En nervepirrende, spændende og fantastisk udvikling
FDB Møbler er blevet taget fantastisk godt imod af danskerne. Med en vækst på 120 procent gennem de seneste tre år og en forventet vækst for 2019 på 40 pct. ser Ole Kiel lyst på fremtiden. Men brandet lever ikke i datiden selvom kollektionen rummer en række designklassikere. Nye designere og nye produkter er også med til at tegne brandet.
”Det er nervepirrende og spændende, men det går fantastisk fint. Danskerne har taget såvel de velkendte klassikere som de nydesignede møbler til sig. Og det er ikke kun dem, der husker FDB Møbler fra tidligere - også de unge designinteresserede forbrugere er kommet på banen”. Det fortæller Ole Kiel, der sidder i direktørstolen hos FDB Møbler.
Indtil 1. juni sidste år var de smukke borde, de klassiske stole og de fine lamper en del af COOP’s nonfood afdeling på lige fod med tusindvis af andre produkter til Kvickly, Fakta og SuperBrugsen. Men 1. juni 2018 begyndte Ole Kiel at arbejde fuldtid med møblerne og den udvikling, der så småt var i gang, tog for alvor fart. Således har FDB Møbler vækstet med 120 pct. over de seneste tre år, og man forventer yderligere en 40 pct. vækst i 2019.
I dag sidder der 10 medarbejdere i FDB Møbler, og man har en omsætning på næsten 100 mio. kr. COOP.dk er som den nye selvstændige enhed i COOP-koncernen stadig den største kunde, men samtidig er de smukke møbler nu også at finde dels i seks egne butikker samt i to franchisebutikker og dels i en række møbelhuse som bl.a. Illums Bolighus og Magasin.
“Selvfølgelig havde vi med COOP en god base at starte op på, ligesom vi kan spare nogle omkostninger ved at benytte COOP’s faciliteter og backoffice-funktioner", fortæller Ole Kiel, mens vi sidder i det nyindrettede hus på den store COOP-grund i Vallensbæk. Huset er totalrenoveret. Overalt står selvfølgelig de smukke klassikere; stolene, spisebordene, som man kender, og nye designs, bl.a. lamper og havemøbler.
... man smider jo heller ikke et FDB-møbel væk. De sælges videre eller går i arv.
Ole Kiel
COOP har solgt møbler siden 1942. I 1980 lukkede man FDB Møbler ned, men da Ole Kiel kom til i 2012 kastede han sin kærlighed på de smukke møbler. ”Vi fik en henvendelse fra Kvist Møbler, der tidligere fremstillede FDB Møbler, om at købe 4 stole. Vi svarede nej tak, men at vi derimod gerne ville starte en FDB Møbler op igen som brand. Ingen i COOP troede faktisk rigtig på det, men vi fik dog lov at starte op, og på de år, der er gået, har vi virkelig formået at få gang i møbelsalget igen”, forklarer Ole Kiel, og han fortæller, at man i efteråret 2013 valgte at lancere møblerne i SuperBrugsen. ”Vi havde købt meget hjem, synes nogen. Men efter 14 dage var der totalt udsolgt”.
I 2015 åbnede FDB Møbler Gilleleje som en franchisebutik og for to år siden åbnede COOP selv en butik i Lyngby. Siden er der kommet endnu en franchisebutik til i Middelfart og yderligere seks egne butikker. Herudover samarbejder FDB Møbler med godt 31 møbelbutikker over hele landet, og til efteråret, hvor man bl.a. lancerer Grethe Meyers Ildpot og andre designobjekter til hjemmet, udvides forhandlerskaren til yderligere 75 designbutikker.
”Faktisk var det Illums Bolighus og Magasin, der henvendte sig til os, for at sælge møblerne”, fortæller Ole Kiel, og det er man naturligvis stolte af. Planen er således, at man vil samarbejde med eksterne detailhandlere i de byer, hvor man ikke selv vil åbne butikker. ”Vi kan se, at omsætningen på FDB Møblers netbutik i de byer, hvor der åbner en fysisk butik, tredobles”.
Sjælen skal være med
I dag sælges 60 pct. af de gamle designs og 40 pct. nye, men det er vigtigt, at de butikker, der forhandler FDB Møbler, kender virksomhedens DNA. Derfor kommer medarbejderne ind i FDB Møblers egen butik på Vesterbro for at opleve sjælen.
”Vi vil gerne flytte os, men det er vigtigt, at sjælen, historien og traditionerne følger med, så selv om vi gerne vil forny, skal det være sådan, at kunder, der kommer ind i en FDB Møbler-butik, ikke føler de er gået forkert i byen”, fortæller Ole Kiel.
Således er målet også at genoplive brandet, så det passer ind i tiden i dag. Det kan være de gamle designs med små justeringer, designs fundet i arkivet, som får nyt og måske et lidt andet liv og helt nye designs. ”Faktisk er noget af det, vi sælger allerbedst, Thomas Alkens nydesignede havemøbler, ligesom vi har ladet Børge Mogensens barnebarn Sarah Moutouh laborere over et af hans tidligere stoledesigns”.
Arven betyder meget designmæssigt. ”Vi føler, vi er sat i verden for at sælge designmøbler til danskerne til fornuftige priser”. Og Ole Kiel slår fast, at det koncept skaber meget sympati for brandet blandt forbrugerne.
”Selvfølgelig skal vi tjene penge, men vi forsøger at holde fast, og vi prøver at gøre alt så kosteffektivt som muligt, så vi kan investere i nye designs til danskerne”.
Tilbud er heller ikke noget, man finder hos FDB Møbler. ”Vi sælger til medlemspriser, og her ser vi faktisk at mange melder sig ind i COOP for netop at få medlemspriserne, så det skaber sympati for både vores brands og for COOP”.
Vi går op i ansvarlighed
Ansvarlighed betyder rigtig meget for FDB Møbler. Således er alt træ, der anvendes, FSC-certificeret, og alle tekstilerne er Oeko-tex certificerede, og man arbejder på at få møblerne enten Svanemærket eller certificeret i forhold til en lignende europæisk standard.
”Men ansvarligheden ligger også i at skabe ordentlige møbler, der holder i lang tid, og som passer i tiden uden at være decideret mode”.
Ansvarlighedsmantraet går igen i alt FDB Møbler gør. ”Men man smider jo heller ikke et FDB-møbel væk. De sælges videre eller går i arv”.
Faktisk har FDB Møbler så småt startet en eksport op. ”De seneste fire år har vi eksporteret til Japan, men nu føler vi, vi har så meget styr på virksomheden, at vi gerne vil udbygge den yderligere med eksport til en række andre lande, hvor vi har fået samarbejder med agenter op at stå”.
Ole Kiel slår også fast, at man fortsætter med at udvikle og tilføre nyt til kollektionen, men det skal ”tappe ind” i historien.
”Brandet er blevet taget super godt imod, og der er en rigtig fin efterspørgsel på det”.
Ole Kiel fortæller, at udviklingen for godt 30 pct.s vedkommende kommer til at ske på accessories, der passer ind i møbelbutikkerne. ”Det kan være en stentøjsvase, en lampe eller andet”, siger han.
Hvad angår udviklingen lyder det fra Ole Kiel, at man er klar til at åbne egne butikker. I Aalborg har man netop åbnet i begyndelsen af maj, og Vejle står for tur i den nærmeste fremtid, ligesom B-2-B markedet også er et område, man vil kigge nærmere på i den kommende tid.