Det smukt dækkede bord
Et økonomisk og æstetisk omdrejningspunkt for design- og interiørbranchen.
Borddækningen er et af kerneområderne i interiør- og designbranchen. Det er her, der er mulighed for at skabe loyale kunder, der kommer igen og igen efter dele til et stel, de samler på, og det er her, der er mulighed for impulssalg af smukke, dekorative, funktionelle ting, der kan løfte forbrugerens borddækning og give det et nyt udtryk.
Det er med andre ord her, branchen har en af sine kernekompetencer. Det er til borddækningen, der kan sælges alt fra porcelæn og stentøj til glas og bestik, men hvor man også kan vise kunderne i butikken, hvordan de kan bruge lysestager, vaser, tekstiler og et væld af andre elementer.
Som i den generelle trend gælder det også for borddækningen, at bæredygtigheden spiller en rolle.
Det betyder, at det rå stentøj har en centerplads, og at det naturlige udtryk og de naturlige nuancer; reducerede, dæmpede farver med hvid og nuancer af grå spiller en hovedrolle. Tekstilerne er neutrale og brugbare i hverdagen, ofte med motiver, der er fulde af bevægelse.
Modsat den enkle og skandinavisk inspirerede stil ses der også en kunstnerisk, udtryksfuld og farverig variant, hvor farvepaletten rummer en forfriskende blanding af lys orange, frugtagtig hindbær, mælkefarver, stærk honning og livlig himmelblå, og den trend gør sig også rigtig fint på et smukt dækket middagsbord. Her leges med det multifunktionelle samspil mellem kunst, håndværk og digital teknologi, og bordet bliver en sand eksplosion af farver, udtryk og skønne stemninger.
Så der er meget at tage fat på for branchens detailhandlere, for det er nu, forbrugerne skal inspireres til at dække de smukke borde inde såvel som ude i sommerhaven. Derfor handler det om at skabe udstillinger i butikken og give forbrugerne al den inspiration til nytænkende borddækning, de kan ønske sig.