Endnu en dansk designvirksomhed er solgt

Kapitalfonden Polaris køber majoriteten af designvirksomheden Menu.

Der har de seneste uger været en del snak om hvorvidt designvirksomheden Menu var blevet solgt og efter indehaver Bjarne Hansen selv sagde til Børsen at et salg var nært forestående, har der været spekulationer om køberen og prisen af virksomheden. Nu er handlen så faldet på plads og det er blevet offentliggjort at det er kapitalfonden Polaris, der har købt majoriteten af Menu.

Salget af virksomheden kommer efter flere år med lønsom vækst, der især skyldes en total re-positionering af brandet i 2012, hvor Menu transformerede produktporteføljen fra alene at henvende sig til detailsegmentet ved at tilføje en række møbler og lamper samt moderne brugskunst i det voksende affordable luxury-segment. Væksten skal nu yderligere styrkes efter salget og investeringen fra Polaris.

”Menu har gennemgået hastig vækst og en særdeles positiv udvikling i de senere år, og vores markeder byder på attraktive vækstmuligheder, som vi ser frem til at udnytte i samarbejde med Polaris. Vi er glade for at få en kapitalstærk og professionel ejer, der med indgående erfaring fra opbygningen af andre vækstvirksomheder kan bidrage til at styrke vores systemer og processer og tilbyde værdifuld videndeling på områder som produktudvikling og salg. Vi er sikre på, at Polaris er den rette partner for Menu i den spændende fase, vi står over for”, siger Bjarne Hansen, administrerende direktør, Menu i en pressemeddelelse.

Med afsæt i den nyere skandinaviske designtradition skaber Menu i samarbejde med talentfulde designere kvalitetsprodukter, som møbler, lamper og accessories, der sælges til mere end 40 lande. I dag har virksomheden hovedkontor på Nordhavn og beskæftiger 63 medarbejdere.

Efter handlen ejer Polaris nu omkring 70 pct. af virksomheden, mens familien Hansen og ledende medarbejdere ejer resten. Den daglige ledelse af Menus fortsætter uændret. Hverken Menu eller Polaris har ønsket at oplyse købe­summen.

”Menu har skabt et stærkt brand, en spændende pipeline af lovende produkter og en virksomhed med et betydeligt og skalerbart udviklingspotentiale. Vi er overbevist om, at Menu har de helt rette forudsætninger for at fortsætte og accelerere successen i et spændende globalt marked, og vi ser meget frem til at bidrage til at forløse potentialet. Vi vil gøre vores for at skabe de helt rette rammer for at skærpe de interne processer og styrke virksomhedens produktudvikling og salg, så Menus design kan komme ud til endnu flere professionelle og private kunder”, siger Jan Johan Kühl, Managing Partner i Polaris i pressemeddelelsen.

Om Menu
I 1979 stiftede Bjarne Hansens far, Simon Hansen firmaet Danish Steel House, der primært producerede stålfade og senere blev særligt populære med 1980’erne og 1990’ernes elskede Irish Coffee sæt i glas og stål. Efter 10 år rundede salget 10 mio. Bjarne Hansen kom ind i virksomheden som 21-årig og i 1998 skiftede han navnet til Menu. I dag er Simon Hansen over 80 år og har for længst givet ledelsen af Menu videre til sin søn, Bjarne Hansen.

Om Polaris
Den dansk-svenske Kapitalfond Polaris har eksisteret i 20 år og ejer en bred vifte af virksomheder, lige fra Molslinjen til børnetøjskæden Babysam og belysningsproducenten Louis Poulsen. Polaris investerer primært i små- og mellemstore virksomheder med en omsætning på typisk mellem 200-1.500 mio. kr. 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Stockholm Furniture Fair
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023