Et alvorligt budskab
Historien om 'Det Usynlige Barn' af Tove Jansson fra 1962 danner motiv for en ny serie af porcelæn fra Mumi By Arabia.
I fortællingen tager Mumifamilien imod en ny gæst; den lille og vanrøgtede pige Ninni, som er blevet usynlig. Hun er bange for at tale, lege og le og kun en klokke om hendes hals fortæller Mumitroldene, hvor hun er. Men med venlighed og omsorg fra familien begynder Ninni langsomt at blive synlig igen og til sidst, da hun tør at vise sine følelser, kommer hendes ansigt til syne.
Den klassiske historie behandler et alvorligt emne som mishandling af børn og har længe været efterspurgt. Men der er en årsag til at Ninni-serien først lanceres i år.
”Vi ønskede at introducere Ninni-serien i dette år (2019 red.), fordi det i år er 30 år siden, at FN’s Børnekonvention blev vedtaget,” forklarer Nora Haatainen, fra Fiskars licence business unit.
Og opbakningen til den alvorlige sag forstærkes af, at 1 euro af salget for hver Ninni-kop går til Red Barnet.