Frustrationen var drivkraften

”Det handler i bund og grund om ”jobs to be done”. Om at alt det, der bare skal gøres, bliver gjort automatisk i én arbejdsgang, så man i stedet kan koncentrere sig om det, der giver indtjening”, forklarer Joachim Sønderborg Mathiassen, der har udviklet Xilium, som samler og automatisere mange funktioner, virksomheder i dag har, i ét program.

Jeg drived af at udvikle innovative og smarte ideer, så vores hverdag bliver lettere", siger Joachim Sønderborg Mathiassen. Foto: Xilium.

De fleste virksomheder kender problemet, når salgsplatformen, faktureringsprogrammet og økonomiprogrammet, alle har hver sin dyre licens – og absolut ikke taler sammen. Når webshoppen ikke ”taler” med lageret, og når bunken af små opgaver hober sig op og tager tid fra det væsentlige i virksomheden.

Det er frustrerende, og det var også Joachim Sønderborg Mathiassens egen frustration over, at de systemer, der findes på markedet, ikke rigtigt fungere – ikke arbejder sammen og på ingen måde er brugervenlig, der gjorde, at han nu har udviklet Xilium, der kan automatisere og integrere systemer, arbejdsgange og processer under ét. ”Systemet kan pushe og hente data alle steder, og det kan forene salgssystemet på iPad’en, med økonomisystemet uanset om det er e-conomic, Dinero eller et tredje system”, forklarer Joachim, der fastslår, at formålet med udviklingen af Xilium ganske enkelt er at gøre processerne nemmere og mere enkel at arbejde med.

”Det handler egentlig om ”jobs to be done”. Om at alt det, der bare skal gøres, bliver gjort i én arbejdsgang af systemet, så der er langt færre manuelle og tidskrævende processer”, forklarer Joachim.

Så når man som sælger står med en kunde, hvad enten det er på en messe eller ude hos kunden, har man hele sit produktprogram med på iPad’en, og det er let at finde rundt i med beskrivelser og billeder, og alle kunderne er registrerede, så de også let kan findes.

Når en kunde har købt varer, kan man give detailkunden adgang til systemet, så butikken selv kan gå ind og se, hvad de har købt, hente markedsføringsmateriale med billeder i de rigtige størrelser og tilhørende tekst, og de kan selvfølgelig bestille direkte i systemet, enten ved at scanne stregkoden på varen, søge i produktkataloget eller ved at finde den i deres tidligere ordre, hvorefter de hurtigt kan føje varen til en ordre.

”Når varen er købt, får lageret automatisk besked, varen sendes afsted, og der genereres en faktura, som efterfølgende lægges over i økonomisystemet”.

Xilium er ét integrerende værktøj. Foto: Xilium.

Jeg har spurgt brugerne

Joachim har talt med en række potentielle brugere for at høre, hvad de mener, et samlende system skal kunne, og han fortæller, at planen er, at det løbende skal udvikles, ligesom det kan tilpasses den enkelte virksomhed.

”I dag betaler man licenser og abonnementer månedligt til en række forskellige platforme og softwareleverandører. Min tanke er, at alt skal samles i ét. Det gør det daglige arbejde betydeligt lettere – og naturligvis billigere”.

Noget af det, leverandørerne i design- og interiørbranchen bruger mange ressourcer på, er at levere produktbilleder og -info til detailbutikkernes. Det har han tænkt ind i systemet, så man i stedet for flere dages arbejde kan nøjes med få timer.

Systemet kan nemlig også spørge bagud. Så mangler der informationer i det skema, der skal udfyldes, sender systemet en mail til producenten om, at de og de informationer mangler.

Men der er selvfølgelig en række andre issues i branchen, der kan have indvirkning på indtjeningen. Det kan være fragtrater eller dollarkurser. ”Her kan man få Xilium til at reagere, hvis man f.eks. har lagt ind, at man vil have en fortjeneste på 40 pct. på et produkt, og at det af den ene eller den anden grund pludselig ikke er muligt, og man kan tage action”.

Når siden er hvid, er de forhandlernes priser, når den er mørk er det leverandørens. Foto: Xilium.

Fra produktion til butik

Tanken er optimalt set, at systemet skal kunne benytte fra produktion til butik. ”Melder producenten, at produktionstiden stiger, så kan systemet automatisk fortælle butikken, at den og den vare, som du plejer at købe, skal købes nu, fordi produktionstiden er øget, så du ikke løber tør”.

Men butikkerne eller producenterne behøver dog ikke være hooket direkte op på systemet, for at det fungerer. I stedet for direkte forbindelse kan der sendes en mail med et link.

Lagerstyring vil også fremadrettet være en del af Xilium, der lanceres i begyndelsen af 2023, hvorefter det vil blive udbygget, og systemet kan naturligvis også integreres med en B2B webshop, der i øvrigt kan startes op forholdsvis nemt, og hvor systemet selv lægger varerne op, når de er kommet ind på lageret.

Priserne på systemet bliver modulbaseret, så man selvfølgelig ikke betaler for mere end de funktioner man har behov for og derved vil Xilium være en billigere løsning end de mange forskellige systemer, virksomhederne betaler for i dag.

Joachim fremhæver, at en venlig og kompetent support naturligvis også er tilgængelig. ”Vi ved, hvor kritisk det kan være, når man står med en software, som bare ikke virker. Her er det altafgørende, at brugerne hurtigt kan få hjælp til deres problem. For selvom systemet bliver testet og alle funktioner udvikles brugervenligt, ved vi jo godt, at der vil opstå problemer, men dem vil vi forsøge løse hurtigt”.

Alle produkter lægges ind og kan hentes på alle platforme; salgssystem, webshop m.v. Foto: Xilium.

Bygget alt fra bunden

Xilium softwaren har Joachim bygget fra bunden i samarbejde med sine ansatte. Dette giver plads til innovation og mulighed for bedre at tilpasse softwaren til brugernes. ”Vi begyndte selve udviklingen i februar 2022, men helt tilbage i 2005 udviklede vi de første systemer til styring af virksomheders processer, så det er ikke helt nyt for os”. Og han opfordrer potentielle brugere til allerede nu at gå ind på hjemmesiden og fortælle om deres tidskrævende arbejdsgange. 

Joachim har desuden virksomheder indenfor digital skiltning til virksomheder, infoskærme til kommuner, samt musik-TV og virtuel fitness, der bruges i fitnesscentre over hele verden.

”Jeg er typen, der drives af at udvikle innovative ideer, så vores hverdage kan blive nemmere og smartere”. I 2018 færdiggjorde Joachim en uddannelse på MIT i implementering af kunstig intelligens i virksomheder, han udviklede herefter en platform til beslutningsstøtte i samarbejde med Mayo Clinic i USA.

Med programmet Xilium kan design- og interiørbranchen fremadrettet glæde sig til smarte og intelligente løsninger til en nemmere hverdag.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Maison & Objet: Tre "What’s New?"-rum inspireret af sur/reality-temaet

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023