionstiden er øget, så du ikke løber tør”.

Men butikkerne eller producenterne behøver dog ikke være hooket direkte op på systemet, for at det fungerer. I stedet for direkte forbindelse kan der sendes en mail med et link.

Lagerstyring vil også fremadrettet være en del af Xilium, der lanceres i begyndelsen af 2023, hvorefter det vil blive udbygget, og systemet kan naturligvis også integreres med en B2B webshop, der i øvrigt kan startes op forholdsvis nemt, og hvor systemet selv lægger varerne op, når de er kommet ind på lageret.

Priserne på systemet bliver modulbaseret, så man selvfølgelig ikke betaler for mere end de funktioner man har behov for og derved vil Xilium være en billigere løsning end de mange forskellige systemer, virksomhederne betaler for i dag.

Joachim fremhæver, at en venlig og kompetent support naturligvis også er tilgængelig. ”Vi ved, hvor kritisk det kan være, når man står med en software, som bare ikke virker. Her er det altafgørende, at brugerne hurtigt kan få hjælp til deres problem. For selvom systemet bliver testet og alle funktioner udvikles brugervenligt, ved vi jo godt, at der vil opstå problemer, men dem vil vi forsøge løse hurtigt”.

Alle produkter lægges ind og kan hentes på alle platforme; salgssystem, webshop m.v. Foto: Xilium.

Bygget alt fra bunden

Xilium softwaren har Joachim bygget fra bunden i samarbejde med sine ansatte. Dette giver plads til innovation og mulighed for bedre at tilpasse softwaren til brugernes. ”Vi begyndte selve udviklingen i februar 2022, men helt tilbage i 2005 udviklede vi de første systemer til styring af virksomheders processer, så det er ikke helt nyt for os”. Og han opfordrer potentielle brugere til allerede nu at gå ind på hjemmesiden og fortælle om deres tidskrævende arbejdsgange. 

Joachim har desuden virksomheder indenfor digital skiltning til virksomheder, infoskærme til kommuner, samt musik-TV og virtuel fitness, der bruges i fitnesscentre over hele verden.

”Jeg er typen, der drives af at udvikle innovative ideer, så vores hverdage kan blive nemmere og smartere”. I 2018 færdiggjorde Joachim en uddannelse på MIT i implementering af kunstig intelligens i virksomheder, han udviklede herefter en platform til beslutningsstøtte i samarbejde med Mayo Clinic i USA.

Med programmet Xilium kan design- og interiørbranchen fremadrettet glæde sig til smarte og intelligente løsninger til en nemmere hverdag.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023