Design med sanselighed
Jeg er ikke kunstner, men der må gerne være et kunstnerisk raffinement i mit design. Det siger Maria Berntsen, der har designet for en lang række af de store danske designvirksomheder. Hun beskriver sig selv som en meget funktionsbundet designer, men samtidig arbejder hun meget med den menneskelige sanselighed.
Jeg er meget optaget af menneskets indbyggede sanselighed og den kontakt og dialog, der kan skabes, og som gør, at produkterne holder længere. Èn ting er at skabe mode-orienterede tidstypiske ting, der forsvinder. Noget andet er at være med til at skabe produkter, der bærer en ny kultur med sig som f.eks. olielamperne, jeg har designet for Holmegaard. Sådan lyder det fra designer Maria Berntsen. Hun betragter ikke sig selv som kunstner, men der må gerne være et kunstnerisk raffinement og en sanselighed i designet, siger hun.
Maria beskriver sig selv som en meget funktionsbundet designer, og hun går gerne ind og arbejder med koncepter og hele virksomhedens værdigrundlag frem for blot at designe et produkt.
Maria Berntsen har designet i 24 år, og hun har arbejdet med og arbejder i dag med nogle af Danmarks største virksomheder som Holmegaard, Stelton, Georg Jensen, Rosendahl, Imerco, Tefal, Fredericia Møbelfabrik og senest også Morsø. Når hun går ind i en designproces, handler det i høj grad for hende om at ramme noget, som virksomheden ikke selv har set.
Ofte handler det om, at virksomheden ikke selv kan se skoven for bare træer. Mit mål er at komme med en positiv energi og ikke mindst med forslag til nyt design, der kan rykke virksomheden, fortæller Maria.
I modsætning til mange andre designere har Maria en meget forretningsmæssig tilgang ikke til designet i sig selv men til samarbejdet med en virksomhed, og hun gør en stor indsats for at skabe et designværktøj, der kan bruges konstruktivt, allerede når hun mødes med en kunde første gang.
Det er vigtigt, at jeg bringer noget til bordet, der kan være med til at åbne den værdifulde dialog, vi senere skal have, mener hun.
Vi sidder i hendes studio på Skt. Annæ Plads i København, og også her har Maria tænkt ud ad boksen. Hun vælger nemlig at samarbejde med skiftende unge designere, der er på studiet i kortere eller længere tid ad gangen.
Det bringer det unge ind i min virksomhed, jeg elsker den energi, de kan tilføre, og den mulighed jeg har for at sparre med dem, fortæller hun.
Hun ser det som en stor styrke at kunne kombinere sin erfaring og netværk med den unge designtilgang.
Arbejder man alene, er det dels hårdt arbejde, og dels kan det sammenlignes med en musiker, der spiller alene; man kan let forblive i en tidslomme. Udviklingen sker, når der åbnes op, sparres og tænkes nyt, siger Maria.
Design skal overraske
Marias holdning er, at design skal overraske, og at hendes opgave i forhold til de virksomheder, hun arbejder med, er at komme med noget, de ikke selv har kunnet tænke sig til.
Hun fornemmer, at mange virksomheder er klar til et designmæssigt sceneskift, og hun fornemmer også, at krisen nu er ovre, og der er ved at komme gang i hjulene igen.
Men det betyder også, at konkurrencen bliver hård, og at virksomhederne skal tænke over, hvad de gør. Der er dukket mange designvirksomheder op, der designer ting lige i den tid, vi lever i. Det betyder, at de traditionelle brands er mega udfordret, og at de skal tænke sig om. At være halvandet år fremme i sin designproces er i princippet for langsomt, siger hun, og hun mener klart, at hun som designer kan være med til at lave en kursændring og dermed skabe en øget omsætning.
Et eksempel på det er bl.a. Holmegaards lanterner, som Maria designede for nogle år siden. I dag er de det bedst sælgende produkt i Holmegaards sortiment nogensinde; de har spillet en rolle i forhold til at få et yngre publikum til at få øjnene op for Holmegaard, og i denne sæson udbygges serien med en olielampe, hvor design, funktion og teknik går op i en højere enhed.
Faktisk har Maria Berntsen arbejdet med Holmegaard igennem de seneste 16-17 år, og hun arbejder tæt sammen med designchefen. Det betyder, at hun faktisk kan være med til at spille en rolle i forhold til at udvikle Holmegaard i den retning, man gerne vil.
Ligeledes til denne sæson har Maria skabt en adventsstage Lumi og en lysestage, der også tager brandet skridtet videre med sit farve- og formspil.
Det har været meget interessant at arbejde med lysflader og farver i fire niveauer, så der opstår et næsten skulpturelt udtryk, siger hun.
Design skal have retning
Når Maria designer, betyder det meget for hende, at man får en 3-dimensional oplevelse, at der sker noget sanseligt og ikke mindst, at der sker noget, man kan forholde sig til at tingene får et væsen.
Ting skal have retning, og de skal have en sanselighed. Som mennesker aktiveres vi af den indbyggede sanselighed, vi har, og netop den er jeg meget optaget af. Den skaber kontakt og dialog, og dermed holder produktet også længere.
Maria mener, det ligger implicit i designtankegangen, at det handler om at lægge oven i noget, der allerede eksisterer, og hun fremhæver den skål, hun har designet for Stelton.
En skål er i princippet en skål, men denne skål har yderligere et lag - man har lyst til at røre ved formen og glædes over at omgive sig med det i det daglige. Den har ikke bare fået tilført en træskal, men den har fået tilført en ekstra dimension i det spil, der opstår mellem materialerne.
Spørger man Maria, hvad hun skal arbejde med fremadrettet, slår hun fast, at hun naturligvis arbejder videre med sine faste kunder.
Det er jo en luksus at have kunder, man kender og samarbejder så godt med, siger hun med et smil.
Samtidig er hun i dialog med flere andre virksomheder, og bl.a. møbler vil hun gerne arbejde mere med.
Men jeg vil også gerne fortsat samarbejde med unge designere. Det giver god mening at arbejde dels med mine faste kunder og dels med de unge designere, hvor jeg kan bruge min erfaring og kombinere den med deres nye syn på designet. Den proces ligger der også et stort potentiale i, for alt andet end lige handler det om at udvikle, og det gør man bedst med nerve og engagement.