Formland står stærkt
Styrkes butikkerne, styrkes udstillerne og branchen. Sådan lyder det fra projektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm fra Formland. Hun håber, at indkøberne bliver på messen et par dage, besøger alle udstillerne, ser alle nyhederne og bliver inspireret til at skabe unikke købsoplevelser og til at drive en fremtidsrettet butik.
”Jo flere udstillere, der er til at hente besøgende til messen, og jo større en del af den danske designplatform, der kan samles, jo stærkere står messen overfor såvel de danske som de udenlandske besøgende. Derfor er vi rigtig glade for, at store danske virksomheder som Normann Copenhagen og Rosendahl igen har valgt at udstille på messen efter nogle års pause, ligesom en lang række både velkendte og nye brands har det”. Det siger Formlands projektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm.
Hun fortæller, at såvel antallet af udstillere som besøgende forventes at være status quo i forhold til messen i 2018, ligesom hun forventer, at antallet af udenlandske besøgende også er status quo. ”Til messen i 2018 kom der besøgende fra 38 lande, og vi forventer også denne gang besøgende fra over 30 lande”, siger hun”.
Mai-Britt Risvig Flyvholm fortæller, at man på Formland tænker i oplevelsesbundlinje; på den samlede oplevelse, de besøgende får med hjem. Det gælder nye spændende brands og produkter på standene, og det gælder inspiration og information, der kan være med til at styrke de besøgendes forretninger.
Formlands trendzone
Et af de helt store trækplastre på messen er Formlands trendområde, hvor man denne gang forener industriel orden og kunstnerisk kaos.
”Vi hylder 100-året for Bauhaus-stilen, og design og kunst sammensmeltes på trendzonen VÆRKET skabt af designduoen STUDIE FLYHELSTED.
”Navnet referer både til et fabriksværk og et kunstnerisk værk. Vi er bevidst gået med en dobbelttydig titel, fordi den afspejler de tendenser - og de mange retninger - vi ser i interiør- og designbranchen lige nu, hvor ting både kan være masseproducerede, men også unika og håndlavede”, fortæller Mille Fly fra STUDIE FLYHELSTED, som suppleres af kollegaen Sofie Helsted:
”Trendzonen er særligt inspireret af de udtryk, vi kender fra den toneangivende tyske designskole Bauhaus, der i år har 100-års jubilæum, idet vi ser et stort stilskifte tilbage til Bauhaus-periodens designæstetik med fokus på funktionalitet, enkelthed, renhed og minimalisme”, forklarer hun.
Trendzonens omgivelser bygges op som en fabrik - et værk - mens der under messen også skabes et kunstnerisk værk. Ligesom man i gammel tid stemplede ind på fabrikken om morgenen, har designduoen lavet en kunstinstallation, hvor besøgende kan stemple ind og på den måde blive en del af kunstværket.
”Kunstværket skaber en fællesskabsfølelse, men det kræver fysisk tilstedeværelse. Vi håber på at se en drejning henimod det personlige møde, for det er virkelig vigtigt og givende - noget, som man i høj grad oplever, når man deltager på Formland”, lyder det fra Sofie Helsted.
Trendzonens mange spændende indtryk kan absorberes i det tilhørende spisested, der passende har fået navnet KANTINEN. Her vil kokke fra NORD servere økologiske forfriskninger - topgastronomi på gadeplan.
Vi glæder os meget til at præsentere inspiration på højt niveau for interiør- og designbranchen i fællesskab med vores dygtige samarbejdspartnere.
Mai-Britt Risvig Flyvholm
Et sammensat oplevelsesunivers
I trendcaféen Café Composé har designparret HØEG+MØLLER etableret et sammensat univers, hvor der både mikses, matches og u-matches på tværs af farver, former, mønstre og materialer. Caféen indrettes med båse til de mere intime spiseoplevelser, et langbord til de uformelle hyggestunder samt et oplevelsesunivers, der giver besøgende inspiration til at sammensætte farver og produkter på helt nye måder.
På begge trendområder kan man naturligvis opleve massevis af produkter fra udstillerne.
”Vi glæder os meget til at præsentere inspiration på højt niveau for interiør- og designbranchen i fællesskab med vores dygtige samarbejdspartnere”, fastslår Mai-Britt Risvig Flyvholm.
Foruden trendzonerne kan de besøgende glæde sig til at opleve stærke foredrag på Speak Up scenen.
”Vi har sammensat et stærkt program. I bund og grund handler det jo om, hvordan man styrker butikkerne. For jo stærkere butikkerne er, jo stærkere står leverandørerne og dermed udstillerne og branchen som helhed”, siger Mai-Britt.
Derfor kan man lytte til foredrag om alt fra, hvordan man styrker sit online salg og sin online tilstedeværelse til foredrag om, hvad forbrugerne efterspørger, hvad trenden er, de største marketingtrends i 2019+, hvad musik betyder for kundernes købelyst, og hvad abonnementer betyder for interiørbranchen. Hvordan man skaber forretning med den digitale kommunikation, og om service som fremtidens forretningsmodel. Stefan Nilsson fortæller om det nye begreb co-living, og man kan få et indblik i, hvordan man indretter sig med den nye digitale verden.
”Herudover har vi fået Abigail Bruce fra Pantone til at komme og fortælle om ”Pantones trend- and color themes for SS20”. Hun vil give et unikt glimt ind i de generelle forbruger- og farvetrends for SS 20 fra verdens førende inden for farver”, fortæller Mai-Britt, og hun fortsætter:
”Vores mål er, at vi skal finde på noget unikt hver gang. Men det skal gerne være så relevant, at det smitter af på tilhørerne, så de herefter kan skabe noget unikt ude i butikkerne. For vi skal være med til at styrke butikslivet og dermed forhåbentlig stoppe butikslukningerne i branchen”.
Mai-Britt fortæller, at der er stor interesse for foredragene, og at de besøgende via indgangsbilletten til Formland får adgang til foredrag, der ellers kan være økonomisk tungt for butikkerne at deltage i. Hun anbefaler også, at man som indkøber bruger et par dage på messen. Besøger alle udstillerne, ser alle de nye produkter, og samtidig bliver klædt på til at styrke forretningen på den lange bane. ”Et af Formlands særkender er vores oplevelsesunivers. Og det er en af grundene til, at vi på vores spring messe i 2019 havde en stor besøgsfremgang”.
Mere inspiration
Men inspirationen stopper ikke her. Selected by er flyttet til hal E og har fået et nyt format. Denne gang vil fire influencers skabe hver deres 20 kvm store område, defineret af hver deres røde tråd. De fire er: Allan Torp fra Bungalow5, Louise Dorph og Anette Eckmann samt Bahne i Frederiksberg Centret, der sidste år vandt Designbaseprisen og GIA awarden i Chicago. ”Netop derfor er det spændende at se, hvad de kan, og hvilket univers de kan skabe”, lyder det fra Mai-Britt Risvig Flyvholm.
Et bæredygtigt univers ”We care” har man også skabt denne gang. Det handler om at genbruge, om bæredygtighed og om at tage ansvar. I hal E vil der være en udstilling af produkter skabt af genanvendte materialer - deriblandt No Waste Concept og Recycling.
”I forbindelse med udstillingen vil der desuden være en liste over alle de udstillere på Formland, der arbejder med bæredygtighed, så de besøgende kan danne sig et overblik”, slutter Mai-Britt Risvig Flyvholm, der glæder sig til at slå dørene op til Formland Autumn 2019.