Formex med stor dansk indflydelse
Formex er netop gennemført i Stockholm. Denne gang med færre udstillere og færre besøgende, men dog med humøret i behold, for de besøgende, der kom på messen, var de rigtige, lød det gennemgående fra udstillerne.
Det svenske marked er vigtigt for mange danske brands. Derfor er Formex en vigtig messe. Desværre var der denne gang en nedgang på 20-25 pct. i antallet af såvel udstillere som besøgende, men antallet af danske udstillere er stadig stort, den danske indflydelse på messen er markant, og blandt de danske udstillere, der var på messen, var der tilfredshed.
Den netop afsluttede messe stod for en stor dels vedkommende i farvens tegn. Det overordnede tema for messen var The New Palet og herunder præsenterede man trendtemaerne More is More med en legende og kraftfuld farveholdning. ”Farve er en vigtig del af den moderne indretning”, lød det bl.a. fra Formex’ projektchef Christina Olsson.
Men som det er med trenden, er der altid en modpol, og derfor handler det også om at tage ansvar og arbejde med bæredygtighed og holdbarhed i sine produkter. Det gjaldt bl.a. trendretningen Kindful Soul, ligesom New Materialism ligeledes bygger på det naturlige og diskrete udtryk.
Forandringer i detailbranchen
Det er ingen hemmelighed, at detailhandlen befinder sig i en hård periode lige nu med store forandringer. Netop derfor bliver den oplevelsesbaserede butik stadigt vigtigere. Det betyder, at der stilles nye krav til butiksindehavere og kæder.
”Det er en god forandring, der sker, fordi vi på sigt helt sikkert vil komme til at se flere nye spændende samarbejder og partnerskaber i detailhandlen. Der er fokus på service, og det betyder, at mange butikker tvinges til at tænke anderledes og nyt”, lyder det fra Christina Olsson, og hun mener, at netop i foranderlige tider som disse kan messen være en stor hjælp og inspirationskilde for såvel butiksindehavere som personale.
”Formex er en slags palet af information, viden og storytelling, og herudover får de besøgende mulighed for at lægge ordrer, og på standene kan man få inspiration til hvordan, man kan præsentere varerne i sin butik”.