Duften af en trend
Dufte er noget, der påvirker os med det samme og aktiverer vores sanser og vores følelser. Vi møder dufte hele tiden, og vi omgiver os med dufte til os selv og til vores hjem. Dufte vi kan lide og som får os til at have det godt. Men hvad er det egentlig, dufte gør ved os, og hvad er det, der gør, at vi pludselig alle vil have duften af nordisk skov eller franske olivenlunde i vores hjem. Skifter vi duft efter tidens trends, og hvordan dufter en trend?
Vores duftesans er den sans, der er bedst koblet til vores minder og erindring. Der er ikke noget som en duft, der kan føre os tilbage i tiden eller bare til en helt særlig følelse eller stemning. Duften af nyvasket sengetøj kan tage en flere år tilbage til barndommen og oplevelsen af at løbe igennem fugtigt vasketøj på en tørresnor i haven. Det kan også være duften af frisk eller tørret lavendel, der kaster en tilbage til en fabelagtig sommerferie i det sydfranske med udsigt til kilometerlange violette marker. Dufte gør noget ved os og med dufte kan man sætte sit helt eget præg på sit hjem og skabe nøjagtig den stemning, man vil fremkalde, om det så skal være duften af Provence eller duften af Skandinavien eller Engelsk countrystil. Duft forbindes ofte med luksus, velvære og afkobling, og nogle dufte har netop en afstressende, beroligende og lindrende virkning på os og vores sind. Merete Mortensen fra Alfred & Co. ved et og andet om dufte. Siden 2005 har hun repræsenteret højkvalitets europæiske varemærker med lækre produkter til krop og hjem og netop med fokus på skønne dufte, lækre kvaliteter og elegante emballager.
De enkelte brands er nøje udvalgt på grund af deres produkter og sortiment, men ligeledes fordi de supplerer hinanden rigtig godt. Her er dekorative sæber fra italienske Nesti Dante og Saponificio Artigianale Fiorentino. Lækre vegetabilske sæber, duft- og plejeprodukter fra franske Panier Des Sens.
Eksklusive velvære produkter i flotte gaveæsker fra engelske The Somerset Toiletry Company. Naturlige hudplejeprodukter med havtorn, der har anti-age kvaliteter fra letlandske Bio2you og mange flere.
Udover de europæiske brands har Merete også startet sit eget brand op. I 2012 etablerede hun brandet Du Coeur, der produceres i Frankrig. ”Vi er distributører på de andre brands og repræsenterer dem i Danmark, men Du Coeur kan vi sælge til hele verden”, lyder det fra Merete.
I 2011 åbnede Alfred & Co. butik på Tranegårdsvej i Hellerup, hvor man kan finde de lækre produkter blandet sammen med lækre interiørprodukter. Det er også her, jeg mødes med Merete, og vi får os en god snak omkring de brands, hun distribuerer og engagementet i Du Coeur, hvor hun som sin egen chef selv har mulighed for at bestemme og sætte retningen både for udvalg af produkter, ingredienser, dufte og emballager. Der er ligeledes kommet meget god erfaring med selv at stå bag et brand frem for blot at være distributør.
”Fra jeg får en idé til vi rent faktisk kan sælge produktet ude i butikkerne, går der som regel næsten et helt år, så det er ikke bare sådan lige. Så nu kan jeg bedre forstå processen, og at det faktisk tager tid. Dengang vi blot var distributører og opfordrede leverandørerne til at lave noget med særlige ingredienser eller i en speciel udformning, synes vi, de var ret sløve i optrækket”, forklarer Merete med et smil på læben.
”Det at jeg kan få lov til at være med inde over hele processen og få lov til at lave det så naturligt som muligt, det er det, der gør det for mig. Der er ikke noget syntetisk i mine ting, det er lavet med æteriske olier eller ekstrakter. Der er andre, der skal være her, når vi ikke er her mere. Så det går ikke bare at putte en masse kemikalier i. Derfor synes jeg, det er rigtig spændende selv at være inde over”, forklarer Merete.
Hvordan dufter en trend?
I forhold til trenden inden for dette univers fortæller Merete, at der er kommet meget mere fokus på nordiske dufte og brugen af naturlige og økologiske ingredienser. Særligt herhjemme hitter de nordiske dufte, og Merete har i udviklingen af sit eget brand haft fokus på netop danske og nordiske ingredienser og dufte, der vækker minder om danske køkkenhaver, nordiske skove – i det hele taget natur og frisk nordisk luft.
”Man kan godt tale om trends inden for dufte. Lavendel er altid en bestseller, det er uanset om det er cremer, sæber eller hvad det er. Men jeg vil gerne have nogle lidt mere specielle dufte. Jeg har fået lavet en håndsæbe, som er tænkt til køkkenet og er med tomatblade, så hvis du har stået med eksempelvis selleri, løg og hvidløg, der sætter sig som lugt på dine hænder, så neutraliserer tomatbladene den lugt. Det er ligesom, hvis man rører ved stænglerne af tomatplanter. Det et er sådan en duft, som jeg selv kan huske fra min barndom, og det har jeg taget med mig”, fortæller Merete om den nyeste serie fra Du Coeur, der både i indhold og dufte trækker på de nordiske referencer, men også i looket med mørke glasflasker og med enkle sort/hvide silketryk på. Men der er ligeledes dufte som jasmin, grøn te, figen, basilikum og tiare blomst. ”Vi er jo alle forskellige, så jeg prøver også at lave, så der er lidt for en hver smag”, lyder det fra Merete.
Duften af bæredygtighed
Gennem flere år nu har der i bl.a. skønhedsindustrien været rigtig meget fokus på økologi, og brugen af økologiske og naturlige materialer fylder mere og mere til fordel for skadelig kemi og kunstigt fremstillede stoffer. Det er blevet yderst eftertragtet at få sine produkter certificeret efter forskellige standarder. Og det er bestemt også blevet noget, forbrugerne kigger meget nøje efter, når de skal udvælge produkter til både kroppen og hjemmet. ”Men det er ikke mange, der ved, at for at få en certificering som eksempelvis Ecocert skal kun 10 % af indholdet være økologisk”, forklarer Merete. Heldigvis er der dog rigtig mange, der har fokus på gode økologiske produkter fremstillet med næsten udelukkende naturlige ingredienser. Merete vægter selv de økologiske og naturlige materialer i hendes produkter. Ofte har hun mere end de 10 %, men har bare ikke fået det certificeret, men det er på planen for fremtiden, afslører Merete.
Merete Mortensen fortæller også, at hun sælger rigtig mange sæbebarer, altså de klassiske sæber, der fås i et utal af former, farver og også dufte. Ved at købe og bruge en sådan sæbebar nedsættes plastikforbruget også. Især ved de typer, der ikke er emballeret eller pakket ind i papir. ”Flydende håndsæbe er mere affedtende på huden, end når du bruger fast håndsæbe, der er mere cremet”, forklarer Merete.
Det franske mærke Panier des Sens, som Merete repræsenterer, har netop også lanceret en ny flakon i glas til deres Marseilles sæbe, og med refill poser i mere genbrugsvenligt plast. Så der kommer helt sikkert mere og mere fokus på dette, og det spiller rigtig godt sammen med trenden inden for interiør; at det er smukke, genbrugelige flasker, vi bruger til sæbe, opvaskemiddel og lignende, og at vi dermed minimerer plastikforbruget i hjemmet endnu mere.