Design der gør hverdagen lettere

Siden begyndelsen af 1990’erne har en dansk virksomhed og et førende houseware brand fra USA arbejdet med en fælles mission om at gøre hverdagen lettere. Under begrebet ”Universal Design” udvikler og designer de produkter, der kan bruges af alle.

BRIX Design har netop indgået partnerskab med det nystartede amerikanske brand, Hip. Deres første produkt er en drikkeflaske designet af Karim Rashid..

OXOs populære salatslynge, der kan betjenes med bare en hånd..

BRIX Design kan i år fejre 25 års jubilæum, og derudover kan de fejre 20 vellykkede år sammen med OXO, det amerikanske design-brand, der er verdenskendt for deres farvestrålende designs til dagligdagens gøremål.

Mænd med missioner
Den amerikanske designvirksomhed OXO blev startet efter, grundlæggeren Sam Farber oplevede, at hustruen Betsey havde svært ved at holde ordentligt på en kartoffelskræller på grund af sin gigt. Men der fandtes ikke nogle komfortable alternativer på markedet. Det fik Sam til at spørge sig selv: Hvorfor er almindelige køkkenredskaber ikke behagelige at bruge? Han besluttede sig derfor for at udvikle en serie af ergonomiske og bekvemmelige køkkenredskaber, der kan anvendes af alle – og ikke mindst lovede han Betsey at designe en bedre skræller.

Efter megen grundig research, hundredvis af modeller, prototyper og grundige tests, så de første 15 OXO GOOD GRIPS redskaber dagens lys i 1990 – inkl. den nu ikoniske skræller tiltænkt Betsey, og dermed var virksomheden i gang. Disse innovative og ergonomisk designede redskaber satte en ny standard for branchen, og hævede barren i forhold til ydeevne, involvering og respons fra forbrugerne.

Nyheder fra OXO: Grillhandske og grydelap i silikone..

Et par år senere i en mindre dansk by finder en lignende episode sted; nærmere bestemt i Stege på Møn. Her opfinder den danske ingeniør Helge Brix-Hansen JarKey, en lågåbner til konserveringsglas, da hans ældre mor, der ligeledes er plaget af gigt, har svært ved at åbne de mange sylte- og konserveringsglas, der findes i husholdningen, og endda ikke med hjælp fra allerede eksisterende lågåbnere på markedet. Baseret herpå opstartede Helge sammen med sine to sønner Joachim og Christian Brix-Hansen firmaet BRIX Design. JarKey blev hurtigt et anerkendt produkt både herhjemme og internationalt, og det har siden vundet flere prestigefyldte designpriser.
I år er det 25 år siden, virksomheden startede op, og siden er der blevet udviklet mere end 100 forskellige produkter alle med fokus på at gøre hverdagen lettere for brugerne. I de første fem år eksporterede og solgte virksomheden deres egne produkter, og det havde man god succes med både herhjemme og internationalt.

I 1998 besluttede BRIX design sig for også at markedsføre førende internationale brands på det danske marked – og siden hen i hele Skandinavien.

OXO fedtskiller..

En fælles designfilosofi
OXO var det første brand, som BRIX Design indledte et samarbejde med og fik forhandlingen af. Det er et partnerskab, der siden har holdt i 20 år, og måske er partnerskabet så stærkt, fordi den bærende grundidé er fælles for de to virksomheder.

”Hvorfor kastede vi vores kærlighed på OXO? Det gjorde vi, fordi vi har en fælles designfilosofi. En værdi, der gennemsyrer deres firma men også vores. ”Universal Design” er en designfilosofi, der handler om at frembringe produkter, der kan hjælpe flest mulige mennesker med at få en lettere hverdag. Såvel mænd som kvinder, unge som gamle, syge som raske, højrehåndede og venstrehåndede – vi vil gerne appellere til flest muligt. Vi prøver virkeligt at lave produkter, der hjælper så mange mennesker som muligt”, fortæller Christian Brix-Hansen, og han understreger desuden, at både deres egne produkter og OXOs produkter er designet med fokus på funktion over form fremfor form over funktion. Men dermed ikke sagt at æstetikken ikke spiller en rolle, for det gør den bestemt, og netop kombinationen af funktion og form er en væsentlig årsag til adskillige designpriser.

”Ligesom flere af vores produkter har vundet designpriser, så har flere af OXOs produkter også vundet adskillige designpriser, faktisk har OXO vundet langt over 100 designpriser.”

Christian fortæller ligeledes, at hvis man sammenligner de to brands, og ser på, hvorfor de to passer godt sammen, så er der enormt mange lighedspunkter, og især de bagvedliggende grundværdier og hele designfilosofien er fælles for dem begge. Men også andre og måske lidt mere pudsige fællestræk, som baggrundshistorien for opstarten af begge brands og så deltagelsen i en stor amerikansk designudstilling titter frem, når man graver lidt dybere.
”I forbindelse med årtusindeskiftet lavede man i år 2000 en stor udstilling i USA under titlen ”Århundredets bedste designprodukter”, hvor man valgte 10 produkter fra hvert årti, og her var både vores JarKey lågåbner og OXOs kartoffelskræller to ud af de ti produkter, der var valgt som de bedste produkter fra 1990’erne”, fortæller Christian stolt.

Brødrene Christian & Joachim Brix-Hansen i virksomhedens lager i Stege..

Den fælles tilgang til at udvikle designprodukter, der falder under kategorien Universal Design er det bærende fællestræk mellem BRIX Design og OXO, der begge vægter researchfasen, produktudviklingen og responsen fra brugerne enormt højt.

”Det er en meget klar stillingtagen til, hvad formålet er med produkterne”, lyder det fra Christian.

Selve researcharbejdet og hele designprocessen fra start til slut spiller en essentiel rolle, og især den grundige produktudvikling med flere forskellige prototyper og tests kan være langsommelig, og der kan gå lang tid, før man står med det færdige produkt. Men så er resultatet også værd at vente på, forsikrer Christian.

”Når man går så grundigt til værks, som OXO og vi gør med produktudviklingen, så kan det godt nogle gange tage lang tid, fra idéen til et produkt opstår, og så til det endelige produkt bliver lanceret. Netop fordi det bliver testet igen og igen i forhold til at sikre, at man har den optimale funktion og det optimale design, som kan tilfredsstille flest mulige mennesker”.

Og processen slutter ikke her, for efter et produkt er lanceret og introduceret på markedet, arbejdes der videre med det. Hvis det kan forbedres, gør man det. Som et eksempel herpå er flere af OXOs produkter nu op til version 5.0, der er på markedet, hvor der altså er lavet forbedringer og justeringer til det oprindelige design ad flere gange. Hele tiden med øje på at designe produkter, der gør hverdagen lettere og som kan bruges af så mange som muligt. Og det samme er tilfældet med BRIX Design, der også lytter til både forhandlernes og kundernes behov, når der skal udvikles nye produkter eller eksisterende eventuelt skal forbedres.

Måske verdens bedste kartoffelskræller

OXO er siden firmaets start i 1990, blevet bredt ud i verden og anerkendt for sine nu mere end 1000 designprodukter, der dagligt er med til at gøre hverdagen lettere for sine brugere. Indtoget på det danske marked er også gået rigtig godt, og BRIX Design har et rigtig godt samarbejde med butikkerne.

”Vi har fra starten haft et godt samarbejde med de danske kæder og enkeltstående butikker. Folk kan godt se, at det her er nogle gode produkter, og jeg tror, mange mener, at kartoffelskrælleren vel nok er verdens bedste kartoffelskræller. Vi har derfor rigtig mange gode og loyale kunder på tværs af markedet. Nogle butikker har endda haft produkterne i samtlige 20 år, vi har forhandlet dem på det danske marked. Det synes vi, er bevis på, at OXO er et brand, der har sin berettigelse på det danske marked”, fortæller Christian.

Qua det gode samarbejde både med butikkerne og produkternes universelle anvendelighed er BRIX Design og OXOs partnerskab blevet yderligere udvidet, og i flere år nu har BRIX Design haft forhandlingen af OXOs produkter i resten af Norden med Norge, Sverige og Finland, og i disse lande er der ligeledes tale om et godt samarbejde med de førende kæder og detailbutikker inden for køkken og interiør.

Udviklingen af OXOs peeler: fra den traditionelle skræller, der var på markedet da OXO startede henover 5-6 prototyper og så frem til det endelige produkt OXO GOOD GRIP Peeler..

BRIX Designs JarKey lågåbner opfundet af ingeniør Helge Brix-Hansen til hans mor, der pga. gigt havde svært ved at åbne sylte- og konserveringsglas..

Foruden OXO distribuerer BRIX Design flere andre designbrands på det danske og skandinaviske marked, heriblandt Aerolat-te, Vinturi, New Soda, m.fl.
Deres nyeste samarbejde, som er med et helt nystartet amerikansk brand, Hip, er netop blevet præsenteret herhjemme. Hips første produkt er en vandflaske, designet ud fra tanken om, at gøre dét at drikke postevand smukt, og ligeledes hjælpe folk i nød. Hip samarbejder med organisationen Water for People, så for hver flaske, der sælges, doneres der to dages rent vand til en person i nød. Drikkeflasken er designet af designeren Karim Rashid og er ret unik i sin form, der mest af alt minder om en gammeldags militærdrikkedunk. En farverig silikonebeklædning giver den et moderne touch, og gør den ligeledes nem at holde ved. Hip falder godt ind i brandporteføljen hos Brix Design, da funktionen også her er afgørende, tæt fulgt af ønsket om at gøre en forskel for folk i nød. BRIX Design har forhandlingen af Hips produkter i hele Norden.

En yderst sympatisk tilgang, adskillige anvendelige produkter, der letter hverdagens gøremål samt tilfredse brugere på tværs af køn, alder, landegrænser, kultur og helbredstilstand vidner altså om nogle ambitiøse brands, der tager deres mission højtideligt, og som agter at gøre det mange år endnu. Og det er svært ikke at sætte pris på.

”Der er altid nogle, der har keret sig om at gøre dagligdagen lettere, men der er selvfølgelig også rigtig mange, der i de senere år har keret sig om at lave nogle meget æstetisk flotte produkter. Vi har en helt klar holdning til, at vi gerne vil lette folks dagligdag, og selvom det måske er en trend i tiden eller et vidne om en ”back to basics” tendens, så er det altså det, vi er sat i verden for. Funktion over form. Det er det, der har været fokus fra dag ét, og bliver ved med at være fokus fremad. Det er Universal Design, og det ligger i vores DNA”, afslutter Christian Brix-Hansen.

-SSK

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

18.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Airfryeren er blevet et populært køkkenredskab

11.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Er det ved at være tid til forårsrengøringen?

06.03.2024F&H Group A/S

Sponseret

Tronskifte hos Margrethe fra Rosti

06.03.2024F&H Group A/S

Sponseret

Rosti skærer igennem med høj kvalitet

04.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Sommer og Grillsæson: Samling af Venner og Familie til Hygge

04.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Solen skinner, og varmen spreder sig: Nyd sommerens kulinariske fristelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023