Et livsstilsvarehus på en spændende vækstrejse
H. Skjalm P har været en del af den københavnske interiørscene 68 år, og butikken har altid været kendt for høj kvalitet og god kundeservice. Det er da også grundstenene i den vækstrejse, som H. Skjalm P har været igennem de seneste år, hvor det smukke hus på Nikolaj Plads har udviklet sig til et livsstilsvarehus. Og udviklingen er slet ikke stoppet…
”Vi vil skabe et livsstilsvarehus på Nikolaj Plads, og vi er i fuld gang. Der er sket rigtig meget allerede, men vi er slet ikke færdige – og det bliver vi forhåbentlig aldrig. Vi vil begejstre kunderne, og give dem oplevelser. Vi er på en rejse, der aldrig må stoppe, og den skal være spændende. For os og ikke mindst for vores kunder”.
Det siger Rachid Moula, der de seneste otte år har været CEO i H. Skjalm P. For ham skal H. Skjalm P være stedet, hvor tingene sker, og hvor kunderne inspireres til at tænke anderledes. ”Vi skal hele tiden være et hus i bevægelse. I forhold til vores detailkunder og i forhold til vores engroskunder”, fortæller Rachid.
Hans mål er at skabe et hus, hvor der er højt til loftet, og hvor der er plads til at være kreativ. Et varehus til hele boligen, hvor man som kunde kan gå på opdagelse og finde alt fra de yndigste små babysko, plaider i skønne kvaliteter, franske chokoladefisk og belysning til hardcore køkkenudstyr: Kraftige jernpander, stentøjsstel og unikke skærebræt fremstillet af genbrugstræ fra nedrevne bygninger.
Vi begynder med en rundtur i det smukke, gamle hus, hvor butikken bygges om med kæmpestor respekt for den gamle bygning. De rå mure står uberørte, og de unikke, gamle features pilles der ikke ved. Men der tænkes nyt – ingen tvivl om det. I kælderetagen, der rummer alt til køkkenet, går vi ud i baglokalet, og Rachid og Concept- og Project manager Trille Irn fortæller, at her skal der, så snart man har tilladelsen fra kommunen, bygges et fungerende køkken som taget ud af Babettes gæstebud, men med gedigne og lækre produkter anno 2022. Et sted, hvor kokke kan kokkerere til events arrangeret for kunderne.
Lige nu bygges der ud i kælderen, men Rachid fortæller også, at planen forsat er at udvide, da bl.a møbler er et stort ønske at gå mere ind i.Udover butikkerne, rummer huset på 1. sal, showroom for B2B kunder og kontor for både salgsteamet og design & produktudviklingsteamet.
H Skjalm P ejes af Lisbeth Westergaard, der i mange år drev virksomheden med sin mand H. Skjalm P. Hun er 97 år, men det betyder ikke, at hun ikke gerne vil have en finger med i spillet, når der skal udvikles. ”Hun er en kæmpestor vidensbank, som vi nyder godt af at kunne trække på”, lyder det fra Rachid og Trille. Hver dag briefes hun, og flere gange om ugen, får hun en guided tur i butikken, så hun hele tiden kan følge med i, hvad der sker.
Hos os har vi et princip om, at der ikke er noget, der ikke kan lade sig gøre...
Trille Irn
Vi lytter til kunderne
Hvor er kunderne på vej hen, og hvor er vi på vej hen som samfund og fællesskab, er noget Rachid og Trille hele tiden har for øje, og netop derfor er det også slut med den tid, hvor huset på Nikolaj Plads ”bare” var en butik. ”I dag skal vi give kunderne oplevelser – uden at det koster dem noget, men som de kan tage med sig hjem”.
Men traditionerne betyder også noget i H. Skjalm P – fordi de betyder noget for kunderne. ”Til jul er der f.eks. mange, der kommer i butikken som en fast tradition. Det skal vi værne om og give dem en juleoplevelse, for tager vi taletid, skal vi have noget på hjerte”, lyder det fra Trille.
Så i butikken finder man en unik kombination af spændende nytænkning og en værnen om traditionerne, historien og værdierne. ”Og uanset, hvor meget vi udvikler os, vil vi samtidig gøres os umage for at passe på det, der har skabt butikken igennem 68 år”, tilføjer Rachid, og han siger, at det egentlig ikke er så svært: ”Vi tager altid udgangspunkt i, hvad kunderne vil have”.
Vi vil være så bæredygtige som muligt
Det er også en af grundene til, at man for et par år siden tog en beslutning om at alle varer i butikken, skal være så bæredygtige som muligt.
Alle H.Skjalm P's egne tekstil kollektioner bliver i dag produceret i økologisk GOTS certificeret bomuld, og alt andet i kollektionen fremstilles på fabrikker med en ansvarlig tilgang. De dele af produktionen, der kan produceres i Europa, bliver det, og resten produceres på fabrikker, hvor et mangeårigt samarbejder skattes højt”.
Rachid har besøgt fabrikkerne, hvor han ved selvsyn har konstateret, at der sættes fokus på ansvarlighed.
Med et farvel til de orange plastgrydeskeer måtte man også sige farvel til mangeårige leverandører. Men det var en konsekvens, der skulle tages. ”Vi tog beslutningen, fordi vi kunne se tendensen i tiden. I begyndelsen var der en del kunder, der ikke helt forstod, at de ikke længere kunne købe de køkkenskåle i plast, de plejede, men ret hurtigt vænnede de sig faktisk til de nye, mere bæredygtige varer, og i dag får vi kun ros for beslutningen”.
I en tilstødende butik har man desuden skabt en økologisk butik med alt fra tekstiler og dyner til kropsplejeprodukter og tøj, der for 98 pct. vedkommende er designet af danske virksomheder og naturligvis fremstillet i økologiske, naturlige materialer.
Det handler om relationer
For Rachid er relationer alfa og omega. Og det gælder i alle sammenhænge; med leverandørerne, med kunderne- både retail og engros – og med medarbejderne. ”For er relationerne gode, kan man få meget til at ske”, siger han.
Han slår også fast, at den vækstrejse, H. Skjalm P har været på, ikke har kunnet lade sig gøre uden kundernes opbakning. ”Derfor betyder etik og moral rigtig meget for os, og vi gør rigtig meget ud af at mødes med kunderne, der hvor de er. Gøre os umage og give den bedst mulige service.
Og når vores kunder tæller alle fra studerende, ambassadører, ja selv Statsministre, og de bliver ved med at komme igen, så må der være fordi, vi gør noget rigtigt”, siger Rachid med et smil.
Han tager også selv service til et helt nyt niveau, og lagt ud over, hvad man kan forvente. Han fortæller bl.a. om et ægtepar, der købte en del varer i butikken, og som skulle ud at spise efterfølgende. De lod varerne stå, og da de var færdige med middagen senere på aftenen, mødtes han med dem, lukkede butikken op, og de fik deres varer.
En service som det, er bedre end noget, der kan betales for penge.
”Men der er det, der skal til, når vi skal have kunderne til at køre til København og handle her frem for at købe varerne på nettet.
Både de loyale mangeårige kunder og de nye unge kunder køber i dag ind på værdier. Det er bæredygtighed, det er ansvarlighed, og det er kundeoplevelsen og den gode service”.
Og Trille supplerer med at slå fast, at detailhandlen i dag i højere grad skal møde kunden hvor de er og lytte til, hvad kunderne vil have.
”Hos os har vi et princip om, at der ikke er noget, der ikke kan lade sig gøre. Vi har en stor fleksibilitet, og vi får tingene til at ske. Om det er 50 tallerkener, der skal designes og produceres til en restaurant, eller det er en vare, der skal skaffes til en forbruger”.
Mange bolde i luften
”Rachid kaster 30 bolde op i luften, jeg forsøger at gribe dem, der giver mest mening, og så løber vi sammen”. Sådan beskriver Trille sit samarbejde med Rachid. Et samarbejde, der i høj grad er skyld i den vækstrejse virksomheden har været på de senere år.
Men Rachids holdning er også, at skal H. Skjalm P være det boligvarehus, han drømmer om, skal der ske noget, og han er ikke bange for at rulle ærmerne op og gribe malerkosten kl. 5 om morgen for kl. 10 at tage det pæne tøj på og ekspedere kunder i butikken.
”For seks år siden besluttede vi, at vi ville gøre H. Skjalm P til kundernes foretrukne sted at handle ting til boligen og samtidig give dem den respekt, de har fortjent.
Og målet om at være et bolighus for unge som gamle er nået. I dag kommer kunder, der har handlet i butikken igennem 50 år, og der kommer helt unge mennesker, der skal starte nyt hjem.
Rachid er helt klar over den store betydning, personalet har haft for transformationen, og samarbejdet er baseret på tillid.
”Det er som en bil uden benzin – den kører ingen steder, og det gør vi heller ikke uden medarbejderne”, siger Rachid og kalder medarbejderne for personal shoppers, som man ikke skal bestille tid hos, men som er på job og klar til at hjælpe kunderne dagen igennem, hvad enten det gælder ønskelister til et bryllup eller en smuk borddækning til en konfirmation. ”De er dedikerede og vi har en fantastisk team spirit”.
Tilliden findes også i forholdet til leverandørerne, i forhold til kunderne på alle plan og i forhold til virksomhedens ejer, Lisbeth Westergaard, der stoler på, hvad Rachid og Trille planlægger.
”Det er vigtigt, at virksomheden er dynamisk og i udvikling, og at vi driver den så transparent som muligt. Det betyder også, at en del af vores engroskunder kigger vores vej i forhold til at skabe et inspirerende butiksmiljø, og det er de mere end velkomne til, for jo flere inspirerende fysiske butikker, der er i branchen, jo bedre trives den”, er Rachid og Trille enige om.
En webshop har H. Skjalm P naturligvis også. Den blev etableret for fire år siden, og tegner sig i dag for en tredjedel af omsætningen. Virksomhedens lager ligger i Brøndby, og de er også her, den voksende webshop fremadrettet holder til, eller som Rachid siger det: ”De er nu blevet voksne nok til at flytte hjemmefra, og det giver os plads til yderligere udvidelser”.
H. Skjalm P-ånden
Ånden i H. Skjalm P fornægter sig ikke. ”Vi er som et tandhjul. Alle skal være med, for at maskineriet kører. Men selv om vi er som en familie, kræver det benhårdt arbejde, hvis butikken skal ligge her 68 år mere. Og det synes vi, den skal”, lyder det fra Rachid og Trille.
Siden Rachid kom til, har hele huset gennemgået en gennemgribende modernisering, fra indretning og opbygning til teknologi – uden at det dog har mistet sin kant.
På engrossiden har H. Skjalm P kunder i 26 lande i Europa, Asien og USA, med de nordiske lande som de største.
Derfor er Formland også et sted, man er med samt Maison et Objet i Paris. ”Men vi kigger også mod bl.a. Ambiente i Frankfurt”, lyder det.
Så H. Skjalm P er fortsat på sin udviklingsrejse. Endestationen er bestemt ikke nået endnu. For som Rachid afslutningsvis siger det: ”Den når vi forhåbentlig aldrig, for når man ikke udvikler og tænker nyt, er man gået i stå. Men det er også vigtigt, at det sker ordentligt. Det skal føles rigtigt”.